Postat: 06 jan 2012, 23:23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
om jag va lugnare skulle jag va dödSachsMekarn skrev:Lugna sig

om jag va lugnare skulle jag va dödSachsMekarn skrev:Lugna sig
ET = spår-vid ?pangerva skrev:Och vad är det för ET på dom da? Fel ET ger bilen kass köregenskaper, men det kanske inte spelar någon roll bara det är fräckt. (men det kan också påverka säkerheten om du inte visste det).Jimmy Lillsund skrev:vet en som jag ska få 4st av, men finns nya tror jag, tror dom heter Eiker E1, liknar originalet mkt bra tycker jagpangerva skrev:Fälgarna som drömbilen utanför museet har finns tyvärr inte längre
I alla fall inte som nya.
Volvo Polaris
Uploaded with ImageShack.us
Eiker E1
Uploaded with ImageShack.us
Ljug inteGrannen skrev:Lyssna på pangen - han vet vad han talar om...
kan spacer-plattor lösa problemet om det skulle va så ? <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:ET (eintriffstiefe) = inpressningsdjup eller offset.
Det är skillnaden mellan fälgens centrimlinje och anliggningsytan som kommer mot skivan vid montering. Vill minnas att original ET är 20 mm.
Om t.ex. en fälg har 35 mm ET ökar spår- och vibrationskänsligheten. Dessutom kan man få obehagliga och farliga egenskaper vid t.ex punktering.
Men sådant säger man inget om då man säljer fälgar med fel ET.
En bil är konstruerad för att ha vissa egenskaper och dessa förändras då man använder fel grejor.
vad kan man göra då ? <!-- </EdIndex> --></div>pangerva skrev:Knappast för då ökar skillnaden ännu mer.
Möjligen om ET skulle vara mindre än 20 mm men det är inte sannolikt att det är på de fälgarna som du har visat bild på.
why ?NRoos skrev:Om man skaffar en 240 kan man ju lika gärna skaffa en nyare bil.
Min far har en av Sveriges finaste Volvo 244 GL, en 85a och den har gåt 91,4 MIL !! <!-- </EdIndex> --></div>Amarace skrev:Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.
Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.
I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst
Därför att jag klassar 240 till kategorin ny inom sommarbil genren och gammal inom vinterbils genren. <!-- </EdIndex> --></div>Jimmy Lillsund skrev:why ?NRoos skrev:Om man skaffar en 240 kan man ju lika gärna skaffa en nyare bil.