Sida 2 av 5

Postat: 06 jan 2012, 23:23
av Jimmy Lillsund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Lugna sig :wink:
om jag va lugnare skulle jag va död biggrin <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2012, 23:29
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:mutt: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2012, 23:32
av Jimmy Lillsund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:
Jimmy Lillsund skrev:
pangerva skrev:Fälgarna som drömbilen utanför museet har finns tyvärr inte längre :(
I alla fall inte som nya.
vet en som jag ska få 4st av, men finns nya tror jag, tror dom heter Eiker E1, liknar originalet mkt bra tycker jag

Volvo Polaris
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Eiker E1
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Och vad är det för ET på dom da? Fel ET ger bilen kass köregenskaper, men det kanske inte spelar någon roll bara det är fräckt. (men det kan också påverka säkerheten om du inte visste det).
ET = spår-vid ? :hmm: eller ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2012, 23:52
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ET (eintriffstiefe) = inpressningsdjup eller offset.
Det är skillnaden mellan fälgens centrimlinje och anliggningsytan som kommer mot skivan vid montering. Vill minnas att original ET är 20 mm.
Om t.ex. en fälg har 35 mm ET ökar spår- och vibrationskänsligheten. Dessutom kan man få obehagliga och farliga egenskaper vid t.ex punktering.
Men sådant säger man inget om då man säljer fälgar med fel ET.
En bil är konstruerad för att ha vissa egenskaper och dessa förändras då man använder fel grejor. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2012, 23:57
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lyssna på pangen - han vet vad han talar om... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 jan 2012, 23:59
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Lyssna på pangen - han vet vad han talar om...
Ljug inte slider_anon.gif :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:00
av Jimmy Lillsund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:ET (eintriffstiefe) = inpressningsdjup eller offset.
Det är skillnaden mellan fälgens centrimlinje och anliggningsytan som kommer mot skivan vid montering. Vill minnas att original ET är 20 mm.
Om t.ex. en fälg har 35 mm ET ökar spår- och vibrationskänsligheten. Dessutom kan man få obehagliga och farliga egenskaper vid t.ex punktering.
Men sådant säger man inget om då man säljer fälgar med fel ET.
En bil är konstruerad för att ha vissa egenskaper och dessa förändras då man använder fel grejor.
kan spacer-plattor lösa problemet om det skulle va så ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:02
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knappast för då ökar skillnaden ännu mer.
Möjligen om ET skulle vara mindre än 20 mm men det är inte sannolikt att det är på de fälgarna som du har visat bild på. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:02
av Grannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vill minnas att spacerplattor ökar spårvidden..... :idea:
sorry, ser att pangen redan svarat...snabb som attan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:06
av Jimmy Lillsund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Knappast för då ökar skillnaden ännu mer.
Möjligen om ET skulle vara mindre än 20 mm men det är inte sannolikt att det är på de fälgarna som du har visat bild på.
vad kan man göra då ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:12
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man skaffar en 240 kan man ju lika gärna skaffa en nyare bil. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:16
av Jimmy Lillsund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Om man skaffar en 240 kan man ju lika gärna skaffa en nyare bil.
why ? :eh?: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:29
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.

Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.

I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:32
av Jimmy Lillsund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Pangerva, 35mm i ET är ju 35mm från monteringsanläggningens centrum inåt, så jämfört med 25mm som är original blir det ju alltså inåt det hamnar, alltså går det med Spacers, däremot om det t.ex varit 10mm, då hamnar det utåt och går inte att lösa med Spacers.

Original till 240 är det 25mm på plåtfälgar och nån alu, medans nästan alla Alufälgar original har 20mm. Har för mig Eiker finns med 20mm, men kan minnas fel.

I övrigt, en 240 är självklart en bra förstabil, även om jag föredrar dom äldre främst :)
Min far har en av Sveriges finaste Volvo 244 GL, en 85a och den har gåt 91,4 MIL !! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 07 jan 2012, 00:42
av NRoos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jimmy Lillsund skrev:
NRoos skrev:Om man skaffar en 240 kan man ju lika gärna skaffa en nyare bil.
why ? :eh?:
Därför att jag klassar 240 till kategorin ny inom sommarbil genren och gammal inom vinterbils genren. <!-- </EdIndex> --></div>