Sida 2 av 2
Postat: 15 jan 2012, 05:51
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:man lägger till en till tjockpackning som man filar snett o så böjer man pinnbultarna så funkar det både på ilo o husqvarna

skillnad på "funkar" och bra. Gör man så får du flottörhuset i princip ända mot blocket på ilo, och gör man en platta av en avkapad fläns till en förgasare, som alltså är tjockare, så får man mer frispel, så det går att köra utan problem, men förgasaren är ändå för långt ner så det går inte att få på en luftburk.
Jag har gjort av en fästfläns till en encarwi som jag kapade sönder o filade till, men det blir som sagt inte bra, funktionellt, men inte bra

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 05:58
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:56:an skrev:Tänk, jag hade aldrig trott man skulle få användning för krokiga skruvar

Tänkte samma sak!

Hmm det var det första jag också regarad på sneda pinnbultar...***L***...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 12:05
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar inte Bing 15 på flintan? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 12:32
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:erlan skrev:norscand
erlan
Du menar adaptern?
FInns ju inte på deras hemsida?
Ja norscand kan sälja adaptern löst. jag har frågat för jag hade ochså iden att montera en puchförgasare på flintan. men sen fick jag tag på en fint portad encarvi, så det rann ut i sanden. jag tänkte köra med en 1,5 hk cylinder från en norsjöchopper så då blir det lagom med 12mm förgasare.
norscand är tydligen lite dåliga på att uppdatera med nyheter. packningssatsen till EKFmotorn fanns väl hemma länge utan att den fanns med på deras hemsida.
erland <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 jan 2012, 14:12
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å varför inte en 14mm Walbro-fugge?
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 19 jan 2012, 21:04
av Husqvarna1963
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har här i Finland Husqvarna -63 med E "Flinta" -motor (4342, finsk exportmodell, original: 1,5 hk@5000rpm, 12mm förgasare, original i=20.0, drev fram 14 kuggar, bak 37 kuggar, original topp hastighet kanske ca. 37 km/h)
Jag har gjort följande trimmingsåtgärder:
- nytillverkad vevparti, slag 42mm
- sänkt toppen 1mm för att höja kompressionsförhållandet
- borrat insugningskanalen till 14 mm
- monterat större 15mm BING 1-15-43 förgasare
- ökat av insugsperioden genom filning av kolvskörtet 2mm
- ökat av avgasperioden genom filning avgasporten 1mm uppåt
- förkortat avgasrör före ljuddämpare ca 10 cm
- borrat som större hål av den lösa instasen i ljuddämparen och ocksä hål i hålskivan (som är fast inne i ljuddämparen)
- drevat till 15/28.
Nu moppen är stark och varvar bra och topp hastigheten är 60 km/h på vågrät väg, mätat med gps. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jan 2012, 11:07
av teddy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vinner man något på att fila upp fyrkantiga "jack" cylindern i underkant på sidorna som typ zundapp cylindrarna har?? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jan 2012, 21:23
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du menar att öppna upp cylinderfoten vid spolportarna så blir det väl lite bättre flöde. Om det se´n blir nå´n skillnad beror väl lite på trimningsgraden för övrigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 jan 2012, 22:06
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Usch, den där ser ju för bedrövlig ut.
Tur att man har både NOS 15mm Bing'ar och M50 Racing mellanstycken så att det räcker å aldrig skall behöva köpa en sådan där "adaptersats".
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 jan 2012, 14:54
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:erlan skrev:norscand
erlan
Du menar adaptern?
FInns ju inte på deras hemsida?
På sidan 54 i Norscand katalogen finns det en adapter. <!-- </EdIndex> --></div>