Sida 2 av 5

Postat: 31 mar 2012, 17:20
av Pop
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du har allt en liten böjelse för dessa maxis :wink: är det inte även du som äger en lätt motorcykel maxi? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 apr 2012, 15:28
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, pålitliga och billiga moppar.
Jag har haft en lättmc-reggad Puch Maxi, men har sålt den. Tyckte det var lite för dålig sprutt att åka med den på landsvägarna.

En av mina bruksmopeder är en fd mc-Maxi som fallit ur registret och får istället fungera som moped.

Annars är det mest zündappar jag håller på med, men har givetvis funderingar på andra modeller. En kromstockholmare står högt på listan, men dessa är svårfångade och därför också dyra.
Vi får se vad som dyker upp i framtiden. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 11 apr 2012, 17:06
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Påsken tog slut och äggen likaså.
En massa sociala aktiviteter och inte så mycket annat.

Igår kväll tog jag mig dock några timmar, för att fortsätta med ihopplockandet. Motorn skulle på, likaså hjulen.
Dekaler till tanken låg och väntade. Det visade sig att det var inga sammanhängande dekaler jag köpt, utan varje linje och bokstav var separat.
Inte fullt så lätt att få det bra. Och riktigt bra blev det inte, men det får duga.
Sen måste ju tanken provmonteras, förståss.

Bild

Det börjar i alla fall likna något nu, och det känns kul.
Nu återstår vajrar, kabeldragning, kedja, målning av stötdämpare mm innan den första provstarten kan ske. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 apr 2012, 07:18
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Väldigt rart blir det Björn, väldigt rart :thumb: Å så snygg färg .. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 apr 2012, 05:59
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser ju fint ut det där..som sagt snygg färg på den.. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 apr 2012, 11:38
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, jag tycker färgen är snygg också, är ju en MCB färg som jag tagit färgkoden från via hemsidan.
Tanken är köpt på ebay, den som var med var tyvärr rätt bucklig.
Tyvärr måste jag köpa ett nytt växelhandtag. Mitt saknade den del som gör att handtaget sitter fast i själva kloven, typiskt, de är inte så billiga precis. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 apr 2012, 12:02
av Raketaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är oxå ute efter delar till min kansas..söker ju en vänster täckkåpa... :) är nog inte helt lätt att hitta men försöka duger..

mopeden är ju under upputsning och lite *pimpning* inför helgens utställning..
blir dock att ställa sidan med den saknade kåpan inimot väggen.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 30 apr 2012, 13:22
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, de kåporna är inte lätta att få tag i, har sett några på ebay, men de har kostat mycket även där.
Mina fanns med bägge två, men lite spruckna. Har försökt att laga med epoxylim och glasfibermatta på baksidan, vi får se om det håller framöver. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 22:41
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tillbringat den mesta tiden idag att få igång Kansasen. Originalsetupen var skum, kolven slog i tändstiftet (som ska vara HS gänga), så brytaravståndet blev noll.
Fattar ingenting, alla packningar är där och ser inget skumt på cylinder eller topplock.
På med en 2,2:a istället, och då gick det genast bättre, men inte bra.
Mina extra munstycken till förgasaren slutade vid 50, och jag behöver gå ned ytterligare för att få den och gå jämnt och inte tvåtakta.
Ett alternativ är att sätta på ett annat luftfilter, men anslutning är så liten diameter att inget av mina luftfilter passade.

Men, lysena fungerar, bromsljusen, tutan, kopplingen och växlarna, så det finns hopp.

Någon som har en avgaskrök till Kansas? Är tyvärr inte densamma som till Maxi, en annan krökning.
Min är under all kritik, och jag skulle behöva en något nyare (och helare) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 maj 2012, 22:55
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Letar också efter mindre munstycken till min. vill prova 48, men det är en knepig storlek till orginalförgasaren. Hittar du nån på nån firma kan du väl skrika till, så jag vet var jag skall leta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 maj 2012, 14:40
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så synd att jag inte såg ditt meddelande förrän nu!
Jag beställde från Thansen, Danmark, se länken
http://www.thansen.dk/products.asp?c=6922082443&n=1709621276

Tyvärr svindyr frakt, så jag passade på att fylla på med fler munstycken och "lite bra att ha-grejer", för att det skulle kännas mer motiverat. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 maj 2012, 14:45
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smart med T Hansen, att jag inte tänkte på dem. Är i Danmark en del i jobbet. Så det löser sig.
Lasse <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 10 maj 2012, 18:41
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Paket från Thansen hämtat idag, med diverse munstycken.
46 blev för lite men 48 verkade ok, åtminstone obelastat.
Dock, med tanke på dagens ihärdiga regnande (och det regnar inte lite, 19 mm igår och säkert lika mycket idag), får provtur göras vid uppehållsväder. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2012, 15:27
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det här projektet har blivit stående. Hade problem med att få motorn att gå rent.
En jäkla massa pyssel med skiftande av munstycken och justering av tändinställningen.

Nu har jag i alla fall fått den att gå ok. Det blev till att slita dän insugsdämparen, som tydligen bromsade det mesta av luften.
Nu är det 54 munstycke i original Bing 12:an, hastigheten är rätt blygsam, 45 knyck och kanske lite till.

Lagom när jag gjorde den längre provturen, så blev det punka på bakhjulet, och därför en varm promenad ett par kilometer hemåt.
Typiskt! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 jul 2012, 15:45
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket o-flyt Björn :? <!-- </EdIndex> --></div>