Sida 2 av 3

Postat: 05 feb 2012, 19:22
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äntligen lite mildare väder så man kan fortsätta med mopedprojektet.

Bild
Plockade fram fyndet från Classic Motor Marknad i Västerås.

Bild
Tänk vad lite Autosol kan göra med en gammal trött framskärm.

Bild
Putsade även upp lykthuset lite innan monteringen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2012, 19:23
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjusigt! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 feb 2012, 19:43
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, det är en dappeskärm jag har på min panter! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 22:24
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag var det dags att skruva ihop "nya" hjul.
Bild

Bild
Fälgbanorna var riktigt dåliga, gravrost både på in och utsida och på ett ställe på framfälgen hade det faktiskt rostat hål.

Bild

Bild

Bild
Viktigt att först mäta in navets läge i förhållande till fälgbanan.

Bild
Efter demonteringen av hjulet så putsade jag lite på navet, navbrickan och bromsskölden.

Bild
Klart för montage, nya ekrar och nipplar, kullager samt bättre begagnad fälgbana fanns på hyllan

Bild

Bild

Bild

Bild
Då var det dags att plocka fram "Gamla Bettan"

Bild
Försöker här att få ner orundheten/kastet under 1mm vilket inte är så enkelt när man arbetar med en gammal fälgbana

Bild
Klart !!! nytt däck och slang monterat. Fälgbanan är ju inte superblank och har några rostnoppror, men det får duga så här.

Bild

Bild
Även bakhjulet har fått samma behandling.

Bild

Bild
Provmonterade även den nya kortsadeln från Tyskland som enligt säljaren var en "kurze Sitzbank mod. Schweiz"

Bild

I´ll be back.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2012, 23:49
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det ser stiligt ut! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 07:44
av Gruff
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir tjusigt det där. :cool2:

Personligen tycker jag att 2.75 ger lite för mycket luft mellan däck/skärm
men det är iofs original. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2012, 10:22
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, inte mycket har hänt sen sist.

Bild
Kopplat ihop det elektriska samt börjat med vajerdragningen.

Bild
Avgassystemet från Classic Motor Marknad i Västerås passade fint.

Bild
De nygamla paret handtag från samma marknad sitter även där nu.

Bild
Riktat och putsat lite på lampsargen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 mar 2012, 10:46
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Mytbusters redan bevisat så går det att polera skit... thumb_up
Blir ju kanon och jag blir allt mer sugen på en Zündapp, det är för många Puchar i samlingen nu! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2012, 09:53
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:Som Mytbusters redan bevisat så går det att polera skit... thumb_up
Blir ju kanon och jag blir allt mer sugen på en Zündapp, det är för många Puchar i samlingen nu!
Om du nu skulle bli (lycklig) Zündapp ägare så kom ihåg att använd hakskydd den första tiden, annars riskerar du att knockas av ditt vänstra knä när du lägger i treans växel…... :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2012, 14:34
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Cobra5000 skrev:
P-plats.se skrev:Som Mytbusters redan bevisat så går det att polera skit... thumb_up
Blir ju kanon och jag blir allt mer sugen på en Zündapp, det är för många Puchar i samlingen nu!
Om du nu skulle bli (lycklig) Zündapp ägare så kom ihåg att använd hakskydd den första tiden, annars riskerar du att knockas av ditt vänstra knä när du lägger i treans växel…... :D
använd en ks100 väx pedal så är problemet löst :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2012, 19:19
av 518-23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sachs skrev:
Cobra5000 skrev:
P-plats.se skrev:Som Mytbusters redan bevisat så går det att polera skit... thumb_up
Blir ju kanon och jag blir allt mer sugen på en Zündapp, det är för många Puchar i samlingen nu!
Om du nu skulle bli (lycklig) Zündapp ägare så kom ihåg att använd hakskydd den första tiden, annars riskerar du att knockas av ditt vänstra knä när du lägger i treans växel…... :D
använd en ks100 väx pedal så är problemet löst :wink:
Inte för att vara petig, men KS100 hade samma pedal som KS50.
Däremot så hade KS125 en annorlunda mer böjd pedal.

Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 mar 2012, 19:50
av sachs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
518-23 skrev:
sachs skrev:
Cobra5000 skrev:
P-plats.se skrev:Som Mytbusters redan bevisat så går det att polera skit... thumb_up
Blir ju kanon och jag blir allt mer sugen på en Zündapp, det är för många Puchar i samlingen nu!
Om du nu skulle bli (lycklig) Zündapp ägare så kom ihåg att använd hakskydd den första tiden, annars riskerar du att knockas av ditt vänstra knä när du lägger i treans växel…... :D
använd en ks100 väx pedal så är problemet löst :wink:
Inte för att vara petig, men KS100 hade samma pedal som KS50.
Däremot så hade KS125 en annorlunda mer böjd pedal.

Mvh Magnus
så var det kanse :oops:
men den är kortare och väx lägena blir kortare då. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 20:20
av Cobra5000
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äntligen !!!
Bild
I Lördags kväll var det dags för första provkörningen, startade faktiskt på tredje kicken.

Några fler "före" bilder
Bild

Bild

Bild
Lite bättre fotoförhållanden idag.

Bild
Sadeln ska sänkas ner lite till i framkant då den sitter aningens för högt nu.

Bild
Sen sitter det fel bakljusglas på nu, ska vara orange-rött istället.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 20:43
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt fin! Bra jobbat :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 22:33
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken skillnad! :D Bra jobbat :) <!-- </EdIndex> --></div>