Topplockspackning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är cyllen och toppen helt plan , vad gör hålet för nytta ? Det ska väl egentligen släppa ut "pysluften" genom avgasröret
men det är väl ingen pys på en flinta
Vänd packningen så hålet i packningen ligger åt andra hållet så kanske den håller :idea:

Annars är det "bara" att klippa ut en i kopparplåt <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom nytillverkade packningarna håller inte ens för en originalsnurra, Det är för tunt där vid hålet, jag köpte kopparpackningar till Zündapp om jag minns rätt, gjorde ny hålbild och det har fungerat finemang. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en av varianterna på morini s5 har samma bultavstånd. men jag kommer inte ihåg om det var moppemotorn eller den variant som satt på vissa små minicrosscycklar. kan mäta senare i kväll.
den packningen har inget hål för pysventil.
eller ochså sätta upp toppen i en svarv och svarva en tätningsyta lika som på sachs.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var den vanliga mopedvarianten som har samma avstånd mellan pinnbultarna som flintan. den som satt i MCB1254 m.fl. hur svårt det sen är att hitta en sån packning vet jag ju inte.
antar att dom efter det här avslöjandet stigit i pris på tradera m.fl. ställen.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur ser huskvarnans topplocks packning ut då? jag kanske har en till övers? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Packningen är 1mm. De brister vid lilla hålet i framkant.

Bild
bilden visar originalpackningar
ska kolla om jag har nån likadan. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har köpt sånt här: http://www.hobbex.se/produkter/moped/universal-tillbehor/342-packningsmaterial.html
De tjockare arken är armerade.

Har gjort en topp-packning till pilot av detta men den är inte provkörd... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag svarvar alltid en ring lika Sachs har.
Har jag inte svarv slipar jag med Dremel. Aldrig en topplockspackning.
Slår kolven i toppen lyfter jag cylindern och justerar i kolvkanten på insugningssidan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har gjort toppackning till Ilon av en tunn (0,75mm?) ganska mjuk aluplåt.
Då plåten är mjuk går den bra att återanvända. Brukar planslipa anliggnings-ytorna på cyllen och toppen med ventilslippasta.Blir tätt och bra även med höjd kompression.Har testat med ölburksplåt,men den är för hård och mindre formbar. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skippa pakningen o så packningsklister <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om ytan är plan men slät glider packningen. Om ytan är plan men skrovlig glider inte packningen. Det är när packningen glider som det blir lekage. Om tätytan är stor, alltså stor i kvadrat mm, måste man ha högre tryck mot packningen, alltså draget i bultarna. Om man minskar ytan, med bibehållet drag i bultarna ökas trycket per kvdrat mm och packningen glider inte. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Erik Linding har matrial har dock inte provat det,prova vända packning med hålet bakåt kör så på novoleten med flinta packning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Neifelheim skrev:
Raketsport skrev:Packningen är 1mm. De brister vid lilla hålet i framkant.
ska kolla om jag har nån likadan.
Tack men jag har flera stycken. Saken är de inte håller. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska prova att sno packningen och funkar inte det så provar jag nog att göra som Wiklund eftersom hans har hållit bra och funkar inte det så får det bli svarvning.

Ps. Jodå, 56:an på Raketbasen finns några få moppar som är vässade.
Främsta anledning till detta är att jag alltid fotar och filmar på rallyn. Detta brukar resultera i att jag ibland kör ifrån alla för att ställa mig på ett bra ställa och fota när de kommer, å sen så ligger jag så långt efter alla andra igen då är det bara full sula som gäller. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Conrad Engström skrev:Om ytan är plan men slät glider packningen. Om ytan är plan men skrovlig glider inte packningen. Det är när packningen glider som det blir lekage. Om tätytan är stor, alltså stor i kvadrat mm, måste man ha högre tryck mot packningen, alltså draget i bultarna. Om man minskar ytan, med bibehållet drag i bultarna ökas trycket per kvdrat mm och packningen glider inte.
Detta var bra tips! Ska undersöka topp och cylinder för att se hur släta ytorna är. Kan faktiskt var så att de är för släta för inte ens originalpackningar. Insåg ikväll att den första som blåste sönder var en originalare. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar