<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu ligger det en uppsättning SKF kullager i garaget så nu ska jag bara hinna lämna in dom för planslipning.
Lika bra att göra några extra när man ändå håller på, finns ju några motorer i garaget så framtiden är säkrad för jobb.
Efter slipning blir det en ordentlig rengörning i ultraljudstvätten och sen ska dom avmagnetiseras... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag ingen egen erfarenhet av sachsmotorer, men
jag har hört att det finns dom som har provat med att fräsa ur lagerhuset i blocket så att vanlig kullager går att använda.
Om det fungerar tycker jag att det låter enklare än att slipa ned lagren. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej. det är ett mycket krångligare operation att fräsa ur blocket än att slipa ner lagren. dessutom så har man ju ingen återvändo då.
20 stycken lager slipar man nämligen ner samtidigt. jag skulle gissa att det går fortare att slipa ner lagren än det skulla göra att rigga upp ena blockhalvan i en fräsmaskin, göra program, mäta in verktyg mot hålet, etc. etc.
däremot väntar jag med spänning på en rapport om hur det är att montera ihop blocket utan att rullar ramlar loss eller kick ramlar ur läge osv.
själv har jag gjort tvärt om. monterat E15 lager i min flintamotor.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha jag vet ju inte riktigt hur dom gör .
dom motorer jag skruvar med har vanliga spårkullager tycker att det fungerar bra. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då ska jag äntligen hämta mina färdiga lager på fredag.
Tydligen får man inte ultrljudstvätta ihopsatta kullager så det blev lite mer jobb än tänkt.
Nu är dom i alla fall slipade, avmagnetiserade, tvättade och insmorda med rätt fett. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se skrev:
Tydligen får man inte ultrljudstvätta ihopsatta kullager så det blev lite mer jobb än tänkt.
blir det gropar i lagerbanorna efter kulorna? eller vad händer?
erlan
Ska till SKF i morgon och få lite mer info om detta samt massa diagram m.m. efter div. tester...
Fick förklaringen om att sitter det skräp mellan en kula och lagerbanan när man kör i ultraljudstvätten så gräver den sig ner i materialet.
Nu är mina lager i alla fall kalara och förhoppningsvis åker motorn ihop i helgen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får bjuda på några bilder...
Oljan som SKF använder var mycket konstig.
Kladdig men samtidigt känndes den torr och fick man den på händerna så gick den in i huden direkt.
Lagrena tvättades även på SKF och jag fick tom. analyser av smutsen.
(Inte för jag fattade något men lite kul i alla fall )
Nu ligger lagren packade i sina förpackningar igen i väntan på projekt.
Några är även sålda så det ska skickas paket i morgon... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är sugen på att prova ett par till 17mm axel. Har du att sälja? Annars ställer jag mig i kö till nästa tillverkning. <!-- </EdIndex> --></div>