Nedslipade spårkullager istället för magnetlager?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu ligger det en uppsättning SKF kullager i garaget så nu ska jag bara hinna lämna in dom för planslipning.

Bild

Lika bra att göra några extra när man ändå håller på, finns ju några motorer i garaget så framtiden är säkrad för jobb.
Efter slipning blir det en ordentlig rengörning i ultraljudstvätten och sen ska dom avmagnetiseras... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo det drar ju fort iväg :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Sven

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag ingen egen erfarenhet av sachsmotorer, men
jag har hört att det finns dom som har provat med att fräsa ur lagerhuset i blocket så att vanlig kullager går att använda.
Om det fungerar tycker jag att det låter enklare än att slipa ned lagren. <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej. det är ett mycket krångligare operation att fräsa ur blocket än att slipa ner lagren. dessutom så har man ju ingen återvändo då.
20 stycken lager slipar man nämligen ner samtidigt. jag skulle gissa att det går fortare att slipa ner lagren än det skulla göra att rigga upp ena blockhalvan i en fräsmaskin, göra program, mäta in verktyg mot hålet, etc. etc.

däremot väntar jag med spänning på en rapport om hur det är att montera ihop blocket utan att rullar ramlar loss eller kick ramlar ur läge osv.
själv har jag gjort tvärt om. monterat E15 lager i min flintamotor.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Sven

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jaha jag vet ju inte riktigt hur dom gör .
dom motorer jag skruvar med har vanliga spårkullager tycker att det fungerar bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då ska jag äntligen hämta mina färdiga lager på fredag.
Tydligen får man inte ultrljudstvätta ihopsatta kullager så det blev lite mer jobb än tänkt.
Nu är dom i alla fall slipade, avmagnetiserade, tvättade och insmorda med rätt fett. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev: Tydligen får man inte ultrljudstvätta ihopsatta kullager så det blev lite mer jobb än tänkt.
blir det gropar i lagerbanorna efter kulorna? eller vad händer?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

erlan skrev:
P-plats.se skrev: Tydligen får man inte ultrljudstvätta ihopsatta kullager så det blev lite mer jobb än tänkt.

erlan
Ska till SKF i morgon och få lite mer info om detta samt massa diagram m.m. efter div. tester... :D <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

P-plats.se skrev:
erlan skrev:

erlan
Ska till SKF i morgon och få lite mer info om detta samt massa diagram m.m. efter div. tester... :D
Fick förklaringen om att sitter det skräp mellan en kula och lagerbanan när man kör i ultraljudstvätten så gräver den sig ner i materialet.
Nu är mina lager i alla fall kalara och förhoppningsvis åker motorn ihop i helgen. <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får bjuda på några bilder...

Bild

Oljan som SKF använder var mycket konstig.
Kladdig men samtidigt känndes den torr och fick man den på händerna så gick den in i huden direkt.

Lagrena tvättades även på SKF och jag fick tom. analyser av smutsen.

Bild

(Inte för jag fattade något men lite kul i alla fall :wink: )

Nu ligger lagren packade i sina förpackningar igen i väntan på projekt.
Några är även sålda så det ska skickas paket i morgon... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va kul det är när proffsen visar va dom kan, för en simpel privatperson :!: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad e priset på 2 stycken? tänkte ev på till min compact!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

Mattias-M skrev:va kul det är när proffsen visar va dom kan, för en simpel privatperson :!:
En stor fördel med mitt jobb då man får kontakter lite här och var... :wink:

NiklasHögberg skrev:vad e priset på 2 stycken? tänkte ev på till min compact!!
Du har PM... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är sugen på att prova ett par till 17mm axel. Har du att sälja? Annars ställer jag mig i kö till nästa tillverkning. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant! Du har PM :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar