Sida 2 av 3
Postat: 23 feb 2012, 19:02
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klockrent mallgroda, detta tackar vi för!
Spelar längden på tändkabeln ingen roll tro? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 feb 2012, 19:13
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inget jag direkt har funderat på. När jag höll på med willys jeepen jag hade och monterade i en cheva 400 cc motor, så byggde jag egna headders. Då fickjag lägga/dra om tändkablarna så dom inte hamnade för nära varma rör (det är trångt i ett motorrum på en willys) Några blev riktigt långa. Jag tror det mest är så att man skall ha frächa kablar bara så spelar längden på tändkabeln ingen roll inom rimliga gränser <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 feb 2012, 08:29
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint väder i helgen och lite tid över, så Dakotan plockades upp ur hobbyrummet och provstartades för att se hur förtändningen stod (vill inte meka in i det sista då årets premiärtur är chicenrace på långfredagen). Har mätt fram TDC och gjort en markering i fläktkåpan samt 1,2 och 3 mm förtändningsmarkering så man kan kontrollera tändningen med en stroboskoplampa.
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20090718/stall-tandningen-med-stroboskop Har ställt den på 2 mm (24 grader) förtändning då jag körde på det förra året med brytare och det fungerade bra för min motor. Har kopplat upp elsystemet utan batteri, baklampan ligger med ständig ström (man måste ju ändå alltid ha ljuset på) övrigt är draget som vanligt upp till ljusomkopplaren på styret. En 12 V (DC) likströms signalhorn har ersatt 6 V signalhornet <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 feb 2012, 18:42
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mallgrodas montering såg mycket bra ut! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 feb 2012, 21:07
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:Jag monterade tändspole och spänningsregulatorn under dynan på ett fäste jag gjort.
Har du monterat regulatorn med någon pasta emellan så att den kyls bättre mot plåten också?
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2012, 08:10
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spänningsregulatorn sitter på en distans för att komma upp över plåtkanten i ramen. Är det så att det behövs mer värmeavledningsyta (om det skulle bli problem) så är det lätt att montera en plåt mellan distansen och spänningsregulatorn, utrymme finns både åt sidan och bakåt under dynan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2012, 08:30
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:Spänningsregulatorn sitter på en distans för att komma upp över plåtkanten i ramen. Är det så att det behövs mer värmeavledningsyta (om det skulle bli problem) så är det lätt att montera en plåt mellan distansen och spänningsregulatorn, utrymme finns både åt sidan och bakåt under dynan
Oki, på min Montana har jag inte bestämt riktigt var regulatorn skall hamna, troligen i framkant av ramen under tanken å tändningen inuti ramen.
Eller så blir Montanan stubbracer å tändningen hamnar på en M50 istället..
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2012, 21:11
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->E de verkligen så stora problem med kylning av dessa regulatorer!?
för övrigt har ännu mer elektronik beställts till Dakotan...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2012, 21:22
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har då inte märkt något, har min sittande innanför alla kåpor bakom motorn.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 28 feb 2012, 21:47
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:Inget jag direkt har funderat på. När jag höll på med willys jeepen jag hade och monterade i en cheva 400 cc motor, så byggde jag egna headders. Då fickjag lägga/dra om tändkablarna så dom inte hamnade för nära varma rör (det är trångt i ett motorrum på en willys) Några blev riktigt långa. Jag tror det mest är så att man skall ha frächa kablar bara så spelar längden på tändkabeln ingen roll inom rimliga gränser
Jag har något svagt minne av detta, men jag har för mig jag har läst 1 sekund försening per 100m tändkabel. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 feb 2012, 00:39
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skulle innebära att det även tar omkring 1h och 20min för en elektrisk signal att gå från Stockholm till Göteborg, i t.ex telefonledningarna...

Uppenbarligen inte rimligt på något vis. Om man sedan tänker på att en motor @ 6000rpm går 100 varv på en sekund blir det ännu mer orimligt, eftersom 1m tändkabel skulle fördröja gnistan ett helt varv.
Längre tändkabel innebär högre kapacitans och induktans, men om man inte går till överdrift kommer det inte ens gå mäta fram några skillnader med de grejer vanliga dödliga kan ha tillgång till. Däremot är det värt att lägga lite uppmärksamhet på hur tändkabeln dras och vad den ligger nära, den bör vara så långt från all annan metall som möjligt, särskilt jordade grejer, och på flercylindriga motorer bör man inte ens dra tändkablarna till olika cylindrar ihop.
(Man börjar inse vikten av att inte lägga tändkablar mot jord när man ser att det gnistrar mellan tändkabel och fläktkåpan på en gammal dakota när den står och går - den gick trots allt fint men uppenbarligen fanns det en del läckström som minskade energin i gnistan på stiftet.) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 feb 2012, 07:54
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:E de verkligen så stora problem med kylning av dessa regulatorer!?
Skulle det vara ett stort problem skulle nog tillverkaren informera om detta samt ha gjort en större värmeavledningsyta (och fler kylflänsar) på spänningsregulatorn.
G-son skrev: Däremot är det värt att lägga lite uppmärksamhet på hur tändkabeln dras och vad den ligger nära.
Jag gjorde så att hålet jag borrade i ramen uppe vid tändspolen stoppade jag ett kabelgenomföringsgummi för att inte ha en vass kant som kunde orsaka framtida problem med skavda/skadade kablar. Sedan drogs tändkabel och elkablar i separata kabelskydd (systoflexslang) genom ramen.Även nere vid motor går kabelskydden ut genom kabelgenomföringsgummi <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 feb 2012, 20:11
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:E de verkligen så stora problem med kylning av dessa regulatorer!?
Nä det är det väl ingen som påstått heller vad jag sett i tråden.
Däremot så är det inte fel å använda lite värmeledande pasta när man monterar saker som kan bli lite varma.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 mar 2012, 14:50
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Detta har knappast med Kokusan att göra, men dock med tändsystem...
a) På en Meteor V12 (27 liter bensin strv-motor) så är tändsystemet helt skärmat, det går rör med tändkablar längs cylinderbankarna, från dessa löper skärmade "tändkablar" till resp cylinder.
b) Rolls Royce B80 (rak 8, bensin) så är oxo tändsystemet skärmat, tändkablarna är omgivna av en tät metallskärm som är jordad.
Så, bara som kuriosa... att förlägga tändkablar nära varanda i metallrör funnkar det med...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 mar 2012, 15:17
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På kronans radioterrängbil11 sitter det en Volvo B30 raksexa
Den har också skärmade kablar (jordad strumpa utanpå) och även fördelarlocket hade plåt på utsidan, det var för att inte störa radion
Så länge kablarna inte är skadade borde isoleringen räcka även om dom ligger mot plåt
Men sen kanske det finns billiga "made in kina" kablar...

<!-- </EdIndex> --></div>