Maxi-motor - byte av packboxar mm - fällor och fel?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, motorn har nu varit i delar.

Bild

Och blivit ihopsatt, med nya packboxar och packning på tub av märket Pertinax, som blev rekommenderat av "min" lokale moped/cykelhandlare.

Bild

Motorn var helt indränkt i olja och smuts, så jag misstänkte oljeläckage, vilket det var från såväl packboxar och packning.

Bakgrunden till allt detta, är att min äldste son köpte på sig en Puch Maxi, som han tänkte att användas som alternativ till bilen i vår och sommar.
Och pappa kan ju inte låta bli att hjälpa till med detta projekt, det kliar alltid i fingrarna att få riva, göra rent och i ordning och sen plocka ihop.
Nu väntar jag på ett bakdrev plus lite andra småsaker, innan moppen plockas ihop igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->riktigt nice jobbat! ser även att det var en 3 lagrad motorn, vilken årsmodell satt den på? <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet faktiskt inte, men det är nog en senare modell.
Knallröd, med en massa påklistrade reflexer och det står, tror jag, Piaggio någonstans också. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Ja, motorn har nu varit i delar.

Och blivit ihopsatt, med nya packboxar och packning på tub av märket Pertinax, som blev rekommenderat av "min" lokale moped/cykelhandlare.
Innan jag läste om att du använt Pertinax var jag lite orolig när jag såg bilderna.
Trodde först att du använt tapetlim 22_yikes.gif

:sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tapetlim, hur kunde du tro det?

Det kanske går att använda till tapeter, men med tanke på att en liten tub kostar 80 riksdaler, så blir det nog en dyr omtapetsering :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

BjörnK skrev:Tapetlim, hur kunde du tro det?

Det var med Tapetlim på bilden :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
BjörnK

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stämmer, ser jag nu, du har ögonen med dig!
Tomburkar att ha diverse delar delar i, är guld när man håller på att grejar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De flesta tomburkar som vi brukar se på bilderna här på forumet är annars tomma ölburkar. :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Pop

Inlägg av Pop »

BjörnK skrev:Jag vet faktiskt inte, men det är nog en senare modell.
Knallröd, med en massa påklistrade reflexer och det står, tror jag, Piaggio någonstans också.
okej, det förklarar varför jag aldrig mött på någon sån motor personligen, måste vara när piaggo köpte maxin som dom ändrade. har även sett senare som har som en metal pinne som förhindrar att man kan byta ut framdrevet <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar