Sida 2 av 2

Postat: 26 feb 2012, 12:37
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:Har svårt att tro att ett svarvstål verkligen kan vara så styvt att det inte flexar när det kommer 150 mm in i ett lopp och därmed ge en viss ovalitet och kanske även konicitet.

Har någon en bild på hur ett sådant svarvstål, och även en uppsatt moppecylinder, vill jag gärna se hur det ser ut.
jag har aldrig lyckats mäta några sådana problem. däremot så skulle jag gärna vilja mäta upp en NOS orginalcylinder och se hur exakt en sådan är i mått. svarvstålet har ju samma överhäng från stålhållaren hela hålet så svikten är ju samma hela vägen. dom första cylindrarna jag borrade mätte jag väldigt noga mitt för portarna men jag lyckades aldrig mäta någon skilnad i mått där heller.
jag brukar ta c:a 0,1 mm i dom tre sista skären. och jag brukar svarva till 0,01 - 0,02 mindre än färdigt mått och bara putsa det sista med fin (320-400) smärgelduk. det finns det säkert någon som har åsikter om, men jag resonerar som så att en tvåtaktare har ingen oljeskrapring som ska slita in sig och täta. så då är det inte lika kritiskt med krysshoning med exakta vinklar som det är på en fyrtaktare. hitills har det funkat bra för mig.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 12:45
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Cylindern skall vara konisk, alltså större upptill. Konisiteten honar jag upp.
det här var däremot nytt för mig. jag har altid gjort cylindrarna helt cylindriska. eller raka om ni så vill.
hur mycket koniska ska dom vara? och var mäter du upp önskat kolvspel? uppe eller nere?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 13:12
av G-son
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att citera MC-bibeln (Teknos reparationsteknik för motorcyklar) så är de flesta cylindrarna cylindriska, ett fåtal har tillverkats koniska med mindre diameter längst upp för att i teorin bli cylindriska i drift när övre delen blir varmare. Att döma av texten är det inte värt besväret att borra koniskt vid omborrning av ens dom som var koniska från fabrik. Gammal bok, men det är ju gamla motorer också... :roll:

Har nog inte sett några andra referenser till cylinderlopp som inte är cylindriska såvitt jag minns. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 13:16
av Coolvette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, då vet jag vilka svarvstål som används.

Hur spänner ni upp cylindern, med backskiva?

Alternativet är väl att göra en cylindrisk distans som spänns fast i cylindern men hur centrarar ni då loppet? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 14:06
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har en "distans" som jag spänner fast chucken och sedan tar jag ett finskär på ytan som cylindern ligger an mot. sedan är det gängade hål motsvarande bulthålen i cylindern. spelet i bulthålen brukar vara tillräckligt för att sätta en vippindikator i cylindetloppet på ytan ovanför vängkanten där slitaget är minimalt, och rikta in cylindern på någon hundradel när. eftersom samma spel i bulthålen finns när man monterar cylindern på motorn är det för modligen överdrivet. men man kan aldrig vara för noggrann, bara för slarvig.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 16:25
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som erlan skriver monterar jag också cylindern. Om det är en stor repa i cylindern kan man förskjuta den, efter behov.
Eftersom jag inte har haft tillgång till literatur i ämmnet, har jag fått laboreret själv efter egna funderingar och lyssnat på andra. Dessutom har jag funderat ut var cylindern nyper och gjort den större där.
Ang honingsrepor är det viktigt att dom korsar varandra. Honingsreporna skall lagra upp oljan. Honingsreporna skall korsa varandra som en gänga, för att oljan skall bytas. Om dom går i 90 grader mot loppet byts inte oljan.
Man får dessutom ta hänsyn till hur en cylinder är trimmad. Om man tar bort gods kommer den att röra sig på ett annat vis. Det får man använda sin fantasi och erfarenhet till.
Jag tror att om man på en firma borrar en cylinder och aldrig ser den mera, får man ingen erfarenhet vad som händer med den.
Om man kör med bitarna själv och river isär efter ett tag så ser man vad man skall ändra på. Dessutom vid rasade prylar kan man bygga därefter. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 feb 2012, 17:34
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->interesnt om honingsrepor. jag har alltid vetat att dom har varit viktiga på en fyrtaktare. men jag har trott att på en tvåtaktare där det spolas med ny olja med bränslet både över och under kolven varje kolvslag så har dom mindre betydelse. jag har väl haft tur som inte har nypt nån nyborrad cylinder än.

erland <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2012, 22:20
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så nu har jag fått tips på en som kan "borra"
skall plocka med mig en cylinder när jag drar till torpet nästa gång

Har för mig att man måste slipa ur toppen lite när man kör med Flinta kolv
någon som vet hur mycket som behövs tas bort
tänkte vilken tops jag skall köra, ha både orginal och helplanad
och det vore ju onödigt att slipa ur den planade om det funkar med orginal <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2012, 22:26
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lättare att ta lite på kolvkanten, det behövs inte så mycket. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2012, 22:33
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller tjockare cylinderfotspackning.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2012, 22:40
av disktant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:eller tjockare cylinderfotspackning.

erlan
Ok, är det så lite att det räcker med dubbla packningar
eller får man tillverka en själv av lite tjockare material ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2012, 23:12
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här disktant tror jag du har funnit kunnandet och expertisen du behöver.

Det var väl inte dåligt va? :D

Jodå, jag läser och lär jag också....
  • :mutt:
<!-- </EdIndex> --></div>