Sida 2 av 4

Postat: 27 feb 2012, 21:10
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
518-23 skrev:
Däcken är helt vanliga Taiwan/Kinadäck inhandlade hos Ettans.

Är det Cheng shin så går det väl men Speed däremot verkar vara rene driten.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2012, 21:13
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
518-23 skrev:
Bild

Mvh Magnus
Fantastiskt trevlig färgkombination det där. :)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2012, 22:03
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
518-23 skrev: Men senast till helgen så hamnar motorn på rätt ställe igen.

Bild

Mvh Magnus
Om du river motorn, fixa bilder på hur kopplings korgen ser ut bakpå? :)

Kul med lite ILO :wink: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 27 feb 2012, 22:23
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du nållager i vevstaken eller bussning. Det var nållager original.
Förresten så fanns inte kedjetransmission med kick så det är en hopplockad motor i så fall.
Blir säkert jättebra.
Kan du lägga ut en bild på insidan av trans-kåpan. Den är inte samma på kedje- och remmotorer. :? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 01:08
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul med Ilo men framför allt med Monarscooten, det är riktigt roligt att få följa en renovering av 60-talare på forumet.
Blir det en originalrenovering? håller tummarna och hoppas på det faktiskt <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 06:57
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kul med Ilo men framför allt med Monarscooten, det är riktigt roligt att få följa en renovering av 60-talare på forumet.
Blir det en originalrenovering? håller tummarna och hoppas på det faktiskt
Då är det en del att göra med mororn, alternativt byte mot rätt motor. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 07:02
av 518-23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Har du nållager i vevstaken eller bussning. Det var nållager original.
Förresten så fanns inte kedjetransmission med kick så det är en hopplockad motor i så fall.
Blir säkert jättebra.
Kan du lägga ut en bild på insidan av trans-kåpan. Den är inte samma på kedje- och remmotorer. :?
Ja det är nållager till kolvbulten. jag fick tag på en dålig 55:a motor som jag plockade kedledriftdelarna från. Dessa planterades sedan i kickmotorn :lol: . Jodå jag kan ordna bild på transkåpan.

Mh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 07:04
av 518-23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:
518-23 skrev: Men senast till helgen så hamnar motorn på rätt ställe igen.

Bild

Mvh Magnus
Om du river motorn, fixa bilder på hur kopplings korgen ser ut bakpå? :)

Kul med lite ILO :wink: :lol:
Jag har nog några bilder på kopplingskorgen, jag fotade lite innan allt monterades. 8) . Lägger upp dom ikväll. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 07:07
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Frågar om transkåpan för jag behöver en sådan till min 55:a.
Själv ska jag sätta ihop två kedjetransmotorer, en med nos vevparti och en med staken bytt till nos stake. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 07:11
av 518-23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kul med Ilo men framför allt med Monarscooten, det är riktigt roligt att få följa en renovering av 60-talare på forumet.
Blir det en originalrenovering? håller tummarna och hoppas på det faktiskt
Ja jag vill behålla den så orginal som möjligt, i allafall till utseendet :) .
Hoppas att jag lyckas få lite bättre fart på Ilo motorn.
När jag gjorde premiärturen med den så var allt frid och fröjd, lunkade fram så fint på cykelvägen :) , ända tills folk började cykla förbi mig :shock: . Insåg att den där Ilo motorn var bland det slöaste jag någonsin gränslat, :oops:

Men någon större renovering blir det inte, jag tycker mopeder i detta slitna orginalskick är helt underbara, patina går inte att återskapa :D :D

Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 07:12
av 518-23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Frågar om transkåpan för jag behöver en sådan till min 55:a.
Själv ska jag sätta ihop två kedjetransmotorer, en med nos vevparti och en med staken bytt till nos stake.
Men det fungerar väl lika bra med en "vanlig" transkåpa, rent mekaniskt menar jag? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 07:17
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det tror jag men både block och kåpa ser annorlunda ut på de med kedjetrans. Vet inte om det är något som har med kedjans möjligheter att få olja på sig eller så. Osäker men jag vet att det skiljer.

Har en annan JLO med trampstart som jag monterat framåtkick på. Det kvarstår bara ett stopp att få till nu. Tror t.o.m. att man skulle kunna få till det med framåtgående kick även på Monarscoot. Jag ska iaf kolla. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 18:36
av Anglia59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om vi ska vara lite petig så skiljer både trans- och magnetkåpan, och dessutom även båda motorhalvorna :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 18:39
av 518-23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du river motorn, fixa bilder på hur kopplings korgen ser ut bakpå? :)

Kul med lite ILO :wink: :lol:[/quote]


Så här ser kopplingskorgen ut på baksidan.

Bild

Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2012, 18:44
av 518-23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Har du nållager i vevstaken eller bussning. Det var nållager original.
Förresten så fanns inte kedjetransmission med kick så det är en hopplockad motor i så fall.
Blir säkert jättebra.
Kan du lägga ut en bild på insidan av trans-kåpan. Den är inte samma på kedje- och remmotorer. :?
Så här ser transkåpan ut på insidan,

Bild

Även utsidan skiljer sig lite i utseende mot senare årsmodeller, den gjutna "klacken" är betydligt kortare.

Bild

Mvh Magnus <!-- </EdIndex> --></div>