Motorrengörning

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Diesel funkar väll bättre? <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Diesel funkar väll bättre?
tror det men har bara bensin i mina fordorn och man tager vad man haver <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:Bromsrengöring är vanlig kemisk bensin.
Jaså?

I går lärde jag mig att kemisk bensin heter Heptan och används ibland av campare till deras små "spritkök" men det går även att använda den nya akrylatbensinen.

Motorbensin innehåller en viss del butan eller propan som gör att motorn kan tända av gnistan. Blir bensinen gammal kanske inte motorn startar. Byter man då bensin startar motorn. Själva bensinen var det egentligen inget fel på. Istället var det butan- eller propangasen som dunstat bort och gjort bensinen svårantändlig.

Jag läste också en som berättade att få vanlig bensin på fingrarna var obehagligt och också mycket svårt att tvätta bort. Det hjälpte inte tvätta lukten satt i fingrarna ändå. Kemisk bensin var annorlunda. När den bensinen dunstat försvann också lukten spårlöst. Man behövde inte ens tvätta sig efteråt menade han som skrev.

Bensin fanns före motorerna och användes då till avlusning, bränsle till lampor m.m. läste jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var en försäljare på berner som berättade det när jag var ute på praktik förra året, Om det är sant eller ej vet jag inte men jag tycker lukten påminner om kemisk bensin, och har samma egenskaper så. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin är mycket eldfarligt men trikloretylen brinner inte.

Jag är lite misstänksam mot allt som tillverkas idag då naturmaterial byts ut mot syntetmaterial. Däck t.ex. tycker jag inte luktar gummi längre. Det är mer något annat.

Senast är det packtejpen som gör mig fundersam. Saker som kommer i Traderapaketen luktar något äckligt parfymaktigt och det kan sitta i länge om det t.ex. är papper eller något annat poröst som tar åt sig doft. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar