Husqvarna roulette lyx, hjälp!

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att dom gick att få pigga med ganska enkla medel.. :roll: det var ngt med sliden å fjädrar. conrad kanske vet.? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo man får "fila" insugningshålet, så det öppnar tidigare ca 8 mm. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för bilden Braxen! <!-- </EdIndex> --></div>
fardigh
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av fardigh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men det där med sliden, är det något jag kan ge mig på ? är det lätt att komma åt eller får man plocka ner hela motorn? och med filningen, hur mycket och precis vart ska man fila :) ? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man får riva motorn och det var iden med den strypningen.
Men leta på en annan cylinder med insug i cylindern och plugga hålet till sliden. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fardigh skrev:Okej okej, då vet jag ju det! men jag menar att när den dör i mindre uppförsbackar är det väl något som inte står rätt till?
Ja, här bör var något direkt fel. Det typiska för dom här mopederna var att de hade ovanligt god backtagningsförmåga.

Varje tillverkad moped testades individuellt och klarade den inte en visst backprov så åkte den obönhörligen tillbaka in i fabriken igen för genomgång och reparation. <!-- </EdIndex> --></div>
fardigh
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av fardigh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->precis min tanke, för läste också att den va s.k "backtestad" när dom lanserades! men har ingen tanke om vart felet sitter <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den "vevhusmatade" hva-motorn är svår att få fart i. Ska du trimma, köp en sachs eller zündapp.

Lite tips:
- rengör förgasaren
- kolla upp tändningen
- sota ur avgassidan från avgaskanal i cylindern, kröken och ljuddämparen
- kolla kolv/kolvringar

Jag hade en Roulette med samma motor som du har, den gjorde ca 40 km/h original. <!-- </EdIndex> --></div>
fardigh
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 mar 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av fardigh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har nu även sotat ur röret och tittat till så att stiftet är riktigt, men har inte påverkar mopedens tillstånd. Är det ingen som har ett hum om vart felet verkligen sitter? :( <!-- </EdIndex> --></div>
kul me 2hjul
Inlägg: 54
Blev medlem: 07 nov 2008, 00:00

Inlägg av kul me 2hjul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förgasaren på den där modellen har en lite dum choke en liten plunger som kan ha torkat ihop så den läcker. Då går den på choke hela tiden den lilla gummi biten kan du byta .En bit neopren gummi och en hål stans fixar du de med <!-- </EdIndex> --></div>
hanscarlsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 27 feb 2012, 00:00
Kontakt:

Slö...

Inlägg av hanscarlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har samma problem. Tror att fjädrarna i sliden är trötta. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar