Sida 2 av 2
Postat: 27 maj 2009, 05:21
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn kluven och det enda lager jag har hunnit få är ipressat. Bränslekranen har också renoverats med kärlek, omtanke och neoprengummi
Passar på att fråga: Hur fanken får man ut ett lager som är ipressat i en "kopp" utan möjlighet att komma åt bakifrån? Se bilder.

<!-- </EdIndex> --></div>
Re: Ett steg framåt och två steg bakåt..
Postat: 27 maj 2009, 06:23
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
majesty skrev:Snabba på nu jag är redan klar med min och är redo för en tur

Klockrent, Islay here we come! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 maj 2009, 08:07
av Mattis
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Jag håller på att renovera en sån där motor. (Novolette -52)Min plan var först att göra en avdragare liknande den man använder till glidbussningen på mellanaxel på sachs. Men la ner det projektet och värmde i stället med gasol. Värmde och knackade på baksidan och lagret trillade ur.
Funkade fint.
Nackdelen med den där motormodellen är att alla lager i motorn hänger i hop med vevhuset... Fick vi surt erfara efter att hällt på 2% apen. Här krävs det nog lite mer olja för att alla lager ska få sitt. Lossade även flisor från kolven och hela motorn full i bitar.
Här har du en bild på en avdragarmodell som funkar vid sådana där knixiga grejer.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 maj 2009, 12:00
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattis skrev:Hej. Jag håller på att renovera en sån där motor. (Novolette -52)Min plan var först att göra en avdragare liknande den man använder till glidbussningen på mellanaxel på sachs. Men la ner det projektet och värmde i stället med gasol. Värmde och knackade på baksidan och lagret trillade ur.
Funkade fint.
Nackdelen med den där motormodellen är att alla lager i motorn hänger i hop med vevhuset... Fick vi surt erfara efter att hällt på 2% apen. Här krävs det nog lite mer olja för att alla lager ska få sitt. Lossade även flisor från kolven och hela motorn full i bitar.
Här har du en bild på en avdragarmodell som funkar vid sådana där knixiga grejer.

Testade värme redan igår, det fungerar inte

Den där avdragaren verkar väldigt behändig... *funderar på någon som kan svarva* <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 27 maj 2009, 20:43
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa fast en bit mitt på lagret som passar i en draghammare.
Gassvetsen och en stadig träbit att smälla mot, lagret neråt förståss <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 maj 2009, 17:10
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är den ihopskruvad och provkörd, har både lyse och tuta och den går nog ungefär som den ska
Jag tror att den går snålt på lägre varv och låga trottelöppningar men ett byte av huvudmunstycke medförde bara att den fyrtaktade våldsamt. Idéer? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 maj 2009, 19:43
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Huvudmunstycket har inte med låg å mellanvarv å göra, utan det är
lågfartsmunstycke/trottel/trottelnål som reglerar det. Om det finns nån
trottelnål på din fugge så pröva å höj den ett hack om du tror att den
går snålt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 maj 2009, 06:34
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:Huvudmunstycket har inte med låg å mellanvarv å göra, utan det är
lågfartsmunstycke/trottel/trottelnål som reglerar det. Om det finns nån
trottelnål på din fugge så pröva å höj den ett hack om du tror att den
går snålt.
Hade det funnits trottelnål, eller ens en tomgångsskruv på min vackra Pallas F 8/9 så hade jag varit överlycklig, men lågfartsblandningen regleras av ett mässingsrör med hål på olika ställen i olika storlekar som trotteln löper runtomkring. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 maj 2009, 14:24
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Priva justera höjden på munstycket med fiberbrickor.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 maj 2009, 20:39
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->för o lossa lager som man inte kommer åt baksidan på,
ta miggen o lägg ett par strängar så man får en kant
vänder på kåpan o knackar mot bänken om inte lagret
lossar då så har du nu en kant som draghammarn får ett tag på

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2009, 07:58
av Teedee
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är också Biltema Grand Prix genomfört, med den äran
Mopeden fungerade i princip oklanderligt, förutom att jag bytte till ett något större huvudmunstycke i början av loppet. Den befanns också vara överraskande råstark, speciellt med tanke på att undertecknad är en riktig karl, som anser att allt under 120 kg är lite flickaktigt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2009, 08:25
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att den funkade fint!
Var i Sverige kör man "Biltema Grand Prix", känner igen det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2009, 10:43
av majesty
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det körs i Borlänge, samma stad som mellstaträffen

<!-- </EdIndex> --></div>