Sida 2 av 3

Postat: 17 mar 2012, 19:01
av lillen 761
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaren! Då är det bara att prova sig fram då,.. Har ett hugg på Redline oljan för åtkomliga pengar.

När moppen är ihop ska jag återkomma med besked hur jag lyckades.

/Magnus <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2012, 19:27
av Olle881
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur mycket måste jag ställa upp munstycket om jag kör 40/60 etanol ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2012, 20:14
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->18% <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2012, 20:16
av Olle881
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så ett varv?
fatchance skrev:18%
<!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2012, 20:22
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Olle881 skrev:Så ett varv?
fatchance skrev:18%
Nej, den behöver teoretiskt 18% mer bränsle.

Om du har munstycket utskruvat drygt 4 varv så ska
du öppna det ett varv till, men jag tror inte att det är öppet så mycket.

Du måste testa dig fram, det kan skilja från moped till moped med
samma setup hur mycket munstycket är utskruvat. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2012, 20:55
av Olle881
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack!
Men jag behöver väll inte borra förgasaren om jag bara har 4/10 etanol <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 mar 2012, 22:39
av fatchance
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Olle881 skrev:Tack!
Men jag behöver väll inte borra förgasaren om jag bara har 4/10 etanol
Nej du behöver inte borra förgasaren.

Kortfattat kan man säga att när man kör på etanol behöver motorn
ca 30% mer bränsle än när man kör på 95 oktan.

Missuppfattade dig, trodde du skulle köra på 60% sprit.

Kör du på 40% e85 betyder det att den teoretiskt behöver 12% mer
bränsle. Men som sagt det är bara teoretiskt. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 01:41
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag minns även att det inte sotade något med den oljan som jag körde med.

Jag bytte bara från 95 Oktan till E85, pilla enbart lite på munstycket och ändrade läge på nålen.

Det vill säga att toppen var sotig när jag började med sprit, men efter några tankar så var toppen ren från sot :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 04:55
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den vanliga visan folk är rädda o misstänksama mopt e 85 men mina erfarenheter från bil o mope är enbart positiva går bättre och billigare kör dock mest på 50/50 blandning så oljan ine skär sig i mopen då. i bilen likaså men det är mest för att originalinsprutsystemet ine kan kompensera för mer bränsle än så, detta är dock olika från bil til bil man får prova sig fram. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 08:27
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:den vanliga visan folk är rädda o misstänksama mopt e 85 men mina erfarenheter från bil o mope är enbart positiva går bättre och billigare kör dock mest på 50/50 blandning så oljan ine skär sig i mopen då. i bilen likaså men det är mest för att originalinsprutsystemet ine kan kompensera för mer bränsle än så, detta är dock olika från bil til bil man får prova sig fram.
Det lutar åt ett Megasquirt2 sprut på min plymouth istället för jätteförgasaren som sitter på nu
En kompis gjorde det på en törstig Edsel, soppaförbrukningen minskade med 1liter :shock: per mil
Sen om man vill åka E85 är det ju bara mappa om lite <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 09:36
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En polare i Västerås, Bubbla Nicke bygger och mappar Megasquirt sprut.
Han kör det på sin bubbla som är bland dom snabbare i landet som körs på gatan. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 12:52
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Sura skrev:En polare i Västerås, Bubbla Nicke bygger och mappar Megasquirt sprut.
Han kör det på sin bubbla som är bland dom snabbare i landet som körs på gatan.
Mappningen gör man med vanlig laptop , Tänk om man hade haft såna grejor förr när man trimmade Amasnabben med borrad B20 med dubbla 48or

När dyker det upp ett programmerbart system till en encylindrig 2taktare :idea:
Prata med din "polare" om inte han vet nåt <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 18:24
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns redan som jag länkat till tidigare.
Jag kan inte länka nu för jag skriver på Ajfånen.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 20:29
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så nu kör jag med laptopen.
Här finns lite 2 takts godis.
http://www.ecotrons.com/2_Stroke_Small_Engine_EFI_kit.html <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 mar 2012, 20:37
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fasiken va mumsigt med insprutning på en 2-takt! <!-- </EdIndex> --></div>