<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev även lite jobb gjort på Am6 hojen idag! Fick cylindern att passa motorn.
Spacern sitter fint i blocket, och skruvskallarna sitter ordentligt i botten.
Har även monterat en originalvev i blocket för uppmätning av hur långt upp kolven går. Den vänder c:a 8mm ifrån topp, och sen är förbränningsrummet nedskjutet i loppet c:a 2,9mm. Så det blir att svarva lite på spacern för att få det rätt!
tur man har fräs och svarv på jobbet nu. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Rexxy. Kul bygge. Varför stämmer inte slaget? Borde det inte vara
"bolt on" när man köper prylarna? Finns det vevar med längre slag?
Dumma frågor kanske men man e ju nyfiken.... Göran. <!-- </EdIndex> --></div>
ollaolle skrev:Hej Rexxy. Kul bygge. Varför stämmer inte slaget? Borde det inte vara
"bolt on" när man köper prylarna? Finns det vevar med längre slag?
Dumma frågor kanske men man e ju nyfiken.... Göran.
För denna cylinder finns inte att köpa till Minarelli Am6. Cylindern är egentligen till för liggande minarelli till scooter. Alltså passar dom inte Am6 bolt on!
Därav lite modifikationer.
Slaget är detsamma, men vevstaken är kortare på Am6. Så kolven går inte lika högt. <!-- </EdIndex> --></div>
Täpper igen originalanslutningen på spacern. Fräser ner spacern så kolven vänder rätt - då kommer vattenkanalen öppna sig under, dock för mycket. Men bygger då en spacer som tätar den igen. Sen borrar jag ett hål i den lilla spacern som matchar anslutningen i blocket. Done! <!-- </EdIndex> --></div>
Täpper igen originalanslutningen på spacern. Fräser ner spacern så kolven vänder rätt - då kommer vattenkanalen öppna sig under, dock för mycket. Men bygger då en spacer som tätar den igen. Sen borrar jag ett hål i den lilla spacern som matchar anslutningen i blocket. Done!
Varför inte sätta dit en längre stake istället <!-- </EdIndex> --></div>
Täpper igen originalanslutningen på spacern. Fräser ner spacern så kolven vänder rätt - då kommer vattenkanalen öppna sig under, dock för mycket. Men bygger då en spacer som tätar den igen. Sen borrar jag ett hål i den lilla spacern som matchar anslutningen i blocket. Done!
Varför inte sätta dit en längre stake istället
För jag ska köpa ett helt nytt trimvevparti. Som bara finns i olika slaglängder, inte med olika staklängder. Originalveven kommer inte heller klara effekten ifrån denna cylinder.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är ett vevparti beställt till R/T hojen! med 18mm vevtapp, 16mm original. Ska klara upp emot 16.000rpm och 23hk enligt reklamen. Så vi får se. <!-- </EdIndex> --></div>