Dubbelbajaj!
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Idag bjöd Bonnie på en härlig hemfärd från sommarstugan i den underbara sommarkvällen där en tunn jacka var precis lagom klädsel för att färdas i 30 knyck. Det är moppelycka, det!
Mindre lyckligt när jag kom hem och frun kunde meddela att kyl och frys stått strömlösa flera dagar.
Men det är, som det heter, en annan historia. 

Mindre lyckligt när jag kom hem och frun kunde meddela att kyl och frys stått strömlösa flera dagar.


- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Ah, semper loppis!
Igår fyndade jag bland annat denna baklykta från en motorcykel (? Men den har inbyggd skyltbelysning), för överkomliga tio kronor.

Det var den rejäla reflexen jag var ute efter, då Bonnie saknar sin, men när jag nu har en hel lampa funderar jag på att parallellkoppla den med ordinarie bakljus också. Till att börja med blir det översyn och välbehövllig tvätt:

Vad tror ni den kan ha suttit på? Det står bla "Tipo" på den, så jag gissar att den är gjord i Italien.

Igår fyndade jag bland annat denna baklykta från en motorcykel (? Men den har inbyggd skyltbelysning), för överkomliga tio kronor.

Det var den rejäla reflexen jag var ute efter, då Bonnie saknar sin, men när jag nu har en hel lampa funderar jag på att parallellkoppla den med ordinarie bakljus också. Till att börja med blir det översyn och välbehövllig tvätt:

Vad tror ni den kan ha suttit på? Det står bla "Tipo" på den, så jag gissar att den är gjord i Italien.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Idag kopplade jag in lampan, med tre kablar för att i framtiden kunna ha bromsljus (fanns original på Sunny, men brytare och främre sladden monterades inte på Bonnie, däremot är det tre anslutningar i originallampan).

Efter lite kopplande fick jag igång den.

Sedan skulle jag bara stänga av motorn och stänga bensinkranen - PLOPP och rinnande bensin!
Visade sig att min extra bensinkran vickat så mycket när jag stäng av och på att ena slangen dragits loss. Fick bli ett bastantare montage än buntband.


Efter lite kopplande fick jag igång den.


Sedan skulle jag bara stänga av motorn och stänga bensinkranen - PLOPP och rinnande bensin!


Visade sig att min extra bensinkran vickat så mycket när jag stäng av och på att ena slangen dragits loss. Fick bli ett bastantare montage än buntband.

- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Hmm, var ute med Moppis1 idag och återigen samma sak: Går bra upp till drygt 25 och sedan börjar hon bluddra och vägrar gå högre. Ibland, särskilt i början på uppförsbackar, så kan hon rycka till och acca lite till men det upphör lika fort å så är bluddret tillbaka. Hon gick ju finfint upp till 35 på mätaren innan vi var på semester och efter två veckors stillastående var det så här. Har haft loss och rengjort fuggen, kollat avgassystemet (gick lika illa utan) och haft ur och rengjort stiftet. Den är dessutom tankad nyss, så det är färsk soppa.
HJÄLP!!

HJÄLP!!


Kolla i avgasporten på cylindern så den inte är igenmurad med sot och avgaskoks för då kan dom bli så där.
För länge, länge sen när jag jobbade extra i en cykelaffär med att laga mopeder kunde man bli hjälte för dagen genom att göra en avgasportsotning på tio minuter. Ägaren överlycklig... - Oh så bra har inte mopeden gått sen den var ny!!!
Och inte blev det särskilt dyrt heller
För länge, länge sen när jag jobbade extra i en cykelaffär med att laga mopeder kunde man bli hjälte för dagen genom att göra en avgasportsotning på tio minuter. Ägaren överlycklig... - Oh så bra har inte mopeden gått sen den var ny!!!
Och inte blev det särskilt dyrt heller

- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Nu har jag bytt stift och återigen skruvat på blandningsskruven samt haft loss tanklocket, allt utan resultat. Fortfarande bluddraklubben över 25 km/h, hur stark och bra som helst under det. Nästan som om den hade varvtalsbegränsare...
Om ingen har några andra ideer så blir nästa steg renblåsning av bränsleslangar och kran (tror dock inte på det), annars får jag väl testa att dra på en annan förgasare?
Funderade också lite på CDI:n; kan fel på den ge dessa symptom? Ja, det är ju lätt att testa. Känns dock mer som bränslerelaterat.
Om ingen har några andra ideer så blir nästa steg renblåsning av bränsleslangar och kran (tror dock inte på det), annars får jag väl testa att dra på en annan förgasare?
Funderade också lite på CDI:n; kan fel på den ge dessa symptom? Ja, det är ju lätt att testa. Känns dock mer som bränslerelaterat.
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Tjohej, då verkar det som jag fått ordning på Moppis1!
Bytte först CDI mellan mopparna utan resultat. Rengjorde sedan bränsleledning och filter, samma sak. Rev då förgasaren IGEN och blåste rent 70-11 gånger. Upptäckte då något jag inte sett förut: Det verkade sitta något rött guck på skruven som håller banjokopplingen till den inkommande bensinledningen. En fiberbricka som sagt upp sig? Tog i alla fall och tillverkade en ny bricka dit.

Monterade fuggen, startade och iväg - nu varvade den ur!
Monterade luftfilter och kåpor och iväg igen , varvar..... bludder-bludder!
Kåporna kan knappast ha gjort skillnad så väck med luftfiltret och - den varvar ur igen!!
Luftfiltret var inte original och det satt inget alls när jag köpte mopparna (Bonnie har ett original) så då var väl saken klar? Nja, grejen är att jag haft av luftfiltret innan utan resultat!
Nåja, jag håller tummarna och kör filterlöst tills vidare!


Bytte först CDI mellan mopparna utan resultat. Rengjorde sedan bränsleledning och filter, samma sak. Rev då förgasaren IGEN och blåste rent 70-11 gånger. Upptäckte då något jag inte sett förut: Det verkade sitta något rött guck på skruven som håller banjokopplingen till den inkommande bensinledningen. En fiberbricka som sagt upp sig? Tog i alla fall och tillverkade en ny bricka dit.

Monterade fuggen, startade och iväg - nu varvade den ur!

Monterade luftfilter och kåpor och iväg igen , varvar..... bludder-bludder!

Kåporna kan knappast ha gjort skillnad så väck med luftfiltret och - den varvar ur igen!!
Luftfiltret var inte original och det satt inget alls när jag köpte mopparna (Bonnie har ett original) så då var väl saken klar? Nja, grejen är att jag haft av luftfiltret innan utan resultat!

Nåja, jag håller tummarna och kör filterlöst tills vidare!

- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Tjohej, då verkar det som jag fått ordning på Moppis1!
Bytte först CDI mellan mopparna utan resultat. Rengjorde sedan bränsleledning och filter, samma sak. Rev då förgasaren IGEN och blåste rent 70-11 gånger. Upptäckte då något jag inte sett förut: Det verkade sitta något rött guck på skruven som håller banjokopplingen till den inkommande bensinledningen. En fiberbricka som sagt upp sig? Tog i alla fall och tillverkade en ny bricka dit.

Monterade fuggen, startade och iväg - nu varvade den ur!
Monterade luftfilter och kåpor och iväg igen , varvar..... bludder-bludder!
Kåporna kan knappast ha gjort skillnad så väck med luftfiltret och - den varvar ur igen!!
Luftfiltret var inte original och det satt inget alls när jag köpte mopparna (Bonnie har ett original) så då var väl saken klar? Nja, grejen är att jag haft av luftfiltret innan utan resultat!
Nåja, jag håller tummarna och kör filterlöst tills vidare!


Bytte först CDI mellan mopparna utan resultat. Rengjorde sedan bränsleledning och filter, samma sak. Rev då förgasaren IGEN och blåste rent 70-11 gånger. Upptäckte då något jag inte sett förut: Det verkade sitta något rött guck på skruven som håller banjokopplingen till den inkommande bensinledningen. En fiberbricka som sagt upp sig? Tog i alla fall och tillverkade en ny bricka dit.

Monterade fuggen, startade och iväg - nu varvade den ur!

Monterade luftfilter och kåpor och iväg igen , varvar..... bludder-bludder!

Kåporna kan knappast ha gjort skillnad så väck med luftfiltret och - den varvar ur igen!!
Luftfiltret var inte original och det satt inget alls när jag köpte mopparna (Bonnie har ett original) så då var väl saken klar? Nja, grejen är att jag haft av luftfiltret innan utan resultat!

Nåja, jag håller tummarna och kör filterlöst tills vidare!

-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
Nu du Janne e du inte ensam på forumet med en dylik moped. ja har släpat hem en Bajaj ja me nu fast en blå i ganska gott skick. startar på andra kicken me tar lite tjyvluft nånstans. ska kolla det inom kort. annars e den original o går riktigt fint i motorn .
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås