Sida 11 av 13
Postat: 15 apr 2013, 17:20
av Puchen
Den mätarpanel jag har till blådacken ropade jag hem på ebay, komplett, för c:a en tussing, kommer från en racing, men har rödmark 10-12.000 rpm
Postat: 15 apr 2013, 17:23
av PUCH-60
Koppla den till svart kabel (dödare) istället, jag tror
dom är konstruerade att räkna pulser från brytarna.
Som man gör på gamla bilar med brytarsystem.
Postat: 15 apr 2013, 17:24
av JK
Ja mina original VDO-mätare fick jag också tag på från ebay och de fungerar klockrent trots att de är närmare 30 år gamla, tyvärr är det fel årsmodell på dem och det är bara därför jag byter ut dem.
Postat: 15 apr 2013, 17:29
av Puchen
Postat: 15 apr 2013, 17:39
av JK
Tyvärr är jag inget vidare på tyska, vad handlade den länken om Puchen?
@PUCH-60 redan testat det innan, problemet är att motorn inte går då eftersom andra tråden jordas.
Postat: 15 apr 2013, 18:47
av Jerka_59
PUCH-60 skrev:Koppla den till svart kabel (dödare) istället, jag tror
dom är konstruerade att räkna pulser från brytarna.
Som man gör på gamla bilar med brytarsystem.
Jag antar att det är i stort sett samma grejer som tex MCB/Sachs och då
skall den kopplas in på gul kabel/ström enligt dom kopplingsscheman jag
sett, funktionen blir väl av att den räknar sinuskurvan på växelströmen
eller?
(Jag kan ha fel)
Postat: 15 apr 2013, 19:20
av Puchen
JK skrev:Tyvärr är jag inget vidare på tyska, vad handlade den länken om Puchen?
@PUCH-60 redan testat det innan, problemet är att motorn inte går då eftersom andra tråden jordas.
Hur man modifierar en varvräknare, samt vilka komponenter (och värden) en varvräknare ska innehålla.
Postat: 15 apr 2013, 19:24
av PUCH-60
Du har helt rätt vad det gäller orginalinstrumenten.
Jag monterade ett "pirat okänt instrument" på en
kompis moppe funkade inte på gul kabel, kopplade på
svart kabel och då visade den nog ganska rätt.
Postat: 15 apr 2013, 19:26
av JK
Svart och jord eller svart och gul?
Postat: 15 apr 2013, 20:10
av PUCH-60
Svart och jord och ja moppen startade
Postat: 15 apr 2013, 20:17
av JK
Jag börjar misstänka att puchverkstans mätare är avsedda för 12V, de rör sig otroligt långsamt och med halvljuset påslaget får jag max 3500rpm på fullrus.
Postat: 15 apr 2013, 20:20
av Puchen
VDO-instrumenten är specade till max 35 volt.
Det dom mäter är Pulserna (frekvensen) från alternatorn. Har du ett 6-poligt svänghjul men en varvräknare för 4-poligt, visar den för mycket, men har du ett 4-poligt svänghjul men mätare för 6-poligt visar den för litet.
Dvs. för 12.000 RPM blir det 24.000 (4-pol) respektive 36.000 pulser (6-pol).
Postat: 18 apr 2013, 16:30
av JK
Har skickat tillbaka alla mätare nu och istället beställt ett täcklock, nu skiter jag i puchverkstans dåliga grejjer, får se om man snubblar över en NOS-varvräknare i framtiden.
Fick pakethållaren och lite annat från ytbehandlaren, blev klart godkänt med tanke på att det kostade gratis.
Tyvärr visade det sig att min nyrenoverade sadelbotten var gängpaj i fästet till pakethållaren, hade glömt att svetsa fast en mutter på insidan innan lackering, så nu måste jag försöka trixa in en popnut eller någon annan lösning ..
Postat: 21 apr 2013, 19:23
av JK
Renoverad pakethållare på plats:
Nyförzinkade vajerfästen på skärmen monterat
Instrumentbrädan klar:
Täcklocket höll naturligtvis sedvanlig reprokvalitét och fästena flög åt alla håll och kanter vid montering
Kvar att göra:
Montera vit puchdekal på främre kåpa, vet dock ej riktigt hur då plasten är väldigt skrovlig.
Tillverka och montera stänklappar fram och bak.
Montera min nyborrade originalcylinder.
och lite annat smått, första mopperallyt går 1 maj

Postat: 22 apr 2013, 17:13
av JK
Nyrenoverade originalcylindern uppfräschad, borrad till 38.5mm och dragen plugg, hoppas på att den här leverarar lite mer än kinescylindern som sitter på idag.
