Sida 11 av 16

Postat: 20 dec 2012, 20:12
av layout
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okejj, min är inlämnad på Rösebäcken nu så dom kan fixa växlarna. Var tydligen armen som petar i växlarna nere i motorn som krånglade lite. Bara jag får hem den igen så ska jag blästra fälgarna å köpa nya däck fram, byta hjullager i bakfälgen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 20:15
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
layout skrev:okejj, min är inlämnad på Rösebäcken nu så dom kan fixa växlarna. Var tydligen armen som petar i växlarna nere i motorn som krånglade lite. Bara jag får hem den igen så ska jag blästra fälgarna å köpa nya däck fram, byta hjullager i bakfälgen.
ok låter som de kan bli kostsamt. ja hade gärna kikat på den åt dig. har ju haft min egen motor i smådelar o sedan satt ihop. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 20:17
av layout
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->synd att ja inte tänkte på det innan... han som jobba där, viktor tror ja de var, han sa om dom skulle renovera motorn så skulle de gå på ca2000kr

sen bytte jag även in en superfin Tomos transporter utan flak och bakaxel, så dom drar ner priset efter som jag bytte in den :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 20:19
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
layout skrev:synd att ja inte tänkte på det innan... han som jobba där, viktor tror ja de var, han sa om dom skulle renovera motorn så skulle de gå på ca2000kr

sen bytte jag även in en superfin Tomos transporter utan flak och bakaxel, så dom drar ner priset efter som jag bytte in den :)
ok ok. ja de va ju synd. tur iaf att du hade den att byta in! ta gärna mer foton på din moppe o lägg in i din tråd. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 20:22
av layout
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jajjemen de ska jag göra så fort den kommer hem, nått specielt du vill se? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 20:23
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
layout skrev:jajjemen de ska jag göra så fort den kommer hem, nått specielt du vill se?
nej me skoj o se hela mopeden i helhet hur den ser ut. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 20:28
av layout
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de finns de ju redan :P Men ska fixa mer!:) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 22:08
av bryggaren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang. kedjesträckaren så ska den sitta så, jag tror inte det finns plats för skruvskallen åt det andra hållet. Men bra tänkt.

När jag spänner kedjan lossar jag hjulmuttrana och drar det bakåt, skruvar åt hjulmuttrana när det är rätt spänning på kedjan. Sedan fixerar jag bara med spännskruvarna, då drar du inte sönder spännskruven så mycket. Hoppas ni fattar, ett tips bara. 8)

Oj, 2000:- för att rusta en moppemotor, förutom delar då, eller? Låter mycket, men ok, timpriset kanske inte blir så högt.

Förresten, Roulette, det är grejer det! Men är det inte en 58:a, Niklas? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 dec 2012, 22:25
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bryggaren skrev:Ang. kedjesträckaren så ska den sitta så, jag tror inte det finns plats för skruvskallen åt det andra hållet. Men bra tänkt.

När jag spänner kedjan lossar jag hjulmuttrana och drar det bakåt, skruvar åt hjulmuttrana när det är rätt spänning på kedjan. Sedan fixerar jag bara med spännskruvarna, då drar du inte sönder spännskruven så mycket. Hoppas ni fattar, ett tips bara. 8)

Oj, 2000:- för att rusta en moppemotor, förutom delar då, eller? Låter mycket, men ok, timpriset kanske inte blir så högt.

Förresten, Roulette, det är grejer det! Men är det inte en 58:a, Niklas?
har läsr noga på nätet och enligt alla specifikationer är den en 57a, <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 21 dec 2012, 10:36
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->klippt ur Hva reklam:

Det är motorn som gör mopeden

Roulette Standard modell 3752 1957

- 2-växlad, med eller utan bakhjulsfjädring.

- Inbyggd strålkastare.

Färger: Karmosinröd / beige, kungsblå / beige, grön / beige. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 dec 2012, 21:15
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu ni mina vänner e moppen mer påklädd. monterat tillbaka ramkåpa igen. sedan en pedal samt rätt bromsdelar. trampade runt motorn lite. kändes okej så långt. skall fylla olja med mera vilken dag som helst. vad rekomenderas för olja i denna maskin?? är för övrigt nöjd ed putsen ja fick till på kåporna. det sticker inte ut för mkt. sen blir dem snart lite smutsiga o passar ihop med resten.
Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 dec 2012, 22:04
av P-plats.se
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt jobbat Niklas! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 dec 2012, 22:12
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
P-plats.se skrev:Snyggt jobbat Niklas!
man får tacka. har läge velat ha en 50 tals moped som inte har remdrift samt att den skall vara original med patina och absolut inte ommålad. o nu har ja funnit det. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 dec 2012, 23:02
av Öryd
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt!
Tycker extra om att det är en svensk moped med en svensk motor också, <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 dec 2012, 16:42
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har idag lirkat dit kedjeskyddet på sin rätta plats samt lite nya skruv. förgasarn sitter me på plats. de ja funderar på nu är chokens funktion. skall det vara nån tätning i botten av det hålet som den lilla chokekolven löper i??
luftburken montera ja tillbaka också. starten kommer närmare för varje dag.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>