Sida 11 av 20
Postat: 02 maj 2013, 08:24
av jonTe-Zündapp
Japp, att fixa fjäderupphängd krök/system är standard på Zündapp.
Jag brukar vända cylindern upp-och-ner och borra med´ett 3-4mm borr genom alla kylflänsar så man hamnar i höjd på centrum på avgasstosen.
Sedan svetsar man öglor på kröken och hänger dit lämplig fjäder. I mitt fall fjädrar från en gammal skrotad solsäng
mvh Jonas
Postat: 02 maj 2013, 15:00
av Johan Lat
Jag brukar använda fjädrar till bromsbackar dom är bra drag i tycker jag.
Postat: 02 maj 2013, 15:52
av pangerva
Feltema har sådana fjädrar.
Postat: 02 maj 2013, 18:32
av Cobra5000
bmw02touring skrev:Cobra5000 skrev:bmw02touring skrev:Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Har du Jamarcol helsvetsat avgassystem eller "vanligt" med lös krök ?
Har jamarcol som är helsvetsat.
Kommer dock skära isär det vid tillfälle och rikta om det, gillar inte passformen på det. Det sitter så ruskigt lågt.
Har slut på svetsgas förtillfället,

Finns ju Jamarcol med dubbelböj också, har ej testat men bör väl ge lite bättre markfrigång...
http://www.ebay.de/itm/Zundapp-Jamarcol ... 3f1f4ed630
Postat: 03 maj 2013, 08:25
av bmw02touring
Tack för tipsen gubbar, fjädrar som är användbara finns nog i garaget.
Känns som att man måste platsbygga avgas om det ska bli bra på en mamba, då det får bli ett par timmar någon dag framöver.
Postat: 14 jun 2013, 18:17
av bmw02touring
Kan konstatera att det är rätt fränt med gamla mopeder.
Var ute och körde några sköna mil i helgen, provade att sträcka ut Mamban lite på en lämplig raka(dock svagt uppför) den orkade med 78km/h på Gps innan chauffören fegade ur och släppte av. Tror nog att den orkar med drygt 80 på plan mark och med en förare med lite mer hår på kulorna.
Dagen efter blev det några sköna lugna landsvägsmil tillsammans med frugan, när hon väl lärt sig växlarna så njöt hon i fulla drag.
Compacten går lite mer lagom fort, ca 45.
Notera Enhandskörningen.

Postat: 14 jun 2013, 23:09
av Volvopv-65
Tjenare
Fina småtyskar ni har,men..........
Efter att ha läst hela tråden vill jag gärna ge dig lite heta tips ang Mamban:
Byt ut 17 Bingen mot en bättre förgasare.
Lyft av cylindern och bearbeta den lite,för den har helt fel durationer.
Jag har mätt upp dessa cylindrar med gradskiva på vevaxeln och funnit ut att:
Insugsdurationen gör att insug vill leverera max effekt vid ca 10000 rpm.
Avgas och överströmmare levererar max vid ca 6500-7000.
Inser du nu att cylindern har durationer som är i obalans???
Om du tar fram slipverktygen och höjer avgasporten ca 2-2,5 mm (gärna med D form)så hamnar även den på en duration på ca190 grader.= max effekten kommer vid ganska prick 10000 rpm.
Då får du bättre harmoni i det hela,och du ska få känna en föraning om helvetet om du ger den vettig bensinmängd
Gör dessa åtgärder samt BYT förgasare till tex Dellorto eller Mikuni på 20 mm eller större,samt den sk Portugispipan.
Då ska du få uppleva att den gör 100 km/h + vilken dag som helst

Postat: 15 jun 2013, 11:52
av bmw02touring
Volvopv-65 skrev:Tjenare
Fina småtyskar ni har,men..........
Efter att ha läst hela tråden vill jag gärna ge dig lite heta tips ang Mamban:
Byt ut 17 Bingen mot en bättre förgasare.
Lyft av cylindern och bearbeta den lite,för den har helt fel durationer.
Jag har mätt upp dessa cylindrar med gradskiva på vevaxeln och funnit ut att:
Insugsdurationen gör att insug vill leverera max effekt vid ca 10000 rpm.
Avgas och överströmmare levererar max vid ca 6500-7000.
Inser du nu att cylindern har durationer som är i obalans???
Om du tar fram slipverktygen och höjer avgasporten ca 2-2,5 mm (gärna med D form)så hamnar även den på en duration på ca190 grader.= max effekten kommer vid ganska prick 10000 rpm.
Då får du bättre harmoni i det hela,och du ska få känna en föraning om helvetet om du ger den vettig bensinmängd
Gör dessa åtgärder samt BYT förgasare till tex Dellorto eller Mikuni på 20 mm eller större,samt den sk Portugispipan.
Då ska du få uppleva att den gör 100 km/h + vilken dag som helst

Kul att du gillar småtyskarna, Ang Mamban så är jag medveten om porttiderna och hade från början tänkt att jag skulle gått loss med slipstiftet lite, men jag ville gärna använda min 17 Ubåt, eftersom jag tycker den är en rätt ball förgasare. Den får ju dessutom plats på originalplatsen, jag slipper mao vinklade insug och utstickande förgasare/luftfilter. Jag är dock förvånad över hur pass bra den ändå klarar av att leverera soppa till Athenan, ruskigt fint gassvar och fin gång i hela registret.
Att åka 100knyck på en mamba känns inte heller speciellt lockande, tycker att det redan nu känns som om livet är i fara när man närmar sig 80knyck.

Postat: 15 jun 2013, 21:18
av Lolalola
bmw02touring skrev:Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Det brukar inte vara några problem ifall man har ett helsvetsat system, men man kan ju ha fjädrar ändå. Eller förresten, man MÅSTE ha fjädrar. Fjädrar ser fräckt ut. Själv så kör jag med
fjädrar från Biltema. Dom är bra eftersom ena änden är vridbar. Plus att dom verkar vara i rostfritt.

Postat: 15 jun 2013, 22:40
av erlan
den klassiska förgasaren på en mamba var väl en KL7a. fast dom är ju lits svåra att få tag på.
erlan
Postat: 16 jun 2013, 17:15
av Frolzon
Själv använder jag Bing originalförgasaren på 9,5 mm. tillsammans med Athenas 66 cc. cylinder, på min Mamba.
Har i alla fall snurrat bra i åtta år nu.

Postat: 16 jun 2013, 19:43
av bmw02touring
Frolzon skrev:Själv använder jag Bing originalförgasaren på 9,5 mm. tillsammans med Athenas 66 cc. cylinder, på min Mamba.
Har i alla fall snurrat bra i åtta år nu.


Borrat originalet eller? känns som om 9,5 är ruskigt litet.
Postat: 16 jun 2013, 20:02
av Cobra5000
Bing 15 SRE sitter väl som en smäck annars, och original luftburken passar bolt-on.

Postat: 16 jun 2013, 20:32
av Frolzon
bmw02touring skrev:Frolzon skrev:Själv använder jag Bing originalförgasaren på 9,5 mm. tillsammans med Athenas 66 cc. cylinder, på min Mamba.
Har i alla fall snurrat bra i åtta år nu.


Borrat originalet eller? känns som om 9,5 är ruskigt litet.
Ja det skall egentligen inte fungera, men, men...
Enda stället som jag har filat upp är för skruvarna där man drar fast den mot cylindern, det är ju lite mindre avstånd på päroncylindern.
Har testkört med diverse andra större förgasare också, men jag föredrar den här, den drar bra, i stort sett från tomgång och uppåt.
Det tar lite längre tid att komma upp i de högre farterna, men en Mamba bör man nog kanske ta det lite lugnare med...

Postat: 17 jun 2013, 11:53
av BjörnK
Ja, det är lustigt det här med förgasare. Inte alltid givet att man måste ha en större förgasare till en "större" cylinder.
På min Combinette, med 4,8 hästars cylle, har jag gått tillbaks till 15 mm förgasare (var bestyckade med 17 mm i original), då jag trivs bättre med hur den uppför sig med den förgasaren.