Sida 11 av 12
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 22 dec 2014, 22:36
av ilo55cc
erlan skrev:då är det nog dags att kollmäta spänningen fram till lamporna.
eller sätta i kraftigare och kraftigare lampor till dom håller.
erlan
Man trodde ju att vitsen med laddregulator var att man skulle slippa överspänning.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 22 dec 2014, 22:57
av Coolvette
erlan skrev:då är det nog dags att kollmäta spänningen fram till lamporna.
eller sätta i kraftigare och kraftigare lampor till dom håller.
erlan
Vet inte om det föreligger ett missförstånd, en 12 volt/ 21 watts lampa klarar inte mer än en 12 volt/ 5 wattare gör, det skiljer bara på utbytet i form av ljusstyrka.
Ska man hantera överspänning går det bara att reglera spänningen eller att gå upp till 24-voltslampor.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 22 dec 2014, 23:30
av ZVEZDA M50
Hej!
Jag ansluter mig till snillen spekulerar...
OM man använder sig av en glödlampa ex.vis 12 V /55 W så kommer den att belasta generatorn i högre grad än en 12 V / 5 W, detta gör att spänningen sjunker.
Jag spekulerar alltså i att erlan menar att med en lampa vars märkeffekt är högre så kommer spänningen att sjunka, så småningom till ett värde som gör att glödtråden får en acceptabel livslängd.
Emellertid är denna lösning inte direkt optimal, den kommer förmodligen att belasta generatorn på tok för mycket vid låga motorvarvtal och lampan kommer att avge ett sken som för tankarna till gravlyktor då motorvarvtalet är förhållandevis lågt...
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 23 dec 2014, 01:07
av Coolvette
ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Jag ansluter mig till snillen spekulerar...
OM man använder sig av en glödlampa ex.vis 12 V /55 W så kommer den att belasta generatorn i högre grad än en 12 V / 5 W, detta gör att spänningen sjunker.
Jag spekulerar alltså i att erlan menar att med en lampa vars märkeffekt är högre så kommer spänningen att sjunka, så småningom till ett värde som gör att glödtråden får en acceptabel livslängd.
Emellertid är denna lösning inte direkt optimal, den kommer förmodligen att belasta generatorn på tok för mycket vid låga motorvarvtal och lampan kommer att avge ett sken som för tankarna till gravlyktor då motorvarvtalet är förhållandevis lågt...
Kul med spekulationer...här är mer bidrag till det...
Om man har en given effekt från en strömkälla, batteri, generator eller vad som helst är det den kraft (Ampere=ström) man har.
Om man plockar ut mer effekt än vad som finns tillgängligt dräneras källan, så att säga.
Nu är det inte så allvarligt som om Riksbanken skulle öppna valvet och inte ha styr på utlåningen, i detta fall resulterar det i ett
spänningsfall till förbrukaren, i detta fallet lampan.
Dock är det så att ström är en faktor att räkna med likaväl som spänning, när en ström uppnås blåser säkringen, detta oavsett om spänningen är stabil på den nominella nivån eller ej.
Jag vill minnas en formel som säger att 10% spänningsfall ger 50% förlust av lampans sken.
Formeln för relationen mellan volt och ström är som följer: Watt delat med Volt=Ampere
Vet inte vad det betyder på en moppe men på mina första bilar där jag hade fyra stycken Hella 186´or och skaffade 100-wattslampor sackade motorn tydligt då jag stod på tomgång och satte på helljuset.
Rent krasst dränerades batteriet då all förbrukning översteg generatoreffekten men det märktes aldrig i Skåne, vi kunde aldrig köra tillräckligt länge på helljus för att ge startproblem vid nästa stillestånd.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 23 dec 2014, 01:16
av erlan
det seriösa förfarandet är naturligtvis att felsöka.
om spänningen är för hög så är det förmodligen nåt av följande fel.
1. laddregulatorn är tillverkad i något land som låter kunden sköta kvalitetskontrollen. d.v.s. den är trasig.
2 regulatorn är felkopplad.
3. regulatorn har dålig stomanslutning.
erlan
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 23 dec 2014, 17:05
av ilo55cc
På fråga 1 svarar jag: inte en aning var den är tillverkad. Kom tillsammans med hpi-systemet.
Fråga 2: kopplad enligt bifogat kopplingsschema.
Fråga 3: samma jordpunkt som till tändmodulen och den funkar.
Eftersom dc-utgången på reläet funkar som den ska använder jag den tillsvidare. Ska mäta spänningen på ac-utgången vid tillfälle.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 28 dec 2014, 16:04
av ilo55cc
[Monarscoot testkörning.:
http://youtu.be/IRxVgs9PSsM[/youtube]
Lite provkörning.

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 30 dec 2014, 13:18
av BjörnK
Går ju riktigt duktigt, vad jag kan bedöma!
Men, det ser lite halt ut.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 30 dec 2014, 16:53
av T M
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 08 jan 2015, 19:18
av ilo55cc
Har märkt att det nya tändsystemet stör mycket mer,cykeldatorn (hastighetsmätaren) ballar ur fullständigt.
Borde väl gå att montera en avstörd tändhatt. Gamla spolar gillar inte sådana har jag förstått men på ett sånt här är det väl inget problem.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 25 jan 2015, 16:51
av ilo55cc
http://youtu.be/ZDY4AOwSAcU
Passade på å ta en sväng när vädret tillät.

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 26 jan 2015, 10:26
av ollaolle
Jag är ingen diggare av snö o kyla men man blir jäkligt åksugen när man ser din video..

Bra jobbat..
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 26 jan 2015, 17:05
av ilo55cc
Hur kul som helst att halka på snön.

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 26 jan 2015, 17:08
av disktant
Du får mig att länga till torpet och våren så jag får stoppa i min 3-vxl i Monarpeden =)
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 12 dec 2015, 21:47
av ilo55cc
För alla er som undrar kan jag meddela att vevtappen håller än och då har jag säkert kört 100 mil. Så det första
haveriet får vi tillskriva oturskontot.
https://youtu.be/3GS77ode4qMp