Sida 11 av 40
Postat: 16 nov 2013, 16:35
av selma
Svartsjö skrev:Jag blir mäkta imponerad av ditt/dina byggen, jag har samma kopplingsdrevsats som jag utgått från men jag nöjde mig med en S-motor koppling till min EKF (jag kopierade Perkas å Suras setup med lite egna lösningar)
Man får tacke
Jo jag har sett den lösningen,den ser riktigt bra ut.

Postat: 17 nov 2013, 19:04
av selma
Började pilla lite med Derbikopplingen för att se vad som behöver tillverkas för att få den att passa.
Ryckutjämnare,jo man tackar så smuttigt

Postat: 18 nov 2013, 23:48
av JanneL
Annars kan du ju skaffa en annan liten smäcker koppling

Postat: 19 nov 2013, 07:46
av selma
kejsaren skrev:Annars kan du ju skaffa en annan liten smäcker koppling

Absolut! Du garanterar förstås att den är slirfri

Postat: 19 nov 2013, 12:58
av JanneL
Den är provad i några olika motorer. ett tag nu.
den värsta e nog Rogers med filad EKF , Blanka skivor, slitna belägg, dåliga fjädrar och sunkig gammal olja utan tendens till slir

en bra grej är ju att man kan använda originalfjädrar så kopplingen inte blir så tungdragen.
ja e lite vek i fingrarna
Jag pratade förresten med en moppehandlare förra veckan som sa att det va nån farbror i Stockholm som hade gjort en sån där för många år sedan och den funkade kanon den med, så det är väl en gammal idé det här.

Postat: 19 nov 2013, 14:10
av selma
Jag har 4 puckare på alla mina EKF snurror,tror inte det är möjligt med 3 puck där.Man får fila till dom regelbundet så dom inte slirar.Den här blir det 5 puck på,den vet jag redan att den hamnar i gränslandet.
Det är fina jobb du gjort,men jag tror dom passar bäst på lite mindre trimmningsgrad

Postat: 19 nov 2013, 14:33
av JanneL
ok
Postat: 19 nov 2013, 20:37
av erlan
min ide till att få bättre grepp är att fräsa spår "lite snett" i förhållande till centrum på stållamellen och korgen. på samma sätt som på sportbromsskivor. iden är att skrapa undan oljan från lamellerna.
jag har nämligen den teorin att oljan kommer in i kopplingen via glidlagret mellan julgran/ingående axel och kopplingslagret.
men självklart så nånstans måste ju gränsen gå även för tre lameller.
jag tror dock att extremt råstarka byggen som t.ex. perkas stummis ställer högst krav på koppling. specielt om man får ta kompisen på släp i bergslagsterräng.
erlan
Postat: 05 dec 2013, 20:45
av selma
Här går det verkligen i slowmotion,lite motivationsbrist tror jag.
Men har gjort ett litet ryck med kopplingen,fick lite goda råd ifrån Mats T.
Kopierar hans lösning helt enkelt
Beställde även ett 5 puckars kit från Polini idag,ska bli spännande att se om man får det att funka som tänkt.

Postat: 05 dec 2013, 20:57
av cobra karlsson
Va sa Närkingen då Pär ? Sa han som alla andra ,DET GÅR ALDRIG !!!
Postat: 05 dec 2013, 21:04
av selma
cobra karlsson skrev:Va sa Närkingen då Pär ? Sa han som alla andra ,DET GÅR ALDRIG !!!
Nej han knäckte mej med"det är skitlätt" Å det är det banne mej inte för mej

Postat: 05 dec 2013, 21:13
av Säcken
selma skrev:cobra karlsson skrev:Va sa Närkingen då Pär ? Sa han som alla andra ,DET GÅR ALDRIG !!!
Nej han knäckte mej med"det är skitlätt" Å det är det banne mej inte för mej

Lite nyfiken,vem ska köra den?
Postat: 05 dec 2013, 21:39
av selma
Säcken skrev:selma skrev:cobra karlsson skrev:Va sa Närkingen då Pär ? Sa han som alla andra ,DET GÅR ALDRIG !!!
Nej han knäckte mej med"det är skitlätt" Å det är det banne mej inte för mej

Lite nyfiken,vem ska köra den?
Sugen?,eller tänker du på helgens övning

Postat: 05 dec 2013, 21:43
av Säcken
Hahaha

Du körd i 23 å var spänd som en fiolsträng

Postat: 05 dec 2013, 21:55
av selma
Säcken skrev:Hahaha

Du körd i 23 å var spänd som en fiolsträng


det var ju böjar på banan,efter min fadäs med knät var det med dödsförakt fortsättningen av racet
Knät är som en fotboll,så nästa år blir det stödhjul
