Sida 11 av 12
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 18 dec 2015, 22:28
av Mattis
JoNo skrev:Enligt min mening mer intressant projekt än F50 med Zundapp motor...
Dare to be different!

Jag har en jetsnurra som skall i en Rex Comet Sport ram. Tyvärr är motorn från en Spansk Cross på 74cc och typ 8 häst. Självklart har ramen blivit kapad och besudlad med en Zundappsnurra... Av mina 10-talet Rex-ramar har minst 3 haft Zundapp. Är de så bra de där Zundapparna?
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 18 dec 2015, 22:53
av TolvNollNio
Raketaren skrev: riktigt vacker bakgrund på den bilden.....

Baronen skrev:Måste hålla med! En rejäl arbetsbänk och en soptunna! Det är vackert!!

Nja nu menades säkerligen Picasson på skåpet i bakgrunden?!!
Men SAAB NieFemman är inte fy skam den heller!
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 19 dec 2015, 08:36
av Sydstatare
TolvNollNio skrev:Raketaren skrev: riktigt vacker bakgrund på den bilden.....

Baronen skrev:Måste hålla med! En rejäl arbetsbänk och en soptunna! Det är vackert!!

Nja nu menades säkerligen Picasson på skåpet i bakgrunden?!!
Men SAAB NieFemman är inte fy skam den heller!
O nittifemman är inte heller fy skam..

Re: Crescent F50 GLX
Postat: 20 dec 2015, 20:41
av VPower
2 motorfästen klara. 1 kvar. Bara punktade än så länge. Man lär sig av misstagen. Först skall motorn i med kedja och kolla hur den spårar. Sen blir det helsvets innan blästringen.
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 20 dec 2015, 21:27
av Lolalola
Skithäftigt!
Funkar det bra med dreven annars? Förutom åt sidan alltså. För den där motorn har väl drevet nåt vansinnigt högt upp, och särskilt jämfört med originalrovan? Har du flyttat ner ramrör och alltsammans en bit eller går det ändå?
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 06 jan 2016, 22:41
av VPower
Den ligger bättre i ramen än en Zündapp. Sachs har ju drevet högt upp också så den passar in bra. Satt 11 tandat fram på den men jag har lagt i en 14t nu så den går fritt så det räcker ifrån svingen. 11T var det nära men ändå fritt. Var tvungen att trimma ner kanten på kylfälnsarna på toppen för att få ner den i ramen. Tänkte inte riktigt på det när jag svetsade dit rambenet

Den passar bra när den väl är i.
Så här ser den ut nu...
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 06 jan 2016, 23:19
av Sydstatare
Kommer bli så satans grym ju...
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 15 jan 2016, 20:50
av VPower
Nyblästrad och lackad. Nu skall "bara" motorn klyvas och kolla vart all motorolja tar vägen och om dreven och lager klarat sig på torrkörning. Den blev varm men inga oljud.
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 15 jan 2016, 21:23
av Sydstatare
Ser snyggt ut. Kommer bli sket fränt.
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 16 jan 2016, 12:11
av VPower
... och vid lite närmare inspektion fanns det lackskador på den. Tillbaks till lackeraren på måndag

Re: Crescent F50 GLX
Postat: 17 jan 2016, 10:51
av Lolalola
En fantastiskt snygg och trevlig ram det där. Även som helt original, men nu är den ännu bättre. Du har fanemej fått till det bra.

Re: Crescent F50 GLX
Postat: 18 jan 2016, 19:30
av Danne
Snyggt bygge måsteman ju hålla med om!
Fråga - Såg att du har ett nytt frambromssystem vad är det för fabrikat?
Har en Champ jag försöker fixa med och just bromsgrejer är ju tvärsvårt att få tag på så finns det andra märken så är det ju bra.
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 18 jan 2016, 20:31
av VPower
Danne skrev:Snyggt bygge måsteman ju hålla med om!
Fråga - Såg att du har ett nytt frambromssystem vad är det för fabrikat?
Har en Champ jag försöker fixa med och just bromsgrejer är ju tvärsvårt att få tag på så finns det andra märken så är det ju bra.
Tack! Jag tog första bästa jag kunde hitta som var fint. Jag vet inte vad den skall sitta på. Och om jag inte missminner mig visste inte han jag köpte den av heller vad den skulle sitta på. Ta förr ett dubbelkolvsok än en flytande.
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 24 jan 2016, 22:13
av VPower
2:a lackeringen och den blev bra. Började montera ihop den och klämde slangen i framhjulet så det blir till att köpa ny i veckan. Packningar till motorn är på ingående också.
Re: Crescent F50 GLX
Postat: 31 jan 2016, 22:28
av VPower
Så var motorn klar. Har stått med olja i sig och det enda jag lyckats se var lite fuktigt runt avtappningsskruvarna. Inget i förbränningsrummet heller. För säkerhets skull skall jag tillverka en egen vevhusventilationsskruv för biltema filter. Ut ifall att det blev övertryck i vevhuset så oljan pressades ut. Ser fräckt ut om inget annat. Nu var det dags för special bakdrev med offset så det spårar med motordrevet.