F50 renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag tror vi har en till tture, på g När jag ser bilden på moppen. :shock:
Ja, vi verkar iallafall dela ett intresse haha.

ang. wirelödningen så tror jag det heter lödsyra eller lödvatten, fick en slatt av farsan, vet inte vilket fabrikat.

Jag hade eget lödvatten och tenn som jag prováde med förrut, men det var omöjligt att få tennet att flyta genom nippeln och bita ordentligt, det blev liksom en flytande tennkula ovanpå dom spretande kardelerna, jättekonstigt.

Så det verkar vara skillnad på tenn och tenn eller olika lödvatten, för med det som jag fick av farsan så var det hur lätt som helst att löda nipplarna.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror det är släkt saltsyra. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tror det är släkt saltsyra.
Vart får man ta i sånt.. :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kasta i en Sachs motordel i saltsyran, Magnesium.
Tenol lödpasta fungerar bra. Jag har en burk som är 50 mm rund och ungefär lika hög. Det fins kvar i den fortfarande efter 45 år.
Jag har glömt, men olika syror kan släckas med basiska material. Har
för mig att svavelsyra går att släcka med marmor.
Tvärttade en pannmur i koppar en gång. insidan med svavelsyra, från ett bilbatteri, utsidan med kaustiksoda. Spillet på marken blev neutralt. Alltså varken surt eller basiskt. Jag hade hyfsat betyg i kemi i skolan, men det är ju ett tag sedan. :wink:
Fins nog att läsa på Wikipedia. <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådär... äntligen klar. Provstartad och rappar igång fint. Dags för provkörning :)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite småpill kvar, sista putsen inte gjord, skära bort överflödig packning vid oljekåpan mm.


mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En riktig goding :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg!
Kolla bara så att den inte går för snålt om originalmunstycket sitter på. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken läckerbit thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då har man varit ute och provkört, i det stora hela mycket nöjd.
Fick byta ner till munstycke 52 från 70 (hade garderat lite väl mycket) och då går den kalasfint, men ett 58 är på väg från tradera för att vara på den säkra sidan.

Limpan behöver hårdare stoppning, eller så behöver jag käka mer fet mat för att sitta mjukare.

Jag har gått för hårt fram med bläster och polering på bakre skölden, vilket resulterat i att gummit som gör att bromsexcentern rör sig trög försvunnit. Det i sin tur gör att backarna ligger emot trumman även när man inte bromsar. Har gjort en fusklösning och satt i blästrade slitna backar så det krävs mer rörelse innan dom tar i trumman, och lindat ett snöre istället för gummit för att göra den lite trögare. Verkar fungera bra men jag är inte i skick att provköra just nu.

Tack för alla fina kommentarer om bygget.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å jösses va fin den blev thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket snyggt! Är det en originalkulör? slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega
Inlägg: 316
Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
Ort: Västervik

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Otroligt fint!! <!-- </EdIndex> --></div>
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grymt fint bygge. :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8562
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->snyggt jobb på en förträffligt trevlig mopedmodell.. slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ricky skrev: Jag har gått för hårt fram med bläster och polering på bakre skölden, vilket resulterat i att gummit som gör att bromsexcentern rör sig trög försvunnit. Det i sin tur gör att backarna ligger emot trumman även när man inte bromsar. Har gjort en fusklösning och satt i blästrade slitna backar så det krävs mer rörelse innan dom tar i trumman, och lindat ett snöre istället för gummit för att göra den lite trögare. Verkar fungera bra men jag är inte i skick att provköra just nu.
vad är det för gummi som ska göra excentern trögare???? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar