Sida 11 av 12
Postat: 25 mar 2012, 00:40
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har några såna billiga kinadäck, dom önskar jag inte ens min värsta fiende. SÅ fort dom ser vatten på vägen så tappar man fästet. PÅ torr väg så fungerar dom väl hyffsat, men så fort det regnar är dom värdelös. Och stenhård, så man funderar om det är gummi eller plast i däcken

O det är värsta racingmönstret, så man ska tro dom är bra i regn, men oj vad man kan bedra sig.
Och som Pangerva sa, det är ju inte att dom går bra att balansera som avgör om dom är bra, det är ju köregenskaperna/gummiblandning.
Pangerva, 82 måste väl fungera egentligen i teorin? Det innebär 475kg per däck, och en sån bil ligger på 1780kg i totalvikt. (men det är ju såklart ondigt att ligga på gränsen, vilket det nog ligger om man kollar på enskild axel, mins inte hur axelbelastningen är på 240, och det kan ju bli snedfördelat med full bil o för mycket last i bagaget)) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2012, 02:58
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är OK med full bil men inte OK med full bilförare.
(Försökte vara rolig.....

) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2012, 08:50
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->82 är inte ok.
Jag har heller inte tabeller tillgängliga just nu men tror inte heller att rullningsomkretsen ligger inom tillåtna spannet så de kan vara olagliga för den sakens skull också. (gamla regler med +-5% tillämpas).
Fräck bil annars. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 mar 2012, 19:41
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:82 är inte ok.
Jag har heller inte tabeller tillgängliga just nu men tror inte heller att rullningsomkretsen ligger inom tillåtna spannet så de kan vara olagliga för den sakens skull också. (gamla regler med +-5% tillämpas).
Fräck bil annars.
Läste på däcken och det var 82!
Vad är det som inte håller i däcket när det är så???
Märket är TYFOON å står att dem är tillverkade i EUROPA vad jag får fram..
Ska prova nån dag när det är blött ute å kolla hur han beter sig

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 mar 2012, 19:49
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->82 är en kod för bärigheten på däcken. 82 klarar inte det som krävs till en 240 och därför är de olagliga.
I värsta fall kan däcken smälla pga överbelastning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 mar 2012, 20:02
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:82 är en kod för bärigheten på däcken. 82 klarar inte det som krävs till en 240 och därför är de olagliga.
I värsta fall kan däcken smälla pga överbelastning.
Skulle vara kul med en tabell på alla nummer!
Letar på nätet men hittar ej..
Får alltså lägga i reservhjulet igen ifall de smäller

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 mar 2012, 21:25
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->240 hade 88 i lastindex och kräver mer än 82.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 08:27
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HMT633 är typad med däckdimension 175R14
Den dimensionen har en (dynamisk) rullningsomkrets på 1934 mm.
Efter de gamla reglerna får du öka eller minska rullningsomkretsen med +-5%.
Det innebär att du tillåts (vad rullningsomkretsen beträffar) ha däck som ligger mellan 1837 mm och 2031 mm.
195/50R15 har en rullningsomkrets på 1760 mm och det ligger långt utanför vad lagen tillåter, 9%!!!!!!!!!!
Li 82 = 475 kg och om jag inte är helt fel ute ligger max axelbelastning på 240 på 990 kg (= 495 kg) vilket i så fall innebär att min Li måste vara 84.
De däcken uppfyller alltså inte lagkraven på två punkter, bärighet och rullningsomkrets.
Om du nu ska ha en 15"-dimension bör du ha 195/60R15 eller 205/60R15. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 mar 2012, 23:08
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dem får gå tills dem är slut..
+ åker inte mycket alls med den.
kommer börja med ett projekt imorgon med den

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 09:49
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är detta????
DYR bygget på G

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 09:55
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett mååtårblock [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 11:17
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Ett mååtårblock [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
haha, duktigt lasse
Ska börja bygga rally motorn nu!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 apr 2012, 13:21
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där kallar vi för "sillhink"

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 maj 2012, 21:57
av ilogurra
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hämtade mitt topplock idag
Fint arbete Tommy har gjort!

Flödar 214,3

godkännt tycker jag!
Kommer mer info inom kort.
Godnatt på er vänner! Rally imorgon, klockan piper halv 6

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 12 maj 2012, 05:09
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men Gurra ? ventilerna ska väl ligga tight intill varandra

<!-- </EdIndex> --></div>