nytt i samlingarna..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->se där :D vilken koll jag hade :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä inte kunde jag hålla mig!
Det blev ju såå kallt så jag ides inte flytta bilen så den har fått sig en svängom på rasterna ist.
Alla bromscylindrar var som sagt helt pall dom hade rostat i mynningarna å kolvarna satt som berg men med vridning samtidigt som jag knackade på cylinderkroppen släppte kolvarna en efter en. Å efter lite 556 behandling å lite motionering kunde jag demontera, rengöra & hona allihopa.
Tätningar/damasker såg bara bra ut.
Och med erfarenhet av tidigare renoveringar av bromsar på mina veteranbilar har jag märkt att tom. dom gamla begade tätningarna ibland är bättre än dom splitternya i "stenhård plast" så med det i bakfickan tillsammans med en viss tidspress gjorde att dom gamla blev monterade tillbaka.
i övrigt såg allt nytt ut sen blev det rejäl hetvattenrengöring av lager å återfettning. Så nu är den luftad å bromsarna funkar som dom ska så jag säger Tjosan!

så här såg det ut..
Bild

Demonterat å sprayat lite me bräkleen..
Bild

Prislappen kvar på backarna eller kan det vara ngt art.nr..?
Bild

fräsch rem..
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

å en liten bonusbild på jobbarkompisen som tvättat sin tröja i 90grader hehe :)
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den 2-taktaren är ju så nära nysk.....förlåt bra bruksskick man kan komma.
Gillar din kompis tvättegenskaper....
Ryktet går att doktorn tillverkar nya instrument ikväll....spännande... :worship: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jäkla fin Saaben är! :D <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Jäkla fin Saaben är! :D
Ja, mycket fin.... blir lite avis varje gång jag kollar här... :evil:

Kan doktorn berätta historien hur den varit förvarad för att ha klarat sig så bra? :) <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jadu 56an - doktorn får nog berätta en historia för han fick bildligt talat skotta fram den ur en snöhög å sen försöka skrapa bort mossan så att
han kom åt fästöglan undertill för att sedan dra upp bilen på biltransporten. :wink:
Tror jag för jag va inte me :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det sjuka är att den stod i skogen å hade så gjort i ngr år innan jag började med den!
Men som tur var har det inte hunnit bli värre än så här, inredningen hade överdragsklädsel å där den var skadad var även originalklädseln skadad så den hade nog vart rätt kass om det inte suttit överdrag..
Hur den varit förvarad innan den hamnade i bushen vet jag inte men jag ska snacka med gubben å forska lite historia nu när det blitt bil av den igen.
Troligtvis har den nog stått i ngt kallgarage en längre tid..man skulle ha fått tag i den innan den hamnade ute..
men jag får återkomma när jag snackat med snubben. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den är ju sjukt fin, din saab och billigt att fixa var det också.
Helt otroligt att den stått i skogen! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mmmm det är en riktig godbit doktorn... 8) otroligt att den varit ute å är så fin... :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Grannen

Inlägg av Grannen »

Raketaren skrev:mmmm det är en riktig godbit doktorn... 8) otroligt att den varit ute å är så fin... :shock:
Släng upp några moppar i inbyte raketaren så byter nog Doktorn bort sin röda djungeltrumma. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Djungeltrumma kanske skulle passa mig som fisken i handsken.
I alla fall om man tar hänsyn till min avatar eller åtminstone för det att jag en gång haft en vit 62/63:a. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Grannen

Inlägg av Grannen »

pangerva skrev:En Djungeltrumma kanske skulle passa mig som fisken i handsken.
I alla fall om man tar hänsyn till min avatar eller åtminstone för det att jag en gång haft en vit 62/63:a. :D
Jag gillade mera din förra avatar pangen.....den var som eljest :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

Grannen skrev:
Raketaren skrev:mmmm det är en riktig godbit doktorn... 8) otroligt att den varit ute å är så fin... :shock:
Släng upp några moppar i inbyte raketaren så byter nog Doktorn bort sin röda djungeltrumma. :idea:

kan nog bli svårt att byta i moppar jag har ju nästan inga sådana... :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar