Sida 102 av 104
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 04 aug 2015, 21:29
av 56:an
Micke S skrev: Det ser ut att vara ett fint objekt som har undgått misshandel med hammare och dåliga skruvmejslar.
Jag tror vi börjar förstå varandra...
Sen vart det nog en del bricker över när allt var klart, tror du inte det?

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 05 aug 2015, 06:34
av Micke S
Ja man får se till att alltid ha gott om nya skruvar och brickor på lager

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 05 aug 2015, 21:55
av 56:an
...........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 07 aug 2015, 00:26
av 56:an
.........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 07 aug 2015, 16:10
av erlan
finnd det någon enklare tvåväxlad motor än tvåväxlad ilo.
en sachscylinder med bara pluggen ur och en 12mm förgasare ger en väldigt trevlig gång. men inte så snabb.kanske 40 + ev drevning.
men skulle inte den där fyrpeten bli helt otrimmad?
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 07 aug 2015, 16:56
av 56:an
.......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 07 aug 2015, 17:55
av erlan
det blir inte ett dugg mindre tätyta om dom bara drar ur pluggen.
men ofta är det ju slipat lite till.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 07 aug 2015, 21:22
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 07 aug 2015, 21:25
av 56:an
.......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 07 aug 2015, 21:31
av 56:an
erlan... Du kommer alltid så troget när det gäller Sachs, MCB och E85. Jag trycker ivrigt på gillaknappen

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 08 aug 2015, 15:43
av 56:an
.......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 08 aug 2015, 19:04
av 56:an
...........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 09 aug 2015, 16:10
av 56:an
...........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 09 aug 2015, 22:49
av 56:an
.........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 10 aug 2015, 04:18
av erlan
kopplingslagret till sachs är undantaget som bekräftar regeln, som man brukar säga ibland.
man får syna dom bokstavligt talat un der lupp, och kolla om det är några sår och skador i lagret.
en tumregel är att ett orginal SKFkopplingslager brukade hålla ca 2.5 ramlagerbyten
på den tiden man körde hårt och mycket.
så om din motor var oöppnad förut så är även det en sak som talar för att lagret är återanvändbart.
från fabrik satt det en röda packningar mellan blockhalvor och kopplingskåpa.
det är en ledtråd till om motorn varit öppnad förut.
erlan