övrigt
- ZVEZDA M50
Re: övrigt
Hej!
Det är en fyrtakts V12.
Det är en fyrtakts V12.
Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.marklundt skrev:Det är svänghjulet som ger motorn vridmomentZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jag började köra moped sent,sommaren jag fyllde 16år sedan dess har jag kört moped och aldrig haft bil eller 125:a,mellan eller tung m:c utan har nöjt mej med moped ,fick erbjudande om att få provköra en kawasaki gpz 750 sport.men.tackade nej till erbjudandet
Träffar ofta polisen när jag är ute och kör i trafiken så det lönar sig inte köra trimmat
Då far koppling och växellåda iställetMicke S skrev:Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.marklundt skrev:Det är svänghjulet som ger motorn vridmomentZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Då ska en i så fall ha variatordrivet,annars blir det kopplings & växellådshaverimarklundt skrev:Då far koppling och växellåda iställetMicke S skrev:Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.marklundt skrev:Det är svänghjulet som ger motorn vridmomentZVEZDA M50 skrev:Hej!
För motorstopp får jag ändå trotts svänghjul p.g av att kopplingen tar knappt på dt50r
Utan svänghjul gör nog inte dt50r några 45km\h på 6:an p.g av att den blir för svag på stjätteväxeln ?
Utan svänghjul = totalhaveri av motor & växellåda och koppling och hur ska batteriet få laddning + fram och bakljus ?
Nu tänker du för mycket igen Marklundtmarklundt skrev:Utan svänghjul = totalhaveri av motor & växellåda och koppling och hur ska batteriet få laddning + fram och bakljus ?

Klura på vad du ska göra på nationaldagen istället....

är och hälsar på min syster och ser film
är cylindern oborrningbar på yamaha dt50r ? det är ju en aleminium cylinder med nickasilfoder ? dt50r har snart rullat 48.000km utan renovering och låter bra ,där jag bor har vi hissat flaggan i dag .
är det bara jag som kör yamaha dt50r numera ?
har sett att många yamaha dt50r 2010:or ej rullar på internet numera pågrund av olika orsaker .
har 52.000km kvar till 100.000km 0ch ännu fler till 1.000.000km.
hur länge håller lagrena på mopeder i pluggat skick ,håller dom 300.000km ?
förutom bakhjulslagena förståss som redan är bytta 2 gånger redan.
är det bara jag som kör yamaha dt50r numera ?
har sett att många yamaha dt50r 2010:or ej rullar på internet numera pågrund av olika orsaker .
har 52.000km kvar till 100.000km 0ch ännu fler till 1.000.000km.
hur länge håller lagrena på mopeder i pluggat skick ,håller dom 300.000km ?
förutom bakhjulslagena förståss som redan är bytta 2 gånger redan.
Jag är dålig på räkna procent ,därför kör jag med separatolje smörning på yamaha dt50r
För vart kommer en med svag 2:a i almänn mattematik?marklundt skrev:Jag är dålig på räkna procent ,därför kör jag med separatolje smörning på yamaha dt50r
Att köra 4-takt på 50c.c.m på 5hp blir som att köra en 25c.c.m på 5hp