övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Re: övrigt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Det är en fyrtakts V12.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Det är svänghjulet som ger motorn vridmoment
Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt

Inlägg av marklundt »

Jag började köra moped sent,sommaren jag fyllde 16år sedan dess har jag kört moped och aldrig haft bil eller 125:a,mellan eller tung m:c utan har nöjt mej med moped ,fick erbjudande om att få provköra en kawasaki gpz 750 sport.men.tackade nej till erbjudandet
marklundt

Inlägg av marklundt »

Träffar ofta polisen när jag är ute och kör i trafiken så det lönar sig inte köra trimmat
marklundt

Inlägg av marklundt »

Micke S skrev:
marklundt skrev:
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.
Då far koppling och växellåda istället
marklundt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:
Micke S skrev:
marklundt skrev:
Då far koppling och växellåda istället
Då ska en i så fall ha variatordrivet,annars blir det kopplings & växellådshaveri
marklundt

Inlägg av marklundt »

För motorstopp får jag ändå trotts svänghjul p.g av att kopplingen tar knappt på dt50r
marklundt

Inlägg av marklundt »

Utan svänghjul gör nog inte dt50r några 45km\h på 6:an p.g av att den blir för svag på stjätteväxeln ?
marklundt

Inlägg av marklundt »

Utan svänghjul = totalhaveri av motor & växellåda och koppling och hur ska batteriet få laddning + fram och bakljus ?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

marklundt skrev:Utan svänghjul = totalhaveri av motor & växellåda och koppling och hur ska batteriet få laddning + fram och bakljus ?
Nu tänker du för mycket igen Marklundt :D
Klura på vad du ska göra på nationaldagen istället.... slider_cheers.gif
marklundt

Inlägg av marklundt »

är och hälsar på min syster och ser film
marklundt

Inlägg av marklundt »

är cylindern oborrningbar på yamaha dt50r ? det är ju en aleminium cylinder med nickasilfoder ? dt50r har snart rullat 48.000km utan renovering och låter bra ,där jag bor har vi hissat flaggan i dag .
är det bara jag som kör yamaha dt50r numera ?
har sett att många yamaha dt50r 2010:or ej rullar på internet numera pågrund av olika orsaker .
har 52.000km kvar till 100.000km 0ch ännu fler till 1.000.000km.
hur länge håller lagrena på mopeder i pluggat skick ,håller dom 300.000km ?
förutom bakhjulslagena förståss som redan är bytta 2 gånger redan.
marklundt

Inlägg av marklundt »

Jag är dålig på räkna procent ,därför kör jag med separatolje smörning på yamaha dt50r
marklundt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:Jag är dålig på räkna procent ,därför kör jag med separatolje smörning på yamaha dt50r
För vart kommer en med svag 2:a i almänn mattematik?
marklundt

Inlägg av marklundt »

Att köra 4-takt på 50c.c.m på 5hp blir som att köra en 25c.c.m på 5hp
Skriv svar