Re: övrigt
Postat: 02 jun 2017, 21:00
Hej!
Det är en fyrtakts V12.
Det är en fyrtakts V12.
Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.marklundt skrev:Det är svänghjulet som ger motorn vridmomentZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Då far koppling och växellåda iställetMicke S skrev:Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.marklundt skrev:Det är svänghjulet som ger motorn vridmomentZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Då ska en i så fall ha variatordrivet,annars blir det kopplings & växellådshaverimarklundt skrev:Då far koppling och växellåda iställetMicke S skrev:Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.marklundt skrev:Det är svänghjulet som ger motorn vridmomentZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Nu tänker du för mycket igen Marklundtmarklundt skrev:Utan svänghjul = totalhaveri av motor & växellåda och koppling och hur ska batteriet få laddning + fram och bakljus ?
För vart kommer en med svag 2:a i almänn mattematik?marklundt skrev:Jag är dålig på räkna procent ,därför kör jag med separatolje smörning på yamaha dt50r