Sida 108 av 397

Re: övrigt

Postat: 02 jun 2017, 21:00
av ZVEZDA M50
Hej!

Det är en fyrtakts V12.

Re: övrigt

Postat: 04 jun 2017, 07:32
av Micke S
marklundt skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Det är svänghjulet som ger motorn vridmoment
Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.

Re: övrigt

Postat: 04 jun 2017, 12:52
av marklundt
Jag började köra moped sent,sommaren jag fyllde 16år sedan dess har jag kört moped och aldrig haft bil eller 125:a,mellan eller tung m:c utan har nöjt mej med moped ,fick erbjudande om att få provköra en kawasaki gpz 750 sport.men.tackade nej till erbjudandet

Re: övrigt

Postat: 04 jun 2017, 15:09
av marklundt
Träffar ofta polisen när jag är ute och kör i trafiken så det lönar sig inte köra trimmat

Re: övrigt

Postat: 05 jun 2017, 06:05
av marklundt
Micke S skrev:
marklundt skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Det är svänghjulet som ger motorn vridmoment
Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.
Då far koppling och växellåda istället

Re: övrigt

Postat: 05 jun 2017, 06:22
av marklundt
marklundt skrev:
Micke S skrev:
marklundt skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Tänk så här; det är vridmomentet som får "motorn att snurra". Effekten i sin tur är ett resultat av aktuellt vridmoment vid rådande varvtal.
Det är svänghjulet som ger motorn vridmoment
Ja det hjälper till med att generera vridmoment. Rörelseenergin som svänghjulet får när explosionen har skett hjälper till att dra runt motorn tills kolven får tryck igen vid nästa explosion. Vevslängarna deltar också i det arbetet. Men det fungerar att köra utan svänghjul också om man ordnar tändningen på annat sätt. Motorn kommer att ge lika hög effekt ändå men blir svagare på mycket låga varvtal så att det blir lättare att få tjuvstopp om man gasar på för lite vid start.
Då far koppling och växellåda istället
Då ska en i så fall ha variatordrivet,annars blir det kopplings & växellådshaveri

Re: övrigt

Postat: 05 jun 2017, 06:27
av marklundt
För motorstopp får jag ändå trotts svänghjul p.g av att kopplingen tar knappt på dt50r

Re: övrigt

Postat: 05 jun 2017, 12:15
av marklundt
Utan svänghjul gör nog inte dt50r några 45km\h på 6:an p.g av att den blir för svag på stjätteväxeln ?

Re: övrigt

Postat: 05 jun 2017, 18:43
av marklundt
Utan svänghjul = totalhaveri av motor & växellåda och koppling och hur ska batteriet få laddning + fram och bakljus ?

Re: övrigt

Postat: 05 jun 2017, 19:58
av SS440-80
marklundt skrev:Utan svänghjul = totalhaveri av motor & växellåda och koppling och hur ska batteriet få laddning + fram och bakljus ?
Nu tänker du för mycket igen Marklundt :D
Klura på vad du ska göra på nationaldagen istället.... slider_cheers.gif

Re: övrigt

Postat: 06 jun 2017, 12:26
av marklundt
är och hälsar på min syster och ser film

Re: övrigt

Postat: 06 jun 2017, 12:54
av marklundt
är cylindern oborrningbar på yamaha dt50r ? det är ju en aleminium cylinder med nickasilfoder ? dt50r har snart rullat 48.000km utan renovering och låter bra ,där jag bor har vi hissat flaggan i dag .
är det bara jag som kör yamaha dt50r numera ?
har sett att många yamaha dt50r 2010:or ej rullar på internet numera pågrund av olika orsaker .
har 52.000km kvar till 100.000km 0ch ännu fler till 1.000.000km.
hur länge håller lagrena på mopeder i pluggat skick ,håller dom 300.000km ?
förutom bakhjulslagena förståss som redan är bytta 2 gånger redan.

Re: övrigt

Postat: 06 jun 2017, 16:49
av marklundt
Jag är dålig på räkna procent ,därför kör jag med separatolje smörning på yamaha dt50r

Re: övrigt

Postat: 06 jun 2017, 16:52
av marklundt
marklundt skrev:Jag är dålig på räkna procent ,därför kör jag med separatolje smörning på yamaha dt50r
För vart kommer en med svag 2:a i almänn mattematik?

Re: övrigt

Postat: 06 jun 2017, 17:03
av marklundt
Att köra 4-takt på 50c.c.m på 5hp blir som att köra en 25c.c.m på 5hp