Sida 12 av 13
Postat: 22 apr 2013, 20:10
av Puchen
Ger mer alla dagar i veckan vettu ;)
Postat: 23 apr 2013, 18:29
av JK
Hur gick det då med originalcylindern?
Allt monterat och åtdraget, kickade igång och lät motorn knattra på tomgång, testade med lite gas och visst svarade han bättre på gas utan tvekan, efter några sekunder hör jag ett svagt tickande, provar att gasa lite försiktigt för att se om ljudet följer efter, direkt hörs ett ljudligt krasande, knastrande ljud och jag stänger av direkt.
Av med allt igen och vad upptäcker man - en knäckt kolvring:
Hur i h_e kunde detta hända?, jag såg till att kolv och cylinder var kliniskt ren innan montering, cylindern var nyhonad och hade inga grader eller kanter.
Nu ligger kolvringsbiten eller bitarna naturligtvis nere i vevhuset, nån som vet hur man får ut dem på något smidigt sätt?

Postat: 23 apr 2013, 18:44
av PUCH-60
TRÅKIGT!
Hade du monterat kolven åt rätt håll?
Prova med tryckluft eller en liten magnet
med teleskopskaft.Hur gick det med cylindern?
Postat: 23 apr 2013, 19:02
av JK
Japp, pilen framåt och kolvringspinnarna snett bakåt, begriper ingenting.
Förvånar ju mig knappast om det beror på materialfel i ringarna, men det är ju inte så lätt att konstatera..
Postat: 23 apr 2013, 20:52
av Puchen
Plocka lös motorn och skaka ur den, är nog enkaste sättet.
Postat: 23 apr 2013, 21:27
av JK
Måste försöka med tryckluft först men jag är nog rökt där med eftersom veven inte går runt 360 grader, den fastnar på ett ställe så med min tur lär jag behöva dela hela skiten

Postat: 23 apr 2013, 21:46
av 60 cc
JK skrev:Måste försöka med tryckluft först men jag är nog rökt där med eftersom veven inte går runt 360 grader, den fastnar på ett ställe så med min tur lär jag behöva dela hela skiten

Jag råkade ut för samma fadäs en gång. Jag gjorde så här: Fyllde på lite tvåtaktsolja. Tryckte ned hushållspapper och snurrade och snurrade. Sedan bytte jag papper fyllde på olja. Studerar man papperstussarna ser man när man fiskat upp metallbitarna. Bara ett tips. Jag upprepade behandlingen under ett par dagar när andan föll på. Till slut låg alla bitar på bänken.
Postat: 24 apr 2013, 17:53
av JK
Verkar ha fått ut det mesta med magnetpinnar och tryckluft, kan säkert vara nåt litet skit kvar men jag får se det som inkörningspasta
Veven går runt nu iaf.
Pratade med PV och jag skulle få en ny originalkolv istället, den här gången ska jag kolla på både pil och kolvringsgap innan montering.
Gissningsvis var alla ÖD-kolvar han hade på lager felmärkta och han lovade att kolla upp det så det inte inträffar någon annan stackare ..
Postat: 27 apr 2013, 11:48
av JK
Postat: 27 apr 2013, 20:16
av selma
Otroligt fin renovering

Postat: 27 apr 2013, 21:07
av Hynboholm
Superfint!
Postat: 27 apr 2013, 21:39
av Mopedersen
Utrolig fin.

Postat: 28 apr 2013, 05:56
av Lasse väss
Exelente
![flirt [flirt]](./images/smilies/slider_flirt.gif)
Postat: 28 apr 2013, 06:03
av Shelby67
Kan bara instämma, otroligt fin

Postat: 28 apr 2013, 08:05
av JK
Tackar tackar, frågan är ju bara vad man ska göra nu när den här är klar?, har faktiskt funderat på någon form av MCB men vet inte vad.
Nån som har några tips?