Måste slänga in en liten uppdatering.
Både Mamban och Compacten är sålda.
Blev skitbra för alla parter, Mamban såldes rakt över gatan till min Granne (återfallsmopedist som inte fick dra pluggen på sin pappas Sachs). och Compacten gick ett kvarter till Grannens kompis som ville ha en körklar moped i bra skick (också han återfallsmopedist).
Men nu till det roliga. Saknade Mopederna i samma sekund som de såldes, men då var det ju försent att backa.

så då fick man plocka fram det som fanns i friggebon. Morfarsfars -53a. Den otroligt trötta Enpetaren som gör 30 fullt fyrtaktande. Portade org cyllen lite och då orkade den med 37 med lite större förgasare, dock utan ställbart munstycke. Dock saknades den där riktiga orken i uppförsbackarna, den vill gärna sura ner sig.
Tappade även sista delen på ljuddämparen när jag var ute och körde och då ökade den 10km/h.
Så då bestämde jag mig för att försöka få lite mer ork i Enpetaren tills på Lördan då Kåsan går av stapeln, tänkte att det vore skitkul att vara med och köra, men inte jättekul att åka ensam sist i ledet.
Där började planen smidas i Lördagskväll. Hade för mig att jag läst att Ilo Fp50 motorn kunde "Puch smittas" på ett relativt enkelt sätt.
Sökte och läste en massa på Lördagskvällen och skickade efter det en order till Puchverkstan och en till Mopedfantasterna.
Puch 60cc cylinder (egentligen 54cc)med kolv med 10mm kolvbult
Puch Topplock högkomp
Expansionsljuddämpare
28mm Grovkrök
Bing Ubåt 17mm med ställbart munstycke (bästa förgasaren ever)!!
Efter ett par dagar dök prylarna upp och transplantationen började.
Cylindern fick lite större hål till pinnbultarna och en ny hemmagjord cylinderfotspackning och vips så var den på plats tillsammans med högkompressions topplocket.
Eftersom min motor är en fp50 så stämde komphöjd och kanaler/spolkanaler jäkligt bra från början, jag är ju dessutom ute efter styrka på lågvarv (enpetare) så därför passar Puchens lågvarviga cylinder perfekt.
Kröken fick kapas, vinklas, förlängas och sedan satt avgaset på plats.
Insuget bockades till och förgasaren hamnade tyvärr utanför ramen. Men men . Nu når jag munstycket enkelt!
Monarpeden startade på första försöket och gick som en DRÖM, säger bara ILO vilken jäkla motor och gå fint. Går grymt tyst och fint, inget rassel eller skrammel som från andra Tyska Bröder. Svarar asfint på gas från botten och efter 5km inkörning så tycker den att det är ok att köra 60 knyck på 50 väg (GPS), det är en ganska spännande upplevelse på en ofjädrad Monarped från 53!
Men det bästa i kråksången är råstyrkan som blev precis som jag ville ha den, den drar superfint från botten och orkar ändå varva ur skapligt!
Nog med snack och in med ett par bilder.
Monarpeden har blivit smittad med Puch 60cc cylle, topp, krök och dämpare

17mm Bing med ställbart. Ska försöka få plats med den inne i ramen. Hinner inte nu bara.
