Sida 12 av 57
Postat: 07 aug 2013, 13:01
av Cobra5000
Postat: 07 aug 2013, 17:16
av Frolzon
Camaro ZL-1, trodde en kort stund att det var en av dessa...
Den här såldes dock den 17 maj 2008 för $800,000
http://www.mecumauction.com/auctions/lo ... 0508-65934
Postat: 07 aug 2013, 17:27
av Kenneth_
Precis före lågkonjukturen slog till

Postat: 07 aug 2013, 18:07
av erlan
den har nog hållit värdet ändå.
för er som inte vet: ZL1 är en tävlingsversion av 427 bigblock. det var en sån motor den legendariske Jan Juan Johansson hade i Tholeifscorvetten han åkte runt 10 blankt i standardklassen med.
väldigt ovanlig motor
erlan
Postat: 07 aug 2013, 18:46
av 56:an
Det brukar komma en liknande till veteranfordonsträffen i Kalmar Folkets Park om tisdagskvällarna och igår kväll var den där också. Samma blå färg också... Den har mycket bredare hjul bak än den på bilden och så är framhjulen rätt smala. Jag kollade i den och det var nåt speciellt säkerhetsbälte som fästes långt bak med fyra band till föraren. Ibland hände det han gasar till när träffen är slut och dom kör iväg och då är det som typ rena dragstern

Postat: 07 aug 2013, 20:58
av Coolvette
56:an skrev:Det brukar komma en liknande till veteranfordonsträffen i Kalmar Folkets Park om tisdagskvällarna och igår kväll var den där också. Samma blå färg också... Den har mycket bredare hjul bak än den på bilden och så är framhjulen rätt smala. Jag kollade i den och det var nåt speciellt säkerhetsbälte som fästes långt bak med fyra band till föraren. Ibland hände det han gasar till när träffen är slut och dom kör iväg och då är det som typ rena dragstern

Det räcker nog inte till för att tro att det är en äkta ZL1 Camaro...
Dessa bilar var extremt speciella och byggdes i några få exemplar, motorn var helaluminium-bigblocks på 427 kubiktum, sammansatta av några återförsäljare som gick bakom GM´s ledning då de överskred den officiella effektpolicyn med råge...
En garanterat äkta ZL1 Camaro från 1969 såldes i Maj 2008 för $800.000...
Läs mer här:
http://musclecars.howstuffworks.com/cla ... ro-zl1.htm
Postat: 07 aug 2013, 21:29
av 56:an
Jag är ingen expert på det här men jag lovar ta en bild om det blir möjlighet till det nästa gång och då får ni bedöma själva vad det kan vara för slags modell
Det är ett hål fram i huven där man kan titta in på förgasarna

Postat: 07 aug 2013, 21:56
av Coolvette
56:an skrev:Jag är ingen expert på det här men jag lovar ta en bild om det blir möjlighet till det nästa gång och då får ni bedöma själva vad det kan vara för slags modell
Det är ett hål fram i huven där man kan titta in på förgasarna

Chansen att det är en äkta ZL1 är så liten att du inte behöver bry dig om det.
Klonade bilar är vardag bland dom som vill förvandla en standardmodell till något som är ovanligt eller unikt, äkta kan det dock aldrig bli oavsett hur välbyggt det än är.
En anekdot från verkliga livet:
Jag hade för två år sedan en -71´a Camaro SS396, en av dom 1533 stycken bigblock-bilar som byggdes det året.
Trots modellnamnet SS396 var det motorer borrade till 402 kubiktum, detta på grund av en GM-policy att stanna under 400 CI.
På en utställning kom det fram en kille som började prata Camaro och han berättade att han hade en äkta -71´a Z28 men han blev lite sur när jag kallade den för "dussinbil"...

Det byggdes drygt 4800 Z28´or det året, alla försedda med 350 CI smallblocks.
Uppgiven effekt för dessa 350-maskiner var högre än bigblockmotorerna men alla vet att "nothing beats cubic inches"...
Postat: 07 aug 2013, 22:15
av cobra karlsson
Var inte alla 69 st zl1 camaros baserade på en camaro utan Rs tilbehöret
Postat: 07 aug 2013, 22:39
av Coolvette
cobra karlsson skrev:Var inte alla 69 st zl1 camaros baserade på en camaro utan Rs tilbehöret
Det är möjligt men inget jag sett tidigare.
Det krävdes att Chevrolet byggde minst 50 stycken för homologiseringen och det byggdes faktiskt 69 bilar med denna motor.
Omkring 20 stycken gick direkt till dragracing för att delta i Super Stock-klassen, de var kapabla till låga tior vilket var rekordmässigt i den klassen.
Välbärgade köpare köpte resten av bilarna men det höga priset gjorde att minst 12 motorer plockades ur och såldes separat.
Omkring 30 bilar förblev osålda hos handlarna och togs tillbaka av Chevrolet som sedan hade dom sista kvar till början av 1970 innan dom sista sålts.
Postat: 07 aug 2013, 22:53
av Frolzon
erlan skrev:den har nog hållit värdet ändå.
för er som inte vet: ZL1 är en tävlingsversion av 427 bigblock. det var en sån motor den legendariske Jan Juan Johansson hade i Tholeifscorvetten han åkte runt 10 blankt i standardklassen med.
väldigt ovanlig motor
erlan
Han var ordentligt snabb även med original 427" järnmotorn.
Det tillverkades även 2 st. 1969 Corvetter med ZL-1 motorn.
En av dem använde Zora Arkus-Duntov som då var i sextioårsåldern till och från jobbet på GM. Båda bilarna finns kvar idag...
http://vehicle-pedia.com/2010/08/chervr ... y-zl-1-c3/
Postat: 07 aug 2013, 23:13
av Coolvette
Frolzon skrev:erlan skrev:den har nog hållit värdet ändå.
för er som inte vet: ZL1 är en tävlingsversion av 427 bigblock. det var en sån motor den legendariske Jan Juan Johansson hade i Tholeifscorvetten han åkte runt 10 blankt i standardklassen med.
väldigt ovanlig motor
erlan
Han var ordentligt snabb även med original 427" järnmotorn.
Det tillverkades även 2 st. 1969 Corvetter med ZL-1 motorn.
En av dem använde Zora Arkus-Duntov som då var i sextioårsåldern till och från jobbet på GM. Båda bilarna finns kvar idag...
http://vehicle-pedia.com/2010/08/chervr ... y-zl-1-c3/
Jo, Juan var oslagbar i många år men det var ju inte en bil hämtad direkt från butiken.
Som i alla standardklasser gäller "blueprinting" för att optimera motorn att ge så mycket effekt som möjligt utan att egentligen ändra några mått eller värden, bara finslipade toleranser.
En av dom där bägge ZL1-Corvetterna vore ju "kul" att få tag på...

Postat: 08 sep 2013, 20:01
av Patrik
Postat: 08 sep 2013, 20:19
av JanneL
herrejisses

Postat: 08 sep 2013, 20:28
av Patrik
En Citroën med huvkråka kanske skulle passa någon?
http://www.ebay.de/itm/Citroen-Traction ... ken=IOjWzw
/ P