fortsättning följer. startade upp idag med urpluggat. varvade betydligt mer med annan topp också. me vilket oväsen de va i motorn. misslyckad genomgång. kändes tight o bra när ja lade ihop den men något har ändrat läge så lamellkorgen gav ett jäkla väsen. jaja på´t igen, skam den som ger sig. man e ju glad amatör. beger mig ner o rycker av motorn nu! imorgon klyver ja o kollar shimsningen ännu en gång. man lär av sina misstag.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg skrev:fortsättning följer. startade upp idag med urpluggat. varvade betydligt mer med annan topp också. me vilket oväsen de va i motorn. misslyckad genomgång. kändes tight o bra när ja lade ihop den men något har ändrat läge så lamellkorgen gav ett jäkla väsen. jaja på´t igen, skam den som ger sig. man e ju glad amatör. beger mig ner o rycker av motorn nu! imorgon klyver ja o kollar shimsningen ännu en gång. man lär av sina misstag.
Tur att du har rutin på 2-petarna samt har en arbetsplats som är lämpad för dylika jobb
NiklasHögberg skrev:fortsättning följer. startade upp idag med urpluggat. varvade betydligt mer med annan topp också. me vilket oväsen de va i motorn. misslyckad genomgång. kändes tight o bra när ja lade ihop den men något har ändrat läge så lamellkorgen gav ett jäkla väsen. jaja på´t igen, skam den som ger sig. man e ju glad amatör. beger mig ner o rycker av motorn nu! imorgon klyver ja o kollar shimsningen ännu en gång. man lär av sina misstag.
Tur att du har rutin på 2-petarna samt har en arbetsplats som är lämpad för dylika jobb
ja man får va glad för de lilla. operation påbörjad i garaget. men nu e den lagd i bilen för o klyva den imorgon. nog tusan fanns de spel o glapp i lamellkorgen, men men de e sånt som händer. lite mer vård så vet man sen att man vågar åka på den utan trassel, hellre kolla en gång för mycket.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
inga vidare framsteg shimsat o mixtrat idag så motorn kändes bra. men lika förbannat ett jävla väsen. troligen kedjan till transmissionen som ger ifrån sig oljud. lösningar mottages tacksamt så man får ge sig ut på denna i sommar o förhoppningsvis ha den till mellsta.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
den där lamellkorgen är ju lite speciell i.o.m. att den har ryckutjämnare.
men lag kommer inte ihåg exakt hur den såg ut.
har du vanliga lameller eller korklameller i den?
orginal kopplingslager är ju tvådelat på den motorn. måste ju shimsas in samtidigt som ingående axel i växellådan.
erlan skrev:den där lamellkorgen är ju lite speciell i.o.m. att den har ryckutjämnare.
men lag kommer inte ihåg exakt hur den såg ut.
har du vanliga lameller eller korklameller i den?
orginal kopplingslager är ju tvådelat på den motorn. måste ju shimsas in samtidigt som ingående axel i växellådan.
erlan
Allt shimsat rätt. Har original korklameller. Ska starta sen igen o lyssna lite.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
då kan du plocka i 3 vanliga och 2 stållameller om det drar dåligt i kopplingen.
har du kollat så kolvringsgapen sitter på rätt ställe.
jag kollar alltid det på nytillverkade kolvar.
litar inte riktigt på aseaternas produktion.
har du en gammal kolv så bör man kolla ringarnas spel i spåren.
kommer inte ihåg hur det var på tvåväxlade. men på dom fotväxlade måste man ju chimsa in dreven så dom inte ligger och fladdrar fram och tillbaks på axeln och rasslar.
senate packmoppemotorn jag plockade ihop hade jag mycket huvudbry över trampaxeln. trodde först att det fattades en distansbrikka, menn det slutade med 5 (fem) mm med chimsbrickor för att få själva axeln vettigt glappfri i axialled.
erlan skrev:då kan du plocka i 3 vanliga och 2 stållameller om det drar dåligt i kopplingen.
har du kollat så kolvringsgapen sitter på rätt ställe.
jag kollar alltid det på nytillverkade kolvar.
litar inte riktigt på aseaternas produktion.
har du en gammal kolv så bör man kolla ringarnas spel i spåren.
kommer inte ihåg hur det var på tvåväxlade. men på dom fotväxlade måste man ju chimsa in dreven så dom inte ligger och fladdrar fram och tillbaks på axeln och rasslar.
senate packmoppemotorn jag plockade ihop hade jag mycket huvudbry över trampaxeln. trodde först att det fattades en distansbrikka, menn det slutade med 5 (fem) mm med chimsbrickor för att få själva axeln vettigt glappfri i axialled.
erlan
jo ja har shimsat så dreven linjerar fint samt ej har massa glapp. likaså shimsat så trampaxeln är stilla. lika tusan låter de men ja misstänker trasnkedjan som boven i detta, nackdelen är ju att ja kan ej bygg om o vända riktning för då funkar ej fläkten som den skall men man kanske får stå ut med lite oväsen,
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
om kedjan är så dålig att den ger ett besvärande oljud så måste den vara fruktansvärt dålig. jag har nåt svagt minne av att det var en speciell kopplingskåpa till den kedjetransen, som styr olja direkt upp på kedjan.
men du nämner inget om rasslet före du böt cylinder.
är du säker på att problemet inte ligger där.
det kan vara väldigt svårt att höra var ljudet kommer ifrån.
erlan skrev:om kedjan är så dålig att den ger ett besvärande oljud så måste den vara fruktansvärt dålig. jag har nåt svagt minne av att det var en speciell kopplingskåpa till den kedjetransen, som styr olja direkt upp på kedjan.
men du nämner inget om rasslet före du böt cylinder.
är du säker på att problemet inte ligger där.
det kan vara väldigt svårt att höra var ljudet kommer ifrån.
erlan
Ska kolla cylindern mer. Men körde knappt innan bytet.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248