Sida 12 av 35
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 11 jan 2017, 22:03
av Micke S
Man ska nog vara glad så länge man slipper köpa saker som t.ex. eftermarknadsdrev till växellådor. Tog en närmare titt på RITO-julgranen och man ser att den antagligen inte kommer i närheten av vad som skulle krävas för en godkänd drevaxel i en Volvo M40-låda för 50 år sedan

Det är trots allt små volymer det handlar om så det blir kanske inte bättre trots att axeln kostar ett par tusen. Eller så är det så att jag som inte ser så bra utan använder kamera som hjälpmedel när jag kollar saker ser mer än man behöver göra...

Jag vill ju helst slippa saker som ser ut att vara tillverkade i en grotta när jag gör iordning en motor.
Vad säger ni som har erfarenhet av mekanisk produktion? Jag pryade en vecka för mycket länge sedan i Volvos materiallabb för kontroll av växellådsdetaljer m.m. och är ganska säker på att en sådan här grej hade lett till att man hade stoppat produktionen för att ta reda på vart den knasade. Har ju även skruvat mycket bil och hojmotorer och inte sett sådant här annat än på ytor där finish saknar betydelse. Det är ju mycket länge sedan man insåg inom tillverkning att ytfinhet är avgörande för livslängden på detaljer som utsätts för nötning och det är ingen slump att kullager har hög ytfinhet. Men det här kanske faller inom det normala för vad en olja ska kunna reda ut?
Det skulle vara intressant att se en bild på ett original och oanvänt växellådsdrev till en Zundapp, Sachs eller HVA.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 03:52
av GlobalNomad
Lite svårt att se kanske. Man är ju inte hemma och kan ta egna bilder. Detta är orginal dreven i den motorn i delar som jag köpte.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 08:37
av HSE
Får hoppas att hållbarheten inte påverkas men den där julgranen inger inte direkt förtroende

Får mig att överväga hur jag skall göra med inköp av julgran till min andra motor.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 09:49
av Micke S
Jag man får hoppas det. Jag har ingen egen kunskap om hur fina kuggar behöver vara på ytan för att hålla hög kvalité men rent spontant känns det tveksamt att en yta som är härdad och ska överföra stor kraft till en annan yta har så mycket skavanker på ytan som på min julgran. När man som jag har normalt nedsatt syn och måste använda fräscha glasögon för att se skarpt och reagerar så känns det lite tveksamt. När jag fräser i stål så blir det bättre ytor och då är det ändå inte kuggar jag fräser som jag trodde inte bara måste vara härdade utan också fina på ytan för att vara bra. Jag kan inte påminna mig att det har gått att se dåliga ytor på drev i en moppemotor annat än om de har gått utan olja.
Bilden nedan visar hur fina ytor kan vara på drev men det är kanske en helt annan division och inte nödvändigt, jag vet inte. Ytorna på julgranen från Rito ser mer ut som splinsen på bilden nedan men definitivt inte i närheten av kuggarna.
Jag släpper det här nu och är inte direkt orolig men hade definitivt trott att grejorna skulle se fräshare ut. Ritos julgranar får tills vidare nöja sig med betyg 3 av maximalt 10 kuggar

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 10:19
av Micke S
GlobalNomad skrev:Lite svårt att se kanske. Man är ju inte hemma och kan ta egna bilder. Detta är orginal dreven i den motorn i delar som jag köpte.
Ja det är svårt att se på en sådan bild genom att den har så låg upplösning och är oskarp även efter bildbehandling. Det som inte finns går inte så bra att återskapa... Men det går inte att se något alarmerande i alla fall annat än att änden på växelaxeln kan behöva bytas.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 11:59
av Micke S
En pipa som ska bänkas likadan som den jag har beställt med utlovad leverans den 20e januari

Så får man också anledning att sätta en polertrissa för rostfritt på den stora vinkelslipen.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 13:01
av Baronen
Toacylinder!

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 13:56
av Micke S
Ja inte behöver man köra omkring med en WC mellan benen

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 14:48
av HSE
Fått lite delar som sagt.

- Zundapp 006.JPG (135.77 KiB) Visad 2330 gånger
Dumleklubban var med, synd att jag inte uppskattar sådana

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 19:07
av Micke S
Då är du starkt på gång.
Jag har varit förkyld med feber några dagar och inte fit for fight förrän i dag. Så det blev lite mjukstart i garaget med att tillverka en adapterring till förgasaren som ansluts till befintlig 2" silikonslang som går till luftboxen i ramen. Det här är förstås ingen dimension på gänga som man tillverkar på frihand M42*1,25 om man ens skulle råka ha en gängtapp för det så det vara bara att plocka i rätt drev i Munktellarn och köra.
Genom att gängstigningen inte är jämnt delbar med ledskruven för gängning i svarven får man vara lite försiktig när man tar ett nytt skär. Normalt använder man en gängklocka tror jag det heter men jag har ingen sådan så det var bara att backa tillbaka stålet med påslagen gängning o.s.v. Är det t.ex. 1 mm, 1,5 eller 2 mm stigning behöver jag inte tänka på det utan kan lösgöra halvmuttern för gängning på returen och ansätta den när jag vill och ändå hamna mitt i gängspåret. Det är dock väldigt sällan jag behöver gänga m.h.a. en svarv eftersom man sällan använder mer än M12 i vanliga fall och det finns handverktyg för.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 20:04
av Baronen
Blev fint som snus, Micke!
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 21:36
av Micke S
Tack, ja ungefär som Ettans Portion som inte rinner

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 12 jan 2017, 22:33
av Baronen
Haha, precis vad jag tänkte på

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 13 jan 2017, 02:38
av billykid
Micke S skrev:Jag man får hoppas det. Jag har ingen egen kunskap om hur fina kuggar behöver vara på ytan för att hålla hög kvalité men rent spontant känns det tveksamt att en yta som är härdad och ska överföra stor kraft till en annan yta har så mycket skavanker på ytan som på min julgran. När man som jag har normalt nedsatt syn och måste använda fräscha glasögon för att se skarpt och reagerar så känns det lite tveksamt. När jag fräser i stål så blir det bättre ytor och då är det ändå inte kuggar jag fräser som jag trodde inte bara måste vara härdade utan också fina på ytan för att vara bra. Jag kan inte påminna mig att det har gått att se dåliga ytor på drev i en moppemotor annat än om de har gått utan olja.
Bilden nedan visar hur fina ytor kan vara på drev men det är kanske en helt annan division och inte nödvändigt, jag vet inte. Ytorna på julgranen från Rito ser mer ut som splinsen på bilden nedan men definitivt inte i närheten av kuggarna.
Jag släpper det här nu och är inte direkt orolig men hade definitivt trott att grejorna skulle se fräshare ut. Ritos julgranar får tills vidare nöja sig med betyg 3 av maximalt 10 kuggar

JÖSSES vilken skillnad och då är jag närsynt, behövde knappt titta för att se skillnaden...

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 13 jan 2017, 10:58
av Micke S
Fick precis besked från Testo att första lådan med delar har kommit och en till är på ingående

Så troligen har jag vevstaken redan på måndag och kan kasta mig på renovering av veven

Passar på att kolla balansfaktorn på veven också när den är ihopsatt. Det är inget jag kommer att ändra på men kan vara intressant att veta vad Zundapp Werke valde en gång i tiden. Det kan ju bli fler 125- motorbyggen framöver och då är det bra att ha lite kännedom om sådant.