ust66 skrev:Mailade med fabriks chefen direkt igår som jag även träffat några gånger hos Contitech. Formarna kommer inte försvinna de närmsta åren (5-10 åren minst) för de som är oroliga !
Märkligt, detta har ju ryktats länge att tillverkningen kommer att upphöra
när jag sedan fått det bekräftat att det troligt kommer att ske, så kommer du med detta
det påståendet dök först upp på mopedfantasternas hemsida. för många år sen.
men ett år efter att dom påstod där att tillverkningen upphört, så kunde jag köpa rem på momentum.
jag misstänker försäljningstrick.
den dök ju upp i norscands sortiment efter att påståendet stod på mopedfantasternas hemsida.
Enligt den tysk jag haft kontakt med så blev han tillfrågad om en sista beställning för ett par år sedan då Conditech ville skrota vektygen
Tysken känner inte till att det är någon annan än han som köpt remmar, så det kanske är lite fulspel från Conditech´s sida
ust66 skrev:T=Teilung på Tyska= Delning mellan kugg. Bredden på remmen skär man till från en bredare som är 100 mm i detta fall. 3,5 kan menas med tjockleken på remmen rygg + tand ihop.
Tack
Hur många såna här mopedtandremmar JLO + HVA (45 och 49 kugg) tillverkas per år?
För det är väl specialremmar till de här mopedmotorerna eller???
Vi köper 2 st typer V337 och V356 44 tänder och 49 tänder. Inga andra i Europa (förutom min kompis i England)har köpt under -2014. Vi har sålt max 100 st av varje till 2 st återförsäljare där Norscan exportera dessa ut i Europa tror jag.
det brukar dyka upp ett mindre parti på tyska ebay då och då.
priset brukar vara bra, men jag har varit osäker på hur länge man kan lagra såna remmar?
jag fick uppgifen från min lokala momentumbutik att syncroflex remmar skulle tåla alla förekommande växellådsoljor. jag använder biltemas MC.olja avsedd för att använda ihop med våta kopplingar. har du någon åsikt om det oljevalet med tanke på remmen.
Remmarna kan lagras utan problem minst 10 år eller mer. Solljus är döden får PU annars så håller dom nästan lika bra som ny, marginellt. Ebay grejorna kan vara äldre lager från moped handlare troligtvis. Momentum brukar köpa någon enstaka rem om året men det var ett tag sedan ! Hur vet dom hur det är med oljor och Synchroflex remmar beständighet ? Har varit leverantös ansvarig i 10 år och jag kan säga att olja kan lösa upp PU efter kort tid om det är vissa tillsatser. Håller på nu med remmar som bara korden är kvar efter 500 timmar fast det bara droppar olja på dem. Finns en tysk lista som jag skrev som inte är enkel att tolka. För att vara säker så är det att lägga en bit rem i oljebad en vecka och se hur den påverkats. Annars gör vi sådana saker i labbet i Tyskland.