dr.novolette skrev:Lite svårt att se men det verkar vara lite "gubbrenovering" på vissa.. Tycker det sitter såna där svenniga moderna cykelsadlar på Novoletterna, sen ser dom ut att sakna lite ränder å dekaler (säkerligen spraybukade)
Även autopederna har fel sadlar..
Jag har ibland varit å kollat på "jättefina" 98:or å moppar som man inte pallat att berätta för gubben att han har totalförstört. Men men.. säkerligen finns det nog ngn orörd godbit bland mopparna
Skratt ... sitter och dömer ut efter dom bilderna
självklart!
Det ser ju en halvblind att det misstämmer å med tanke på att foton ofta ljuger så dom ser bättre ut på korten än i verkligheten. Gör ju att man kan vara lite kritisk ha ha..För skoj skull kan jag nämna att på den första Novoletten sitter det cykelsadel, fel handtagsgummin, den saknar emblem på soppatanken, Det finns inga dekaler på kåporna som även saknar den röda randningen. Ser ut att sakna HVA emblemet på styrhuvudet, stagen till den felaktiga framlyktan kommer från en 98:a. Även framhjulet verkar ha fullnav å saknar randning.
På Autopederna syns det ju tydligt att kåporna är omlackade med fel nyans (både den med kycklinggula fält å den med för vita..) å som vanligt saknar dom dekaler. Dessutom är det ett tappert försök till att efterlikna NV5 kåpor som är helt fel på den modellen. Ingen av Autopederna har kvar guldrandningen på ramen å alla har fel sadel. sen sitter det fel framlykta på hela bunten (även älgläppen verkar aningens dalablå å högblankvit..)
såå stark gubbvarning.. en sk. klassisk "tager vad man haverrenovering" man skippar dom kostsamma prylarna tex gummisadlarna, dekaler, Novolette sadlarna verktygsfacken mm. & ersätter med felaktiga prylar.
Nu är ju inte alla gubbar så (inget illa menat )
Men jag har en stark känsla av att denna röda tråd går genom hela samlingen å skulle nog inte åka många mil för att kolla å konstatera.Personligen överlåter jag såna moppar åt andra som tycker att det är snyggt.
Å eftersom man får ha egna åsikter så föredrar jag objekt som är hur risiga som helst bara det är urspung å komplett..
SÅ..JA JAG DÖMER ALLTID EFTER BILDER INNAN JAG ÅKER Å KOLLAR..
Kan tilläggas är att många såna här moppar har säkert varit i ett enastående fint patinerat skick innan den sk. renoveringen
Har nu varit på visningen! Så jäkla rätt doktorn har/hade när han kallade detta gubbrenovering. I stort sett allt var spraylackat och då var emblem och lister inte borttagna utan maskerade. Två Saxonetter, som beskrevs som åm 1962 med fel porthålskåpor. En Apollo med porthålskåpor från Crescent. Alla dessa tre hade dessutom styrkåporna fastsatta med VAGNSBULTAR rakt igenom, fy fan. Fel sadlar och andra saker etc etc. Silverpilar med fel delar. Enligt annan besökare kostar bara återställandet av dessa ca 15.000. Ingenting kändes rätt.
Som sagt, fan va rätt doktorn hade.
Nu blev det ju mer som en trevlig utflykt med två kompisar och det var hela behållningen av den visningen och det var ju inte helt fel.
<!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->67an har ett ok pris om det är rätt motor, 73an skall egentligen vara blå eller guld, men ändå rätt ok pris. Skulle vara intresserad om det inte var en bit att åka.
Lasse <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Caddylasse skrev:67an har ett ok pris om det är rätt motor, 73an skall egentligen vara blå eller guld, men ändå rätt ok pris. Skulle vara intresserad om det inte var en bit att åka.
Lasse
Nu är annonsen borta, lika bra det kanske för annars hade nog kanske blivit en liten utflykt å handlat lite.
Finns inga Dakota i mina garage ännu nämligen.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det måste ju vara en stor sorg att vara utan Dakota. Eller hur Tompa ? Som verkar ju ha nån slags allergi mot Österrikiska Precisionsmopeder.
Men det finns fler, bara 1972 såldes det 5190 st Dakota i Sverige, och de tillverkades under åren 1966-1982.
Nån annan moppe som tillverkades under så lång tid ??
Skriver Lasse, just inkommen från garaget där det monterades en framskärm på en 74 Dakota. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Puch kallade vi på verksaden en gång i tiden för kålhuvuden, lager på lager med plåt innan man hittade cylindern. För att inte tala om dom första som kom. Dessutom om det skulle ha varit riktiga skruvar i plåtarna M4, säger som ungarna Blää <!-- </EdIndex> --></div>