Dubbelbajaj!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

En (tyvärr död) kompis till mig brukade kalla folk som klantade sig för puttar. Således kallade han mig putte rätt ofta, och vice versa.
Nåväl, jag har en tid undrat varför Bonnie haft så stort glapp i bakhjulslagret (har känt hur hjulet ändrat spår i kurvorna). Utifrån såg det ut som om muttern inte var ordentligt åtdragen, trots att den satt med saxpinne och allt. Började med att försöka plocka av hjulet men skruvarna bara snurrade! :shock: Nå, jag lossade centrummuttern och knackade loss hjul och trumma som en enhet och fann på insidan detta:
Bild
Det är här putten kommer in i bilden. Putten ifråga har på något vis haft sönder de nitade originalskruvarna till hjulen (antar att det såg ut som på framtrumman) och ersatt med genomgående skruv och mutter. Givetvis går då inte hjulet att lossa utan att plocka bort trumman så man kan hålla emot! :x Vad värre var att skruvskallarna var så höga att de tog i bromsbackarna, trots att putten slipat bort en bit (se bild). Så vad gör då denne putte? Gör om och gör rätt? Nejdå, drar bara trumman lite löst så den går fri från skruvskallarna! :shock: Att sedan hjulet glappar flera centimeter i sidled, so what! :evil:
Så nu blir det ordentlig nedslipning med påföljande fastsvetsning av skruvarna, så ska jag väl både slippa glapp och kunna byta bakhjulet i framtiden!
OutbackJack
Forumsponsor

Inlägg av OutbackJack »

Det är ett inte ovanligt "nöje" att tvingas korrigera andras klanterier... :roll:
Mekanik är ju i allmänhet fixbart... men när Den Lille Hemelektrikern micklat med elsystemet - då blir jag riktigt... :twisted: :twisted:
För många år sedan tog jag bort 22m helt overflödig kabel i en Volvo 122S.
Min Goldwing hade bara 7 meter överflödigt, var dessutom FK-kabel.. :shock:

PÅ förra SAABen hittade jag en lös bautakabel i skuffen, en oavsäkrad fetkabel (30-40kvm) för nån ljudanläggning..
Hade kunnat bli både ljud och ljuseffekter...
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

...och än värre blir det när Den Lille Hemmaelektrikern gett sig på elsystemet i huset... :x
Är dock glad att jag upptäckte det här, då flera centimeters glapp blir en ganska bra hävarm även med små scooterhjul... Inte minst med 110 kilo Janne på sadeln... 8)
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

hur fort går dina bajaj racers? min hade den häftiga farten 38Km/h roligare att köra för varje gång. skral kassa så man har funderat att slja billigt men samtidigt funkar den fint o ja gillar den mer o mer så den kan nog ika gärna va kvar i mitt garage med dem andra mopederna. vart finner man delar till bajaj?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

hur fort går dina bajaj racers? min hade den häftiga farten 38Km/h roligare att köra för varje gång. skral kassa så man har funderat att slja billigt men samtidigt funkar den fint o ja gillar den mer o mer så den kan nog ika gärna va kvar i mitt garage med dem andra mopederna. vart finner man delar till bajaj?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

38 km/h I wish! Moppis1 hade visserligen sådana ambitioner innan hon började krångla men nu är jag glad om det är 30 på mätaren. Bonnie har jag inte lagat hastighetsmätaren på än men hon går snabbare än sin syster, i alla fall.
Delar, ja, sån't som är standard kan du hitta på olika firmor i Sverige, typ packboxar och lager. Annars finns det en hel del på ebay i Tyskland där Bonnie var vanlig som (mycket...) lätt mc under namnet Sunny.
Härligt att höra att du ser allt mer av det indiska ljuset! :D
NiklasHögberg

JanneHagnell skrev:38 km/h I wish! Moppis1 hade visserligen sådana ambitioner innan hon började krångla men nu är jag glad om det är 30 på mätaren. Bonnie har jag inte lagat hastighetsmätaren på än men hon går snabbare än sin syster, i alla fall.
Delar, ja, sån't som är standard kan du hitta på olika firmor i Sverige, typ packboxar och lager. Annars finns det en hel del på ebay i Tyskland där Bonnie var vanlig som (mycket...) lätt mc under namnet Sunny.
Härligt att höra att du ser allt mer av det indiska ljuset! :D

Ja ljuset har ja reparerat så nu syns ja i mörker. verkar iofs inte behöva så mkt delar. kanske bromsbackar bak så småningom. den har fått ny olja i växelhuset baktill. sen skall den få nytt tändstift och dränera ur förgasaren. sen e ja ganska nöjd med den tror ja. ja just ja hastighetsmätaren e ju död. finns de wire att köpa till den i sverige??
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Nej, men på ebay i Tyskland.
NiklasHögberg

idag har bajaj fått service. servade bromsar o å så man vågar använda den. kan va bra att man kan stanna ibland. sen ny olja i växelhuset baktill på variatorn. o lite allmän smörjning och översyn. nu skall bara siten tvättas o bli fin så e den en bra moppis sen. ökade för övrigt lite till på farten av att bara pumpa upp däcken lite mer.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

NiklasHögberg skrev:idag har bajaj fått service. servade bromsar o å så man vågar använda den. kan va bra att man kan stanna ibland. sen ny olja i växelhuset baktill på variatorn. o lite allmän smörjning och översyn. nu skall bara siten tvättas o bli fin så e den en bra moppis sen. ökade för övrigt lite till på farten av att bara pumpa upp däcken lite mer.
Grattis, du går ju från klarhet till klarhet! :D
NiklasHögberg

JanneHagnell skrev:
NiklasHögberg skrev:idag har bajaj fått service. servade bromsar o å så man vågar använda den. kan va bra att man kan stanna ibland. sen ny olja i växelhuset baktill på variatorn. o lite allmän smörjning och översyn. nu skall bara siten tvättas o bli fin så e den en bra moppis sen. ökade för övrigt lite till på farten av att bara pumpa upp däcken lite mer.
Grattis, du går ju från klarhet till klarhet! :D
jajjemen den går og i 40 km/h nu till o me. de räcker prima här i stan. ljus o tuta o bromsar funkar fint nu. en tvätt nu så duger den länge. kan hända nu att ja spar den till o me för ja e bara mer o mer nöjd med den.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Det är väl så med lite nyare konstruktioner, de är bättre men lite opersonligare.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

volvomannen skrev:Det är väl så med lite nyare konstruktioner, de är bättre men lite opersonligare.
Sant, men Bajajerna tycker jag har personlighet ocks, till skillnad från mycket av det som kommer från ett annat folkrikt land i öster... :D
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Sådär, nu var hjulbultarna nerslipade till islagsfri höjd,
Bild
Bild
och fastsvetsade samt att även svetspärlorna blivit nerslipade.
Bild
Så sedan var det bara att dra fast allt och nöjt känna på det obefintliga glappet! :D
Bild
Ja, det sistnämnda syns väl inte så bra på bild, men nöjd är jag!
NiklasHögberg

Kanon Janne. nu e din redo för race snart. är den lättstartad?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar