Sida 13 av 104

Postat: 17 aug 2013, 21:16
av 56:an
.........

Postat: 18 aug 2013, 01:49
av 56:an
............

Förgasare mm

Postat: 18 aug 2013, 09:41
av CG
Får jag fråga varför använder du inte originalförgasaren? Har du större dimension på denna mot vevhus?
Ser på vevhuset där ligger några "bitar" ( 3 st ) vad är det för material, är det svetsat.. och har du monterat ihop motorn så?

Postat: 18 aug 2013, 09:49
av Micke S
Fina bilder 56an, kul att se detaljerna thumb_up

Postat: 18 aug 2013, 11:08
av mopedus
Gammalt putsat... Det är fint de! :runaround:

Re: Förgasare mm

Postat: 18 aug 2013, 11:17
av 56:an
Tack Micke S :D :D

Postat: 18 aug 2013, 12:01
av erlan
korken i vevhuset kan jag tro på. men inte valet av lim och vanlig fernissa.
båda två tror jag löses upp av bensin. jag hade valt epoxylim där. det är så vitt jag vet det enda lim som tål bensin. alternativt någon variant på plastik padding.

erlan

Postat: 18 aug 2013, 12:09
av 56:an
........

Postat: 18 aug 2013, 12:27
av 56:an
...........

Postat: 18 aug 2013, 13:29
av erlan
gamla tiders fernissa var väl spritbaserad om inte jag blandar ihop saker och ting. det var det jag tänkte på.
men jag kan ha fel för där är vi utanför mitt kunnande.

erlan

Postat: 18 aug 2013, 15:58
av 56:an
.........

Postat: 18 aug 2013, 18:12
av Hakan
Kul ide med korkbitarna, ska bli intressant och höra om det håller.

Förstår inte hur du får det att rassla vid växling till tvåan, ingen av mina motorer gör det, ett litet klonk får jag till ,men det ser jag som motorerotik :o Låter så jäkla gött.
Vajerdragningen ser jag som fel men du har väl provat på båda hållen?

Bakdrev från 44 till 34 kugg inte konstigt den pinnar på, men den verkar ju har ork ändå.

Kul projekt

Postat: 18 aug 2013, 22:15
av 56:an
...........

Postat: 19 aug 2013, 05:37
av Hakan
56:an skrev:Det som felar den här motorn är fler växlar. Treväxlat eller ännu hellre fyrväxlad, fot då förstås, hade den varit riktigt kul. Men en otrimmad eller något trimmad moppe får se upp, det här är en ulv i fårakläder...
Det är ju det som är charmen men det hela ,anspråklös gammal tingest, två växlat, å bra fart = Cool moppe bastard_inside_sign

En sån där ramkåpa som saknas har man ju liggandes extra, men den kan va bra att ha framöver, har varit fler å dragit i den. :)

BTW Har du verkligen rätt offset på bakdrevet ? Ser ut att vara mer än de 6mm som det skall vara.

Postat: 19 aug 2013, 08:21
av Skunkworkz
Det måste vara tack vare den långa insugsdurationen och som nu även är förlängd och öppnar 10-15 grader tidigare som du kanske ser i vevhuset på bilden i tråden.

...[/quote]

I original stänger insuget alldeles för tidigt, runt ö.d.p.
Man kan förlänga tiden till 40-45 grader efter ö.d.p
utan att förlora lågvarva egenskaperna.