Sida 13 av 27
Re: övrigt
Postat: 27 feb 2015, 06:25
av blyfot
dt50r skrev:"Neandertalare,är det en predikant?"
Ne, andertal är det räknesätt som du brukar använda vid dina fantastiska uträkningar
Neandertalare är en sån som använder räknesättet
Re: övrigt
Postat: 27 feb 2015, 17:24
av sidecarrob
blyfot skrev:sidecarrob skrev:Vad händer om du vänder på framhjulet? Går det att göra donuts då?
Nääj

då kan man ju råka in i en s.k. Perpetum mobile när svängmassan över går i plasmatillstånd och framgaffelförlängningen forkortas till ett maximum av 4,4 MPa och tankvolymen ökas med 4,9% per km jämn väg.
Det var inte så lätt som jag trodde då.
Allvarligt, varför raderas inte dessa konton? Nog för att jag kan se humorn i det. Men för fan

Re: övrigt
Postat: 01 mar 2015, 10:26
av Puchen
Det finns plugghållare och pluggdragare, jag är pluggdragare deluxe varför? eftersom att den förökta slagvolymen och kortade staken som ges när pluggen försvinner och metanolen slinker ner i tanken, sprit som sprit men metanol ger 2% mer nm i vridbart förhållande till den varibla vevstakslängd om man utfört urpluggningen korrekt sett med en fjortons vinkelbrotch i boosterhålets kammare än etanol då slipper man sota ur avgassystemet så ofta ett sotigt avgas gör ingen glad förutom bosse batong som nöjt slipper höra en urpluggad moppemotor och kan lägga sin energi på att jaga fula gubbar på stan istället.
Men var kommer deluxe in? metanolen har gett mig ett nytt liv både som ickeblind och som effektstinn respekterad mopedförare i det vintriga saltslasket. Ickeblindheten gör att dom andra sinnena förstärker de andra till superhjältekrafter vilket gör att man kan höra att det kommer en kurva en halvmil bort. Kört 50.000km med metanol, men någon dag ska jag våga tanka ren metanol i tanken och hoppas på en effektökning som tar mig från pluggdraget 50 km/h till tresiffrig hastighet.

Re: övrigt
Postat: 01 mar 2015, 14:00
av blyfot
Puchen skrev:Det finns plugghållare och pluggdragare, jag är pluggdragare deluxe varför? eftersom att den förökta slagvolymen och kortade staken som ges när pluggen försvinner och metanolen slinker ner i tanken, sprit som sprit men metanol ger 2% mer nm i vridbart förhållande till den varibla vevstakslängd om man utfört urpluggningen korrekt sett med en fjortons vinkelbrotch i boosterhålets kammare än etanol då slipper man sota ur avgassystemet så ofta ett sotigt avgas gör ingen glad förutom bosse batong som nöjt slipper höra en urpluggad moppemotor och kan lägga sin energi på att jaga fula gubbar på stan istället.
Men var kommer deluxe in? metanolen har gett mig ett nytt liv både som ickeblind och som effektstinn respekterad mopedförare i det vintriga saltslasket. Ickeblindheten gör att dom andra sinnena förstärker de andra till superhjältekrafter vilket gör att man kan höra att det kommer en kurva en halvmil bort. Kört 50.000km med metanol, men någon dag ska jag våga tanka ren metanol i tanken och hoppas på en effektökning som tar mig från pluggdraget 50 km/h till tresiffrig hastighet.

Jag håller med om allt, det är bara en grej som jag undrar över å det är vinkelbrotchen, hur funkar den?
Re: övrigt
Postat: 01 mar 2015, 14:24
av dt50r
Om tanklocket inte vill ta gäng,pröva skruva det ett halft varv eller ett varv baklänges sedan frammåt igen.ibland får jag senadrag medans jag kör.då är det bara räta på benen och köra vidare.
Re: övrigt
Postat: 01 mar 2015, 14:49
av Puchen
Vinkelbrotch (en brotch med ledad vinkel) likt synvinkel och ögonmått är ovärdeliga verktyg när man ska justera den borttagna pluggens sotningsegenskaper. Dessa verktyg har mig varit väldigt behjälpliga då jag även sotat avgasröret från den lilla mängd aska som uppstår när man råkat justera förgasarens hålbild fel i förhållande till boosterhålets kammare då man får en turbulent effekt och bränner upp de få nm som metanolen ger. Detta liksom den konstanta drivningen av vevaxeln i förhållande till framhjulet gör att ojämnheterna i vägbanan äts upp av svänghjulsmassan och man får en fin fjädrigsväg likt en citroën från 1972. Detta gör att senadragen inte existerar men bränslet börjar sklumma eftersom tanken kommer i självsvängning och det ser ut som att tanklocket tuggar fradga.
Re: övrigt
Postat: 01 mar 2015, 15:01
av Puchen
Jajustdet...
Ni kanske undrar över hur man justerar styraxelnavets förhållande till bakhjulet. Det är mycket enkelt man länkar ihop detta med ett kolvstötarefjäder så får man bort eventuella vibrationer i sadeln som stimulerar kulpåsens produktion av hormoner som kan störa tändningens drift under belastning av den tygnre sorten. På så sätt får man en mer harmonisk förbränning som triggar mer effektlös effekt.
Jag brukar alltid köra med en väloljad ram eftersom detta sänker luftmotstånd och friktion, men det tycker inte bosse batong om för då ,är man en miljöbov då oljan tenderar att sabba väghållning för övriga trafikanter, den sprids med faradays konstant.
Re: övrigt
Postat: 01 mar 2015, 15:12
av Micke S
.
Re: övrigt
Postat: 06 mar 2015, 18:52
av dt50r
Det enda som händer om man tar bort avgaspluggen i delningen på kröken ,är att dt50r blir snålare och går kallare,får bättre och enklare tomgång samt högre snitthastighet och oförändrad ljudnivå+renare avgaser (miljövänligare 2-takts motor) samt snålare .men,oförändrad topphastighet och varvtal. Med en trimkrök späder man bara ut motoreffekten,ska man ha högre topphastighet,så måste man byta hela vägen. det lönar sig inte dra avgaspluggen på original kröken om man ska ha det att gå fortare,avgaspluggen är enbart en skjuttsarplugg på yamaha dt50r 45:an.
Re: övrigt
Postat: 06 mar 2015, 19:01
av Baronen
dt50r skrev:Det enda som händer om man tar bort avgaspluggen i delningen på kröken ,är att dt50r blir snålare och går kallare,får bättre och enklare tomgång samt högre snitthastighet och oförändrad ljudnivå+renare avgaser (miljövänligare 2-takts motor) samt snålare .men,oförändrad topphastighet och varvtal. Med en trimkrök späder man bara ut motoreffekten,ska man ha högre topphastighet,så måste man byta hela vägen. det lönar sig inte dra avgaspluggen på original kröken om man ska ha det att gå fortare,avgaspluggen är enbart en skjuttsarplugg på yamaha dt50r 45:an.
Där har du fel. Du ökar visst topphastigheten om avgaspluggen avlägsnas.
Re: övrigt
Postat: 06 mar 2015, 19:53
av dt50r
Det blir en lätt mach köra ifrån en strypt eu-moped 45:a för dig och speciellt en dt50r som både är tung och motorsvag.
Re: övrigt
Postat: 06 mar 2015, 19:58
av dt50r
Inte på en original krök.har testat på en nationell 30-moped ,även det en dt,en dt50mx 89:a
Re: övrigt
Postat: 06 mar 2015, 20:15
av Baronen
En dt med am6 är strypt via en avgasplugg. En gammal dt från 80talet är ju en totalt anorlunda skapelse i jämförelse. Där finns det mig veterligen inga avgaspluggar heller.
En urpluggad am6 gör 80 knutar. Det sa iallafall civilkonstapeln till mig efter att ha åkt bakom mig i några kilometer med sin fina Saab..

Re: övrigt
Postat: 06 mar 2015, 20:35
av dt50r
Du.man måste växla upp dt50r om den ska gå snabbare efter man dragit avgaspluggen som sitter mitt i kröken .annars blir dt50 enbart vridstarkare
Re: övrigt
Postat: 06 mar 2015, 20:53
av dt50r
Fint.men,varför ger 10.000varv/minut inte 80km/h på min dt50r enligt mattemattiken och logiken.jag har haft en målad polisbil bakom mej i 53km/h blev aldrig stoppad .jag körde 45 blev stoppad på 50väg och jag vet inte varför jag blev stappad för jag körde ju lagligt.jag kanske blev stoppad för att jag körde 5km/h för sakta?