Garagebilder

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Bild
Objektrummet
Dom vita alu-fälgarna som står bakom vad är dom till?
Till salu kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fälgarna är 16" till Tomos, skall inte säljas, men kan nog ha en extra framfälg, passar ganska lätt på en Mamba utan större problem, bör ju vara lätt att få på en Compakt också. Mamban blir bra mycket stabilare med dessa fälgar på. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hehe, ska hämta en ks50 zundapp ram när snön töat bort. tror tutan satt kvar på den oxå! och sving, och bakskärm....hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pappa köpte hem en värme pump förra veckan! Kopplades in i tisdags. å va varmt de ä nu :idea:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar vara ordentlig ordning och reda hos den där doktorn.... 8) Ser nästan lite "tyskt" ut tycker jag (tyskar är kända för god ordning).

Ser ut att vara proffsig hobbyverkstad med mycket maskiner och gott om handverktyg men några specialverktyg för cyklar och mopeder kan jag inte se.

Jag slängde som sagt mina mopeddelar i början av åttiotalet men inte specialverktygen. Dom har jag kvar. :wink:

Vad sägs om multiverktyget till HVA Flinta?

eller kulringsavdragaren till Sachs vevaxlar?

eller kanske en kondensatorutdragare?

eller varför inte en kolvbultspress?

original svänghjulsavdragare till Cyclemaster kan vara bra att ha...

ett gäng övriga avdragare och tändningsmicrometer är heller inte fel.

men specialverktyget jag använder allra mest är muttertången

http://www.grene.com/shop/action/category_12000_-12_1300001_13987_90700001G349200001_Muttert%C3%A5ng

Nu har jag sett att avdragare för gänghål finns att köpa som nytillverkning och de är inte särskilt dyra heller. Någon hundring eller så... :P

...men multiverktyget till HVA Flinta har jag inte hittat idag. Det var jättedyrt för en femtonåring i början av sjuttiotalet kan jag tala om. Mest använder man svänghjuls- och kedjedrevsmothållet. Passar alla mopeder i stort sett... <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Danke für das Kompliment deutschen Prezision ist meine Melodie
:wink:
Jo du kan simma lugnt.. det kommer en ny v-tavla där det är ett tomt utrymme på höger sida av bänken. På den kommer diverse special verktyg, har tillverkat dom flesta själv men det finns även ngr som jag köpt
bilder kommer när detta är klart.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

dr.novolette skrev:....diverse special verktyg, har tillverkat dom flesta själv....
Jag tror dig absolut.... Ska bli intressant att se och kanske även tips till oss andra här på forumet. :P

Förutom muttertång måste du ha en ekernippelnyckel. Antingen flera i olika storlekar eller som jag en nyckel som passar till flera olika nipplar. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får se om jag lyckas deala till mig en NV autoped verktygs tavla med alla original verktyg, + parti gamla ekrar.....vore ballt o ha bara för att :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Neifelheim skrev:Får se om jag lyckas....
Gör vad du kan.... Verktygstavlan placerar du lätt i Hörnefors och ekrarna passar perfekt hemma hos doktorn. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo nog finns där ngr. ekernycklar dock av modernt snitt..
Sen har jag ganska mkt. verktyg till småmotorer cyclemaster, NV, Novolette mm. dom motorerna är ju knepigast att dela utan speciella mojänger bla få bort den pressade medbringaren & den utgående axeln på Novolette.. Sedan har jag en speciell fixtur för motorblocket :wink:
Jag har en vevpress för att klyva NV å pådragare för att få ihop igen utan att påverka veven..det finns kolvbultspress för i & urpressning till små å stora motorer.
Lite speciellt för NV moppar som haknyckel för den lilla avgasmuttern å ringnyckel för drevmutter till dom stora NV dreven har även speciell hylsa för att få bort dom gängade dreven på Crescents halvnav mm.mm..
men jag kan fota när tavlan är klar :D <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såg din luftkompressor....

Så här såg de första ut i den serien.
http://www.blocket.se/alvsborg/Kompressor_32804959.htm?ca=18&w=3

De kom på fyrtiotalet tror jag och tillverkades ända fram till mitten av sjuttiotalet. Finns inga bättre kompressorer om du frågar mig. Har en likadan som din i garaget fastän det är en KE2B, en en-stegs alltså.

Men man kan lura sig lite på ett väldigt gammalt kompressorblock och ett av de senaste för de väger ungefär bara hälften mot de tidiga... Materialbesparing kanske.... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

56:an skrev:
Neifelheim skrev:Får se om jag lyckas....
Gör vad du kan.... Verktygstavlan placerar du lätt i Hörnefors och ekrarna passar perfekt hemma hos doktorn. :wink:
får väl se...vore ju ballt o ha en gammal verktygstavla med alla original verktyg, angående ekrarna, så ska jag se om jag kan köpa hans parti, det är i alla möjliga längder, och även i gamla förpackningar. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Neifelheim skrev:....ska jag se om jag kan köpa....
Klart du kan.... :P Uppvakta men var inte envis. Visa bara att du är intresserad. Hellre ett besök, eller ett telefonsamtal, för mycket än ett för litet. Vill han berätta något så lyssna intresserat. Låt honom sätta priset. Det brukar sällan bli för mycket om det är en äldre. Pruta inte för prutandets egen skull - det ser bara illa ut och kan i värsta fall förstöra hela affären. Det kan kännas när man radar upp slantarna men man blir oftast nöjd och belåten väl hemkommen efter en sådan affär.

Så barrrrrra ligg på nu och glöm inte bort eller engagera dig för mycket i annat innan grejerna är hemma och alltsammans är klart. Sedan kan du fundera över vad du ska göra med fyndet. Det är inte fy skam men det vet du förstås allaredan.... :wink:

En (1) enda gång har jag varit med om något sådant här men det var mest cykeldelar och någon enstaka del till 98:a. Lite specialverktyg också bl.a. min pedalnyckel 15-17 (Bacho) och specialnyckeln till vevlagerskålarna (också Bacho). Finfina grejor som inte finns att köpa idag. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka utrymmen det blev i garaget när Caddyn försvann, nu går det ju att hålla ordning.
Bild
Bild
Bild
Bild
Och en hel garageplats är tom, där jag står och fotar, nu kan jag meka bruksbil inomhus, rätt bekvämt. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar vara en ful fisk med i stimmet Lasse... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Skriv svar