Sida 130 av 219

Postat: 05 dec 2012, 22:34
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->veklingar är vi allihopa :lol:
inte fattar vi att vi ska ta bort snön från taken heller utan vi blir förvånade när taket rasar in trots att det bara är 70cm snö på dom :roll:

Sen har väl kommunerna dragit ner på vägunderhållet/plogningen så till den grad att när det blir snö-år så finns det inte tillräckliga resurser

håhå jaja
:lol:


Lite mer gnäll och man blir som en av gubbarna på balkongen i mupparna
slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 05 dec 2012, 23:42
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag undrar vad det är som skiljer när det blir snö söder över jämfört när vi får snö? Något måste det vara..
Vi kan få flera dm snö per dygn så plogbilarna inte hinner med, ha -30 grader och inte stänger skolor för det. Busstrafiken är igång som vanligt och alla åker till jobbet utan större problem.
Såg att ambulanser kört fast, Har själv åkt ambulans för något år sedan i 150 km/h då det var "snökaos" och Mona låg bakom i Vanen i samma hastighet. Alla kom fram utan problem.

Varför blir det egentligen kaos när det kommer snö söderut? Jag är inte sarkastisk utan undrar seriöst.
Jag född och uppvuxen i Stockholm men även tillbringat många vinterveckor
i Järpen/Jämtland och det som skiljer mest är naturligtvis hur hårt vägarna
är trafikerade, södra sverige är trafiktätare och då poleras vägarna till en
såphal yta av salt och fordon, temperaturen ligger oftast mellan 0 till
10/15 minus vilket bidrar till detta, trafiktätheten är i sig den största boven
till att ord som kaos brukas ganska ofta p.g.a kör någon fast eller åker av
vägen så fylls det på med bilar i sådan takt att ett "kaos" är ett faktum

Längre norrut så är temperaturen ofta lägre 15-30 minus som du skriver
att salt inte har någon effekt på snö och is, den låga temperaturen gör
även att isen och snön blir "sträv" så du har bättre grepp för ditt fordon och det
lägre antal bilar som trafikerar vägarna gör att poleringseffekten uteblir

Jag har kört ganska många mil på båda underlagen och känner mig väldigt mycket
säkrare på en plogad/skrapad norrlandsväg än på det förrädiska underlaget
som råder på vägarna i södra sverige <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 11:15
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske det är en sådan här man skulle ha?
Bild

:shock:


/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 11:39
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Undrar var man kliver in i skapelsen? Som en orm genom sidorutan? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 12:11
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jerka_59 skrev:
Raketsport skrev:Jag undrar vad det är som skiljer när det blir snö söder över jämfört när vi får snö? Något måste det vara..
Vi kan få flera dm snö per dygn så plogbilarna inte hinner med, ha -30 grader och inte stänger skolor för det. Busstrafiken är igång som vanligt och alla åker till jobbet utan större problem.
Såg att ambulanser kört fast, Har själv åkt ambulans för något år sedan i 150 km/h då det var "snökaos" och Mona låg bakom i Vanen i samma hastighet. Alla kom fram utan problem.

Varför blir det egentligen kaos när det kommer snö söderut? Jag är inte sarkastisk utan undrar seriöst.
Jag född och uppvuxen i Stockholm men även tillbringat många vinterveckor
i Järpen/Jämtland och det som skiljer mest är naturligtvis hur hårt vägarna
är trafikerade, södra sverige är trafiktätare och då poleras vägarna till en
såphal yta av salt och fordon, temperaturen ligger oftast mellan 0 till
10/15 minus vilket bidrar till detta, trafiktätheten är i sig den största boven
till att ord som kaos brukas ganska ofta p.g.a kör någon fast eller åker av
vägen så fylls det på med bilar i sådan takt att ett "kaos" är ett faktum

Längre norrut så är temperaturen ofta lägre 15-30 minus som du skriver
att salt inte har någon effekt på snö och is, den låga temperaturen gör
även att isen och snön blir "sträv" så du har bättre grepp för ditt fordon och det
lägre antal bilar som trafikerar vägarna gör att poleringseffekten uteblir

Jag har kört ganska många mil på båda underlagen och känner mig väldigt mycket
säkrare på en plogad/skrapad norrlandsväg än på det förrädiska underlaget
som råder på vägarna i södra sverige
I många år har jag åkt till min stuga, som jag hade i Härjedalen i 12 år
När man åkte dit så efter ljusdal slutade man salta, sen blev alltid vägen fin då man hade plogat med vägskrapa som gjorde små trevliga ränder på vägen , det kändes riktigt skönt och säkert med sån vägar som du nämner :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 12:35
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:Undrar var man kliver in i skapelsen? Som en orm genom sidorutan? :roll:
Det är nog tänkt att man skall stoppa i en liten polack innan den svetsas ihop. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 13:34
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svar till Jerka och Affe:
Nu har vi flyttat lite längre innåt landet och har lite kallare (men sista tiden har vi haft -5 -15).
När vi bodde i kustsamhället Hörnefors som ligger i anslutning till den mycket vältrafikerade E4 norr till Umeå så hade vi sällan mindre än -18. Vägarna saltas och inte körde folk av vägen för det? Saltet är verksamt ner till -18 grader. I Umeå är det alltid mycket trafik och ofta långa bilköer och folk håller sig på vägen i alla fall.

I regel kan man säga att temperaturer som är -25 -30 inträffar några dagar i slutet av december och i januari, men vi har ganska normala temperaturer -12-23 i övrigt fall.

Jag misstänker att det har att göra med trafikvana i snöfall och snörök eller undermålig plogning. Bladet ska ner så det slår gnistor mellan plog och asfalt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 18:46
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Minus 7 grader varmt å strålande solsken på dagen idag, nu är det -13 ute.
Bild


/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 18:51
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:Minus 7 grader varmt å strålande solsken på dagen idag, nu är det -13 ute.

Hur många kameror nöter du ut per år?? :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 20:01
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Svar till Jerka och Affe:
Nu har vi flyttat lite längre innåt landet och har lite kallare (men sista tiden har vi haft -5 -15).
När vi bodde i kustsamhället Hörnefors som ligger i anslutning till den mycket vältrafikerade E4 norr till Umeå så hade vi sällan mindre än -18. Vägarna saltas och inte körde folk av vägen för det? Saltet är verksamt ner till -18 grader. I Umeå är det alltid mycket trafik och ofta långa bilköer och folk håller sig på vägen i alla fall.

I regel kan man säga att temperaturer som är -25 -30 inträffar några dagar i slutet av december och i januari, men vi har ganska normala temperaturer -12-23 i övrigt fall.

Jag misstänker att det har att göra med trafikvana i snöfall och snörök eller undermålig plogning. Bladet ska ner så det slår gnistor mellan plog och asfalt :wink:
Trafikvana finns det nog hos många bilister här nere också men det är inte så lätt när
vägen poleras till spegel, sen om man tar Essingeleden enda genom farten i
stockholm som exempel så passerar 160000 bilar där varje dygn och det
säger sig själv att händer något där, ett motorstopp eller en kollision så
blir det snabbt köer både där och även i centrala Sthlm p.g.a att man
söker sig andra vägar och då tar gärna journalister/reportrar till ord som
kaos o.s.v

Jämförelsen blir lite haltande då det passerar ca 38000 bilar per dygn
genom Umeå, det är en fjärdedel av trafiken som passerar enbart
Essingeleden i Sthlm

Angående gnistor så får vi nog se det som ett minne blott, tidigare
betalade vägverket slitstålet på plogen åt snöröjarna, nu får dom betala
det själva och då har man blivit räddare om det :D

Sen kan man tycka och tänka om budgeten för snöröjning och hur det
upphandlas men det är en annan historia <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 20:28
av Jerka_59
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev: I många år har jag åkt till min stuga, som jag hade i Härjedalen i 12 år
När man åkte dit så efter ljusdal slutade man salta, sen blev alltid vägen fin då man hade plogat med vägskrapa som gjorde små trevliga ränder på vägen , det kändes riktigt skönt och säkert med sån vägar som du nämner :D
thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 20:28
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:

Hur många kameror nöter du ut per år?? :)
He he.. Mobiltelefonen som bilden ovan är tagen med köpte jag i Mars 2012 och den har det blivit 9-10 000 bilder med hitills iaf.
Sedan så har jag ju min lilla Ixus och en Nikon systemkamera.

:)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 21:39
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I dag körde jag med snöslungan för första gången. Jag köpte den efter vintern 2010. Hela tiden var det en rödhake som fög runt mig. Han fick lite pullfoor, samma som vaktelhönsen får. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 22:11
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:Kanske det är en sådan här man skulle ha?
Bild

:shock:


/ P
Det var det värsta... :shock: :shock: :shock:

Snacka om innovation... 22_yikes.gif

Bakhjulsdriven, snökedjor och tyngden och motorn bak... Jag tror den funkar!!!! :thumb: :D

Vart har du sett den? :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 06 dec 2012, 23:31
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DEN vill jag ha :P :P (Fiat 127 ?? ) <!-- </EdIndex> --></div>