Re: 56:ans motor och mekartråd
-
- Hakan
Felfinnare56:an skrev:Hej du din lilla felfinnare...![]()
Jo jag vet väl det men en rullkedjelinje där kedjehjulen är en bit ifrån varandra måste inte vara exakt för funktionens skull. Det finns s.a.s lite marginaler.
Och funkar gör det så det får vara som det är. Jag har inte mätt skillnaden men den är ej störande.

-
- Hakan
Samma "fina"linje hade min med sprillans nya drev och kedja . Tittade man noga låg den inte rätt, finns en anledning till att det smällde till i kedjan innan och inte nu längre med rätt offset. Tror inte man bestämde sig för 6mm offset utan anledning. Men det är ju bra att den du håller på med funkar.
-
OK, tack för bra respons. Han hämtar mopeden idag och jag ska säga till om att det förmodligen finns mer effekt att hämta genom ett grövre och framförallt kortare avgasrör.
Jag får inte resultatet men jag har ändå fått nöjet att hålla på med experimentet och se resultatet växa fram. Varje provkörning känns som femton år på nytt. Lättare nu att förstå folk trimmar sina moppar det är ju kul och hålla på med...
Jag får inte resultatet men jag har ändå fått nöjet att hålla på med experimentet och se resultatet växa fram. Varje provkörning känns som femton år på nytt. Lättare nu att förstå folk trimmar sina moppar det är ju kul och hålla på med...

Ibland dyker det upp 90mm backar på Tradera. För en tid sedan inhandlade jag sålunda ett par NOS för drygt en hundring med frakt att ha som reservdel till min motorped.
När jag köpte min motorped så satt det för små backar bak så jag tillverkade då en ny större excenter för att få bromsen att ta någorlunda hyggligt. Backarna är numera utbytta mot de rätta och originalexcentern återmonterad.
Ide'n med en uppslitsad rörbit borde nog fungera.
En bild på excentern som jag tillverkade.

När jag köpte min motorped så satt det för små backar bak så jag tillverkade då en ny större excenter för att få bromsen att ta någorlunda hyggligt. Backarna är numera utbytta mot de rätta och originalexcentern återmonterad.
Ide'n med en uppslitsad rörbit borde nog fungera.
En bild på excentern som jag tillverkade.