Sida 14 av 104

Postat: 19 aug 2013, 09:56
av 56:an
...........

Postat: 19 aug 2013, 10:27
av Skunkworkz
Kolven har inte gått ner många mm vid 45 grader (2,5mm var väl 30*),
så det blir knappast någon tillbaka blåsning. Vet inte hur stor avgas det
är men Zundapp 2,9hk har ca 20-22mm bred o 10 hög, en sådan är god för
60 ärliga km/t.

Postat: 19 aug 2013, 10:42
av 56:an
............

Postat: 19 aug 2013, 16:36
av Hakan
56:an skrev:Hej du din lilla felfinnare... :D

Jo jag vet väl det men en rullkedjelinje där kedjehjulen är en bit ifrån varandra måste inte vara exakt för funktionens skull. Det finns s.a.s lite marginaler.
Och funkar gör det så det får vara som det är. Jag har inte mätt skillnaden men den är ej störande.
Felfinnare :D Nja det var inte för att leta fel, jag körde själv med ett drev med lite för mkt offset på min Husqvarna tills jag löste drevproblemet. Det knakade duktigt i kedjan när jag rullade mopeden baklänges, fast jag justerat så rakt det bara gick. Efter jag kom på hur jag skulle lösa problemet med drev bak till dessa Husqvarnor försvann ljudet ifrån kedjan. Därav min fråga.

Postat: 19 aug 2013, 20:59
av 56:an
...........

Postat: 19 aug 2013, 21:05
av Skunkworkz
Kanske för lång avgas krök, över 300 mm brukar sällan funka blir som ett varvstopp.

Postat: 19 aug 2013, 21:12
av 56:an
J-vligt bra kommentar....

Avgasröret har diam 22 millimeter och längden ska jag mäta thumb_up

Avgasröret går rätt långt in i ljuddämparen och det går heller inte att justera för avgaskrök och ljuddämpare är hopsvetsat :(

Postat: 19 aug 2013, 21:23
av Hakan
Samma "fina"linje hade min med sprillans nya drev och kedja . Tittade man noga låg den inte rätt, finns en anledning till att det smällde till i kedjan innan och inte nu längre med rätt offset. Tror inte man bestämde sig för 6mm offset utan anledning. Men det är ju bra att den du håller på med funkar.

Postat: 19 aug 2013, 21:38
av 56:an
.........

Postat: 20 aug 2013, 09:35
av Skunkworkz
Hoppsan då, det var en ovanligt lång krök. Så stryps vissa nyare moppar,
då kan man ha en motor med 2-3hk men som tappar orken helt vid lite
högre varv.

Postat: 20 aug 2013, 10:07
av 56:an
OK, tack för bra respons. Han hämtar mopeden idag och jag ska säga till om att det förmodligen finns mer effekt att hämta genom ett grövre och framförallt kortare avgasrör.

Jag får inte resultatet men jag har ändå fått nöjet att hålla på med experimentet och se resultatet växa fram. Varje provkörning känns som femton år på nytt. Lättare nu att förstå folk trimmar sina moppar det är ju kul och hålla på med... :wink:

Postat: 22 aug 2013, 01:12
av 56:an
............

Postat: 22 aug 2013, 17:32
av tompas11
Ibland dyker det upp 90mm backar på Tradera. För en tid sedan inhandlade jag sålunda ett par NOS för drygt en hundring med frakt att ha som reservdel till min motorped. :D

När jag köpte min motorped så satt det för små backar bak så jag tillverkade då en ny större excenter för att få bromsen att ta någorlunda hyggligt. Backarna är numera utbytta mot de rätta och originalexcentern återmonterad.

Ide'n med en uppslitsad rörbit borde nog fungera.

En bild på excentern som jag tillverkade.
Bild

Postat: 24 aug 2013, 00:07
av 56:an
..........

Postat: 25 aug 2013, 00:39
av 56:an
...............