Du måste vara besläktad som minst i fjärde led för att kalla dig samisk och för att få nyttja renar som livnäring. Alltså kan man enkelt säga att för att kalla dig same måste du ha eller haft samiska släktingar vid liv under ditt liv och fått lära dig samiska traditioner.
Jag instämmer med dig att man måste prata utifrån sin egna åsikter och därför skulle jag hellre se att du skrev med egna ord vad du tycker istället för att länka till artiklar vad andra tycker. Det blir lite tvetydigt vad som är din åsikt och långt ifrån allt som finns på nätet är sant eller inte vinklat.
SD vill att även samer och judar assimileras vilket betyder att man måste avsäga sig sina seder, språk osv som inte anses svenska av Sverige demokraterna. Annars är man inte svensk. Det är det jag är kränkt över. Vad tycker du om att dessa grupper måste assimileras?
Raketsport skrev:SD vill att även samer och judar assimileras vilket betyder att man måste avsäga sig sina seder, språk osv som inte anses svenska av Sverige demokraterna. Annars är man inte svensk. Det är det jag är kränkt över. Vad tycker du om att dessa grupper måste assimileras?
Min personliga åsikt är att dessa grupper inte ska assimileras.
Sedan beträffande de boenden som uppstår på många olika platser i landet. Självfallet så uppstår det mycket stora sanitära problem när grupper om 50-100 personer bor där det varken finns toaletter, el eller rinnande vatten. Hygienen blir då inte den bästa, milt sagt. Många av dessa "boenden" ser ut som veritabla soptippar. Att jämföra detta med att kissa ute någon gång eller med de rastplatser som finns efter vägarna låter sig inte göras.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Jo det är klart det blir lite läskigt, men det gäller ju alla områden med hemlösa och rastplatser utan toaletter.
Hemlösa boplatser har funnits länge i Sverige så jag tycker inte man ska peka ut en specifik grupp ansvar för som osanitära angelägenheter. Kommunerna borde bjussa på utedass/bajamajor till alla de områden där det bor en massa hemlösa oavsett härkomst.
Utedass och bajamajor lär inte lösa detta problem.
Sverige kan inte ta på sig uppgiften att lösa andra länders sociala problem, dessa måste lösas i deras respektive hemländer. Dessa länders regeringar saknar tydligen viljan att skapa drägliga förhållanden för sitt folk. Det är regeringar som inte tar ansvar för sin minoritetsbefolkning, det är regeringar som inte tar itu med korruption, det är regeringar som inte tar tag i den organiserade brottsligheten, det är regeringar som bara är sig själva nog.
Den här slummen som vi ser växer fram på många platser i landet är ett resultat av att EU beslutade om att släppa in Rumänien och Bulgarien som medlemmar i EU och samtidigt göra dessa delaktiga i den fria rörligheten. Genom detta EU-beslut så fick 28 miljoner invånare rätt att bosätta sig var de vill i tre månader, utan att ha ett ordnat arbete. Det vi nu ser är baksidan av EU:s stolta paroller om den fria rörligheten.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
HSE skrev:Största problemet med de "nya tiggarna" tycker jag är att de tar fokus och resurser från de Svenska hemlösa som behöver hjälp!
Den bilden kan man få om man tar intryck från massmedia men kollar man verkligheten, i vart fall här i Kalmar, så har frivilligresurserna svårt och komma i kontakt med vare sig nya tiggarna eller eller invandrare i allmänhet. Varför kan man undra men det kanske inte är så lätt att ta sig in på ett härbärge eller värmestuga där det är 99% svenskar som pratar bara svenska eller knackig engelska.. Jag skulle i alla fall känna det så om jag kom till en värmestuga i Bulgarien om det nu finns sådana där.
För övrigt tyckte jag det stod mycket tänkvärt i den där artikeln och det var därför jag satte in den här. Tiggare har alltid funnits och i tider med arbetslöshet och ekonomisk nedgång då samhället stryper sina resurser då bli dom bara fler. Att då söka enkla lösningar och förbud visar bara att man saknar både lösningar och empati. Det är svåra frågor det här och det flesta människor är inte hjärtlösa vilket inte minst kungen visade läste jag hastigt nånstans idag.
Tiggarna i Rumänien och Bulgarien kom till vid Sovjetunionens sönderfall då dom statsägda fabrikerna privatiserades och romerna som jobbade där slängdes ut på gatan och fick klara sig bäst dom kunde. Tidigare hade alla Sovjetunionens medborgare rätt till ett arbete oavsett etnisk härkomst. En planekonomi kan fungera så men aldrig en marknadsekonomi som bygger på konkurrens och utslagning.
HSE skrev:Största problemet med de "nya tiggarna" tycker jag är att de tar fokus och resurser från de Svenska hemlösa som behöver hjälp!
Den bilden kan man få om man tar intryck från massmedia men kollar man verkligheten, i vart fall här i Kalmar, så har frivilligresurserna svårt och komma i kontakt med vare sig nya tiggarna eller eller invandrare i allmänhet. Varför kan man undra men det kanske inte är så lätt att ta sig in på ett härbärge eller värmestuga där det är 99% svenskar som pratar bara svenska eller knackig engelska.. Jag skulle i alla fall känna det så om jag kom till en värmestuga i Bulgarien om det nu finns sådana där.
För övrigt tyckte jag det stod mycket tänkvärt i den där artikeln och det var därför jag satte in den här. Tiggare har alltid funnits och i tider med arbetslöshet och ekonomisk nedgång då samhället stryper sina resurser då bli dom bara fler. Att då söka enkla lösningar och förbud visar bara att man saknar både lösningar och empati. Det är svåra frågor det här och det flesta människor är inte hjärtlösa vilket inte minst kungen visade läste jag hastigt nånstans idag.
Tiggarna i Rumänien och Bulgarien kom till vid Sovjetunionens sönderfall då dom statsägda fabrikerna privatiserades och romerna som jobbade där slängdes ut på gatan och fick klara sig bäst dom kunde. Tidigare hade alla Sovjetunionens medborgare rätt till ett arbete oavsett etnisk härkomst. En planekonomi kan fungera så men aldrig en marknadsekonomi som bygger på konkurrens och utslagning.
Utedass och bajamajor lär inte lösa detta problem.
Jag tycker det ser ut som alla andra läger för hemlösa. För det är ju hemlösheten som är ett problem. Klart dom inte har vatten och avlopp och sopstationer där.
Det är inte bara dessa grupper som ger sådana problem. I Kungälv hade vi i somras besök av de sk Irländska asfaltsläggarna. De har satt i system att kampa illegalt tills de blir avhysta och lämna skräpet efter sig. Denna gång hade de en lastbil som gav upp på stora vägen en 800 meter från där jag bor. De tog av skyltarna och satte eld på lastbilen samt försvann i en annan liten lastbil Sedan hade de en stulen husvagn i lägret sitt men hur det avlöpte vet jag ej, lastbilen blånekade de till att haft något att göra med...Dessa gäng dyker upp varje sommar och ställer till problem, de vet precis hur de skall agera för att hålla sig ett steg före lagens långa arm.
jojo dom där irländska asfaltskojarna är i en klass för sig.
här i sta, för en del år sen så fick dom tag i nån överbliven asfalt som dom mjukade upp med diesel så dom kunde lägga ut den.
fyvärr för deras kunder så stelnade den inte igen, utan förblev mjuk.
Dom där kan vara väldigt otäcka. Jag hade besök av dom en sommar för några år sedan men som tur var jag inte ensam just då.
Det bara stannade nån gammal pickup utanför med några killar i 30-års åldern i. En gick genast in och började härja med mig på engelska att de ville lägga om min garageuppfart med plattor eller asfalt. Jag försökte förklara att jag inte var intresserad men han liksom lyssnade inte utan var väldigt pockande värre än en telefonförsäljare. Till slut vart han ilsk och menade att jag varit oförskämd men helt plötsligt bara gick han raskt tillbaka till bilen och dom bara blåste iväg. Varför dom stannade just hos mig vet jag inte, kanske för att jag var ute just då. En obehaglig stämning efteråt vart det i alla fall
Det kanske är/var fler än jag som såg på Facebook om tiggare i Umeå.
Särskilt synd om dem verkade det inte vara. Snyftreportage i P4 Västerbotten.
Ägde svenskregistrerade bilar för flera hundra tusen.
Lägger aldrig något i muggarna.
Däremot betalade jag vid förra månadsskiftet in några hundra för hjälp med att få operation av barn med gomspalt ute i världen.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Det var väl en bluff? Har hört på radio, P3 tror jag det var, från utredning på rikspolisnivå att de aldrig funnit belägg för bedrägeri och att "de kör fina bilar och bluffar folk på pengar".
I år har jag donerat saker till Ghana, är månadsgivare för röda korset, gav till musikhjälpen, gett till förmån för hörselskadade osv men jag lägger också pengar i muggarna. Jag saknar inte de slantarna ändå så varför inte ge dem till någon annan som kan behöva dom.
Raketsport skrev:Det var väl en bluff? Har hört på radio, P3 tror jag det var, från utredning på rikspolisnivå att de aldrig funnit belägg för bedrägeri och att "de kör fina bilar och bluffar folk på pengar".
I år har jag donerat saker till Ghana, är månadsgivare för röda korset, gav till musikhjälpen, gett till förmån för hörselskadade osv men jag lägger också pengar i muggarna. Jag saknar inte de slantarna ändå så varför inte ge dem till någon annan som kan behöva dom.
Jag uppfattade inte det som något bedrägeri eller att de bluffar folk på pengar. Men att äga flera bilar och husvagnar till ett ansenligt värde var väl det som framkom med viss tydlighet bl.a. med info från Trafikverket och deras bilregister.
Annars har jag inte så stort förtroende för radio och tv då de oftast inte låter sanningen komma fram i sådana här frågor.
Det är behjärtansvärt att du skänker pengar till så många olika former av välgörenhet. Där ligger jag i lä måste jag erkänna även om jag också skänkt pengar till annat men jag återgav bara det senaste exemplet. Jag kör också årligen kläder och annat till Stadsmissionen här i Göteborg. De arbetar bl.a. till förmån för hemlösa. Jag har inget dåligt samvete och har heller inga synpunkter på dem som ger eller inte ger till olika former av välgörenhet.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60