Sida 14 av 35
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 16 jan 2017, 10:37
av Skunkworkz
"Plåtbiten" med två piggar sitter bakom tändplattan i blocket och håller kablarna.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 16 jan 2017, 11:29
av HSE
Aha, tackar

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 16 jan 2017, 12:57
av HSE
Beställt det saknade lagret, fått kolvringen men med min förkylning är jag ändå inte i form för att att skruva så mycket just nu...
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 16 jan 2017, 14:38
av Micke S
Visst är det skönt att få kunna vara sjuk och vila upp sig ordentligt utan att känna dåligt samvete för att jobbet blir lidande
Själv påbörjade jag ett tråkgöra med att göra rent stålplattor i kopplingen för en stund sedan inför blästring av dem. Men så damp vevstaken ner så stålplattorna ge sig till tåls ett tag...
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 16 jan 2017, 17:09
av HSE
Hur ser den ut rent kvalitets-mässigt ?
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 16 jan 2017, 18:00
av Micke S
Bättre finnish än min gamla, mer som det ser ut i din motor. Ja har precis monterat vevstaken och det var inga bekymmer. Jag hade ritsat vevskinkorna innan och när de sammanföll på det berömda håret efter montering var det bara ett par rejäla slag med mässingsklubba så försvann i princip allt kast.
Som jag skrev förut så fanns knappt inga shims och nu behöver jag inget shims alls. Det skulle gå att pressa ihop vevskinkorna någon tiondel eller möjligen två men det ska vara lite spel för olja så den får vara så här. Det finns ju ingen anledning att misshandla saker bara för att få förbruka ett par shims.
Jag började med att mäta vevtappen för att ta reda på att den skulle kunna passa bra. Den var 5 tusendelar grövre än originaltappen, vilket är rena idealläget. Det innebär att det blir något hårdare fastsättning än innan men inte för extremt. Om jag minns rätt var presspassningen 3 hundradelar innan så den blir 3,5 hundradelar nu.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 16 jan 2017, 19:16
av HSE
Ser bra ut

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 16 jan 2017, 21:06
av Micke S
Ja den delen är avklarad i alla fall. I morgon skickas resten som jag hade beställt av Mopedrenovering så allt är troligen här innan helgen. Cylindern går direkt till Tivedens motor för bearbetning.
Jag funderade lite på det här med spel i ramlager medans jag låg i badkaret nyss. Om man tar ett C3 spårkullager i de dimensioner vi använder så har det ett lagerspel som ska ligga på ca min 1 och max 3 hundradelar. Under förutsättning att lagren inte sitter löst i lagerhus eller på vevaxeln så kommer veven inte att kunna flytta sig mer än +/- 1,5 hundradel i sidled. I praktiken mindre genom att det är maxtoleransen och dessutom kan spelet lätt bli noll om man inte använder dragverktyg. Det är inte speciellt lyckat för då är risken stor för att lagret inte blir långlivat.
Så som jag ser det kan man välja nästan vilket spel man vill för vevaxeln när man använder spårkullager, inom rimliga gränser förstås. Men det blir i alla fall inte så att man har ett lagerspel på 0,1 mm bara för att man har shimsat motorn så utan det är spårkullagren som avgör spelet.
Med magnetlager blir läget annat. Väljer man 0,1 mm som det vanligen uppges så blir det 0,1 mm när motorn är ihopsatt, d.v.s. 3-10 gånger större spel än med spårkullager. Det kan man ha åsikter om men båda lagertyperna fungerar ju bra om de installeras korrekt.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 17 jan 2017, 05:51
av billykid
Micke S skrev:Ja den delen är avklarad i alla fall. I morgon skickas resten som jag hade beställt av Mopedrenovering så allt är troligen här innan helgen. Cylindern går direkt till Tivedens motor för bearbetning.
Jag funderade lite på det här med spel i ramlager medans jag låg i badkaret nyss. Om man tar ett C3 spårkullager i de dimensioner vi använder så har det ett lagerspel som ska ligga på ca min 1 och max 3 hundradelar. Under förutsättning att lagren inte sitter löst i lagerhus eller på vevaxeln så kommer veven inte att kunna flytta sig mer än +/- 1,5 hundradel i sidled. I praktiken mindre genom att det är maxtoleransen och dessutom kan spelet lätt bli noll om man inte använder dragverktyg. Det är inte speciellt lyckat för då är risken stor för att lagret inte blir långlivat.
Så som jag ser det kan man välja nästan vilket spel man vill för vevaxeln när man använder spårkullager, inom rimliga gränser förstås. Men det blir i alla fall inte så att man har ett lagerspel på 0,1 mm bara för att man har shimsat motorn så utan det är spårkullagren som avgör spelet.
Med magnetlager blir läget annat. Väljer man 0,1 mm som det vanligen uppges så blir det 0,1 mm när motorn är ihopsatt, d.v.s. 3-10 gånger större spel än med spårkullager. Det kan man ha åsikter om men båda lagertyperna fungerar ju bra om de installeras korrekt.
Fick du ett kast på veven på en halv hundrardel...

..Då är skulle vara nöjd då...
Fasta lager bör väl shimsas lika noga som delbara lager eller har jag fel... eller att fasta lager shimsas bättre
typ i dit EX.= 1,5 hundradel i sidled...
klurigt ???.
För att undvika att vevpartiet åker axiellt i blocket med snedskurna trannsmitionsdrev. Men har man rakskurna
trannsmitiomsdrev borde det ej vara lika noga, är det rätt tänkt..

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 17 jan 2017, 08:32
av Baronen
Hur man än schimsar ett spårkullager så får man ett axialtryck åt antingen det ena hållet eller det andra iom att man måste dra in axeln i lagret för att få ihop blockhalvorna. Ett magnetlager har sina fördelar då det inte blir några spänningar i veven då den blir flytande och man får en extra kula i lagret vilket både måste vara till fördel axiellt och radiellt. Bara mina tankar

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 17 jan 2017, 09:10
av Micke S
Baronen skrev:Hur man än schimsar ett spårkullager så får man ett axialtryck åt antingen det ena hållet eller det andra iom att man måste dra in axeln i lagret för att få ihop blockhalvorna. Ett magnetlager har sina fördelar då det inte blir några spänningar i veven då den blir flytande och man får en extra kula i lagret vilket både måste vara till fördel axiellt och radiellt. Bara mina tankar

Det är precis så jag menar. Att med magnetlager får man ett garantetat spel men med spårkullager får man inte det inmätta spelet utan noll eller lagrets interna spel beroende på hur man gör vid monteringen.
Frågan blir då ska man verkligen behöva sätta ett så stort spel på magnetlager som 0,1 mm. Det borde räcka till lika bra med t.ex. 0,01 som det kan bli i idealfallet med ett C3 spårkullager. Då kommer ju veven inte att röra sig lika mycket i sidled vilket borde vara en fördel om inte annat ljudmässigt och belastningen på kopplingslager blir mindre.
Så för tillfället är jag ganska säker på att om man sätter
nästan nollspel vid momtering av magnetlager så blir det så bra som möjligt genom att den hundradel som behövs lär uppstå så fort motorn startas.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 17 jan 2017, 09:17
av HSE
Jag håller med, magnetlager måste vara bättre. Man kan ju shimsa in spelet på ett annat sätt än när man drar ihop vevhushalvorna med spårkullager. Hade vevhuset varit delat på andra hållet som på vissa motorer hade läget varit ett annat men då har man fortfarande sidokrafterna från transmissionsdrevet. Har väl inte så stor betydelse vid låga motoreffekter men det finns nog skäl till varför Zundapp övergick från spårkullager på tidiga motorer till magnetlager på de senare . Här är en kille som också satsar på 30 hästar ur 125an:
https://sv-se.facebook.com/Svenska-Z%C3 ... 498975121/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 17 jan 2017, 09:39
av Micke S
billykid skrev:
Fick du ett kast på veven på en halv hundrardel...

..Då är skulle vara nöjd då...
Så långt ut på axeln som jag mäter på bilden gick det inte att få bättre än 2 hundradelars kast på den här veven. Men inne vid lagren rör sig inte nålen knappt alls och ute på konan så långt man kan mäta är det inte mer än en hundradel. Hur nära man kan komma beror på hur raka hålen i vevskinkorna är från början. Det man kan göra på den här typen av vev med rak tapp är att vrida vevskinkorna till min kast. Sedan är det svårt att komma längre än vad vinkelfelet i hålen är från början när veven tillverkades.
På veven som jag gjorde iordning med NSR50 vevstake till en 5 vx KS 50 motor gick det att få ner kastet till i princip ingenting ända ute vid det tredje ramlagret. Det berodde på att hålen för tappen i den var extremt raka.
Så att det t.ex. skulle gå att få alla vevar 100% raka ända ut går inte annat än om det är koniska tappar om ens då och att försöka räta ut ett hål som inte är 100% i linje med vevtapparna går ju inte med mindre än att man lyckas böja vevstakstappen eller om den sitter för löst. Så när det är så rakt som möjligt med hjälp av att man har roterat vevskinkorna till bästa inbördes läge är det nog bara att ge sig ävenom kastet blir någon eller ett par hundradelar en bit ut på axeltapparna.
Om någon har bättre metoder, och så kan det säkert vara, så är det intressant att veta. Men att slå in stora kilar mellan vevskinkorna för att ta det sista tror jag varken är nödvändigt eller klokt. Lite kan man ju pressa ihop dem i ett skruvstycke eller press beroende på i vilken riktning hålen felar i vevskinkorna men den huvudsakliga justeringen gör man genom att vrida vevskinkorna inbördes till minsta kast.
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 17 jan 2017, 10:02
av Micke S
Ja den där killen har mycket erfarenhet av KS125-motorer. Det var av honom jag fick tips om det fina avgassystemet till KS125 från Portugal. Han köpte det första och jag det andra systemet, av killen som normalt system till andra 125or, Enduro och Crossmaskiner. Det första systemet passade inte perfekt så Portugisen har fått tillbaka det tillsammans med ett original KS125 system för att kunna göra en jigg för fästöron m.m. så att man inte behöver fintrimma. Det visar sig hur det blir men mitt system blir tillverkat med originalsystemet som mall och de ska vara under tillverkning denna vecka för leverans nästa vecka. Jag har ju inga problem att finsjustera passningar efter behov så det som blir intressant är hur väl pipan fungerar för min konfiguration som jag har lämnat uppgifter om. Det första som sker när jag får den är förstås att kolla beräkningen med ett eget program. Den hade jag ju kunnat be om att få innan men men han har gjort lite mindre påkostade system till KS125 förut i svartplåt som har levererat över 22 hp på slangen vid bänktest så han vet förhoppningsvis vad han gör.
Normalt varken jag ger bort eller säljer retarderingskretsar själv längre. Men jag har gjort ett undantag och det är den här killen som håller på med KS125. Dels som tack för fina tips jag har fått men även för att få reda på vilken nytta den gör på trimmade KS125 och blir det bra vilket jag tror lär ju många fler säljas till KS125 domänen via Mopedrenovering

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Postat: 17 jan 2017, 11:01
av Micke S
billykid skrev:Micke S skrev:
Fick du ett kast på veven på en halv hundrardel...

..Då är skulle vara nöjd då...
Det du ser på klockan är en tusendel, det är 2 tusendelar per streck på den där klockan

Det är en spritt ny tillverkad i Schweiz som jag fick för 250 spänn på Aros-marknad för ett par tre år sedan

En sådan klocka kostar några tusen och är inget man köper i vanliga fall men är kanonbra att ha.