Jo, visst gör det och helt snöat in på ekerfälgar i alu sen tiden med Norton. Bonusbild på min Atlas jag hade.
I alla fall har det har gått framåt i helgen och fått till en snygg lösning för att få dit pipan med en fjäder, fast den är inte på plats än på moppen. Blev en premiärtur i garaget med nya snurran och nöjet att växla tre av fyra växlar innan betongväggen kom för nära. Nymans 90mm fullnav i bra skick är faktiskt rätt ok ändå, men nya hjul med större bromsar kommer att vara välkomna så småningom.
Den är byggd i Sverige av RP Exhausts och finns i olika varianter för många olika moppar. Effektfull ja, enligt de körningar på bromsbänk som finns på tuben, men inte alls högljudd och låter inte mer än den Jamarcol jag hade innan som ligger på golvet.
Håller med om att den är klädsam och ser bra ut på moppen! Vet inte hur den ser ut inuti, men jag gissar att stingern som avslutar ett aktivt avgas till tvåtakt och en effektiv ljuddämpning finns inuti den sista rörbiten. Visst gillar jag gubbigt originalstuk på en gammal moppe, men nåt sånt här behövs för att klämma ur det som går från dagens cyllar till Sachs, även om en Jamarcol faktiskt har en liten expansionskammare inuti.
Lite framgång de senaste veckorna och fått bakbromsen att gå fri från pipan och mer svets på stödet (igen), så nu finns det äntligen ett centralstöd (igen) som inte viker sig framåt. Ska se sen om det går att flytta pipan lite mer utåt och uppåt så att stödet får lite mer frigång från marken när det är uppfällt. Man är ju ingen Valentino Rossi, men irriterande om det skrapar i backen i svängar.
Växelkåpan har ett gigantiskt hål och har äntligen hittat en original som är hel, efter att ha snokat i 8 månader. Lätt att hålla mig för skratt idag när jag rev bort den gamla från motorn i minus 5, men nu har jag ett arbete inomhus i värmen att flytta över mekanismen etc.
Det finns hopp om en liten sväng runt kvarteret imorgon för att testa version 2.0 av stummisen. Bra meck idag och alla växlar går hyffsat med motorn igång med moppen på stödet.
ESGEE skrev: ↑23 feb 2025, 12:28
Blev det nåt test åk?
Nä, orken tröt och jag ville inte sabba putsen.
Skämt åsido, så kändes det inte som en lika kul idé längre när jag vaknade igår och tittade ut på den blöta grusiga omgivningen. Än finns tid kvar att köra lite testrepor innan våren är här. Vill få dit ett kedjeskydd i år också och det står nu överst på listan att göra.
Blev en kort premiärtur igår typ två månader tidigare än förra året, dock mer att göra förra vintern. Alla växlar funkar ok hit och dit förutom 3-4 där man får peta pedalen två gånger. Ska justera lite i veckan inför en längre tur nästa helg om vädret håller. Inte mycket botten i den här motorn och jag öste inte på, men det känns att den kommer på varv. Kanske en lite för våldsam motor för en stummis.