Hasse startade en tråd angående dåliga lösningar på motorer, och påtalade kopplingen på Zündapp.
Och, jag håller med, ytterst opraktisk lösning.
Svårt att spänna, svårt att få på de många skruvarna i kopplingskorgen, en kopplingskorg som snurrar mm mm.
Men jag har gjort det förr, så jag vet vad det innebär.
Lameller varvat med stålskivor, på med den överst tjockare plattan, i med koppar och fjädrar och sen på med tryckplattan.
So good, so far.
Sen det knepiga momentet att tvinga på tryckplattan medelst specialverktyg, eller som i mitt fall, en skruvtving.
Mycket som kan gå fel där, många justeringar innan de "späda" kopplingskorgsskruvarna hamnar rätt. Dessa är tunna och tål inte mycket knäck-krafter.
Sen på med de små muttarna, i detta fall 10. Och skruva försiktigt och så jämnt som det bara går.
Och då är det bara att släppa trycket och hoppas att allt ser vettigt ut.
Jag trodde jag kunde få plats med fyra lager lameller, men tyvärr blev det bara tre, skruvarna längd tillät inte mer. de äldre motorerna hade bara tre.
Men det får duga, den ska ju inte köras på ett alltför sportigt sätt (tror jag....)