Zündapp Combinette 62

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

BjörnK skrev:Den tanken blev dyr!
Men det var det väl värt?!
1500:- är väl inget och bråka om när det bara är den kvar och våren är här... :wink:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3146
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

BjörnK skrev:Den tanken blev dyr!
Jag skulle egentligen behöva en sån där till min -65 som har en liknade buckla som den du har men det verkar ju vara ännu svårare. Det fanns en i Nossebro men när jag hade slagit klorna i den så visade det sig vara samma sort som den på Tradera. Fast den saknade dekaler och var ganska urkig.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ja, med tanke på att det är den första jag hittat av just den här modellen, så är den förhoppningsvis värd pengen.
Skulle gissa att det blir lite tankrengörning och försegling framöver.
Nu väntar jag bara på mina stötdämpare, tusan vad de dröjer.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Nu har äntligen stötdämparna kommit på plats, och resten har blivit monterat.
Även en liten åktur på kvällen, efter lite inställningar av bromsar mm.
Och nej, jag har inte satt på den nya tanken än. Får bli ett jobb i höst med tankförsegling och också försök att få bort klarlacken från kromet.
Upptäckte att jag inte kunde kicka hela vägen pga sidostödet, så jag satte på (efter bilden togs) en annan, fällbar kick.
Nu är det snart dags för 70 kubikscyllen att provas.

Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3146
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Tung look! :)
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

Ser jättebra ut med de nya hjulen!!!
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Tack!
Jag känner mig nöjd med den nya "looken"
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Jag var inte nöjd med hur combinetten betedde sig med den Bing 17 jag monterade.
Visserligen lite snabbare och rappare i det högre registret, men kändes nervös och inte bra i lågfartsområdet.
Så det blev att skifta till Bing 15 istället.
Och nu känns den lite mer harmonisk igen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Utesäsongen har definitivt tagit slut, trädgården invintrad, så lite tid blir över för lite moppeprojekt.
Om nu orken räcker till.

För ett par år sedan köpte jag en fyrväxlad "gammelmotor" i tveksamt skick.
Dessa motorer är från tidigt 60-tal, och satt på en lättviktsmodell av Zündapp (kan ha hetat Falconette, kanske)
Har den korta vevstaken, banankick och den lilla växelaxeln.

En del saker var inte i bästa skick. Ramlagren helt kassa, kickaxeln söndertrasad och kapad vid splinsen osv.
Ramlagren bytte jag förra vintern, men kickaxeln var problem. Att hitta en som passar just till denna motor, var helt omöjligt.
Jag fick istället tag i en annan, frisk kickaxel och lät ta bort den friska biten och få påsvetsat denna på den gamla kickaxeln.

Så nu är det på gång, i alla fall. Inshimsning av axlar och vev är i princip klar. Detta tar sin tid, det vet alla som gjort det.
Nu ska allt smällas ihop, så får vi se om den kommer att fungera, vilket vi får se till våren.
Bild
I väntan på att hitta ett passande topplock till den större päroncyllen jag har (4,2 hk) så får det bli fläktkylt så länge.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

En sådan 4vxl fläktkyld motor har jag på min Crescent Compakt.
Men med 110cc, man kan gömma mycket under fläktkåpan.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

110 cc, det var som attan!
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Hasse startade en tråd angående dåliga lösningar på motorer, och påtalade kopplingen på Zündapp.
Och, jag håller med, ytterst opraktisk lösning.
Svårt att spänna, svårt att få på de många skruvarna i kopplingskorgen, en kopplingskorg som snurrar mm mm.
Men jag har gjort det förr, så jag vet vad det innebär.
Lameller varvat med stålskivor, på med den överst tjockare plattan, i med koppar och fjädrar och sen på med tryckplattan.
So good, so far.

Bild

Sen det knepiga momentet att tvinga på tryckplattan medelst specialverktyg, eller som i mitt fall, en skruvtving.
Mycket som kan gå fel där, många justeringar innan de "späda" kopplingskorgsskruvarna hamnar rätt. Dessa är tunna och tål inte mycket knäck-krafter.
Sen på med de små muttarna, i detta fall 10. Och skruva försiktigt och så jämnt som det bara går.

Bild

Och då är det bara att släppa trycket och hoppas att allt ser vettigt ut.

Bild

Jag trodde jag kunde få plats med fyra lager lameller, men tyvärr blev det bara tre, skruvarna längd tillät inte mer. de äldre motorerna hade bara tre.
Men det får duga, den ska ju inte köras på ett alltför sportigt sätt (tror jag....)
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Nja, kopplingen nämde jag inte nåt om. Däremot styrets fastsättning.
Kopplingen på Kreidler får av mig med beröm godkänt thumb_up
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ok, Hasse, jag läste nog fel då.
Men, då får jag stå för detta omdöme istället.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Den här cylindern är tänkt att ha på motorn framöver.
En ovanlig fläktkyld cylinder, som ska ge runt 5,2 hästar enligt utsago.
Vi får se hur detta stämmer.
Bild
Skriv svar