F50 renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Jäkla åbäke till sulor! Hur går det med min gamla F50? :wink:
den ligger och väntar på sin tur... får eventuellt agera donator till min "fin-F50"

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sicka snygga hjul! :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jäklar va fet den kommer bli med dessa mackor. Blir väll en vass Ekf så det orkar gå framåt? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ricky släng ut en bild på framhjulet monterat på din f50 <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tture, det kan ta tid om du vill ha med skärmen på, det blir tight med orginalfästen och stag. Ligger och klurar på en lösning nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.

Fortskrider sakta här. Renovering av en 3 växlad motor till Compacten jag ska sälja och en 4-växlad till far min har kommit emellan.

Ett inköp av en ny MC har tvingat mig att sälja av en Gilera Touring och Compacten pga plats och ekonomi.

Nåja, nu till det jag behöver ventilera och fråga om råd om, lager och nav.

Jag skulle vilja skriva en radda av fula ord men ska försöka hålla mig lugn efter ännu ett "inte perfekt" lagerbyte i ett 120mm Leleunav.

Jag är inne på mitt 4:e bygge av hjul med dessa nav, men jag har inte blivit riktigt nöjd men lagren en enda gång utan mest legat och varit småirriterad flera dagar efter.

Problemet är lagret på drevsidan av baknavet. Hur gör ni!?

4:e ggn jag försöker ikväll och jag var helt övertygad om att idag skulle det gå bra.

Navet in i ugnen på 100 grader i 20 minuter, och lagret samma tid i frysen. Fina ytor i navet och rena lager.

Vi (jag och farsan) har sen tidigare svarvat ett dorn i alu som styr i inre banan och trycker på yttre banan med några tusendelar i spel mot inre banan för att banka i lagret.

Jag började med att smälla i på drevsidan men är förvånad över vilka hårda smällar man måste ge trots temperaturkillnaden.

Man hör när man är framme på tonen när man hamrar, fort känna med handen hur lätt lagret löper och denna gång känns det som om lagret är på plats utan skada, för första ggn på 4, sen vända navet snabbt och i men en NOS distans och dit med det andra kalla lagret på dornet och banka dit det på bromssköldssidan tills man klart hör att man är framme. Nu tror man allt är frid och fröjd tills man lyfter navet och hör att distansen "skramlar" i navet! Vis av erfarenhet vet jag att lagren då kommer snurra trögt när man drar ihop dom och då tvingar de inre banorna ihop, så jag tror jag inte fått in lagret på drevsidan ordentligt. vänder navet och ger det en smäll till.

Och då inträffar det jag inte vill, lagret känns aningen deformerat när man snurrar det för hand och distansen skramlar fortfarande.

I det här läget är det inte långt till tårar för det är 4:e ggn ngt inte stämmer när jag gör detta moment i mina renoveringar.

I med en axel hursomhelst, dra åt den lika hårt som när man monterar hjulet och sen snurra på navet, det snurrar men man känner att det inte är som tänk, det tuggar lite och stannar fort.

Jag vet att med fälg på och när man riktar kommer det snurra tillräckligt för att rikta ordentligt men det känns inte 100 i själen.

Hur gör ni andra? Massor av frågor dyker upp i mitt huvud.

Är man FÖR nogrann?
Har lagren mindre axiellt spel nu för tiden? jag använder SKF 6201RSH.
Skiljer sig naven eller distanserna några tiondelar från tillverkning?
Sätter sig lagret efter några mil så man inte behöver sova dåligt över detta?
Hur mycket värme kommer dessa lager generera när det inte snurrar som det är tänkt?

Vi har förrut svarvat egna distanser mellan lagren, och då en gång svarvat en tiondel för långt, då snurrade det trögt för man tvingade isär de inre lagerbanorna. Försökte då fort banka till på den inre så den yttre i andra ändan skulle flytta sig lite (vilket den gjorde) men givetvis genererade det ett lager som inte mår 100.

Det är svårt att på exakten mäta sig till distanslängden då lagret är aningen fasat på ytterkant och ansatsen i navet inte är 90-gradig utan lutar lite.

Ett annat problem jag fick idag var att tät-gummit på lagret blev deformerat, och det enda jag kan tänka mig orsakar detta är det
fett jag har på dornet för att lagret ska sitta kvar, samt att styrningen på dornet är för tight och gör att fettet inte kan ta vägen ngn stans när man bankar i det utan då deformerar gummit..

Jag förstår om man blir förvirrad av detta inlägg för jag fattar det knappt själv, jag undrar bara hur ni andra gör och om ni blir nöjda.

Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För övrigt är både compacten och gileran nu sålda.

Nya fotpinnar är svarvade i ALU, en lösning på framskärmsfästet är på G för att få plats med "feta" framhjulet. Motorn har fått en vanlig rund 60cc och ny växelkåpa monterad samt nya bussninar svarvade i ALU för stum montering i ramen. Bussninarna sticker ut bara en tiondel från motorn så denna kan flyttas i sidled med brickor för att justera kedjelinjen beroende på bakjul. Nytt styre monterat, handtag på G att bytas.

Ribbad sadelklädsel och ny stoppning inhandlad och på G att monteras.
En vanligt Jamarcol expansionskammare har fått fästöron ditsvetsade för att passa, Flinta växelpedal monterad samt kort kick.

Jag hinner inte bygga EKF:en till sommaren så det blir till nästa säsong.

Funderar också på ngn häftigare tändning till nästa säsong.

Bilder kommer i mån av tid :)

HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monterar ena lagret i med distansen pressar i med plan bricka skruv och mutter tills centrum tar emot. <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Husqvarna.

Hur resonerar du då? Ser du till att distansen är aningen längre så den med säkerhet tar emot den inre banan innan den yttre bottnar i navet? Värme när du pressar?

Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag provar mig fram med en längre från början. Brukar bli en tiondel längre än behovet.
Sedan kan man tänka så här. Vad är det för belastning och varv på lagret. Om man tänker halva vikten fördelad. Säg 120 kg ca 60 kg på varje hjul och det får man dela på 2 = 30 kg på varje lager. Varvet, försummbart. Skit i lagret och sned montering sliter mera än att det spänner lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad, vad menar du med provar dig fram, om den blir FÖR lång slår du då ut lagret igen eller lever du med att ena lagrets ytterring inte ligger an ansatsen i navet. Frågar mest för jag är nyfiken på hur ni andra gör/resonerar.

Kommer åka med navet som det är idag, sen kolla om det blir varmt och hur pass mkt lagren sätter sig. Givetvis posta en återkopplining i tråden.

Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man ser ju om lagret åker ut på motsatt sida.
Eller, man monterar båda lagren och mäter genom ena ner till kanten på det andra. Sedan minskar man med lagertjockläken,pluss en tiondel. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det är viktigare att det rullar lätt än att det fatas nån tiondel på längden lagret sitter ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om det fattas ngn eller några tiondelar på längden på distanshylsan så snurrar det ju trögt när man drar ihop det..

Nya lager på inköpslistan och nya pressverktyg håller på att svarvas för att slippa använda hammaren när man byter lager, jag hoppas det kommer fungera bättre, sen gardera sig med en ny distans som är en till två tiondelar för lång som Conrad skriver.

Tack för era svar.

Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny dag nya försök, efter tipsen så svarvades 2 pressverktyg och en ny distans mellan lagren, cirka 4-5 tiondelar längre än orginal. 2 nya lager inhandlades.

Bild

Navet förbereds, lagren ligger i frysen.

Bild

Så här pressade jag in lagren genom att skruva, ett efter ett. Pressverktyget styr i lagerläget.

Bild

Första lagret på plats utan en tendens till våld, denna sida har alltid varit svårast för mig, lagret snurrade lika lätt i navet som i handen när det pressats in.

Bild

Sen pressades det andra lagret in med distansen emellan, gick lätt att vrida dit och man kände och hörde när man var framme då distansen slutade skramla i navet när man skakade.

Bild

Framhjul med skärm monterat, blev relativt stabilt trots att jag fick såga av skärmfästena och montera dessa utanpå öronen på gaffelbenen, var tvungen att böja fästena ordentligt för att få plats med hjulet.
Den låga profilen på däcket gör att skärmen ser ut att sitta aningen för högt, men det får jag leva med (om det inte byggs 18" hjul någon gång) :)

Bild

Nya fotpinnar har svarvats och en flinta växelspak monterats.

Bild

Till sist, tack för tipsen om lagermonteringen.

Skriv svar