Tradera och jag
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Kontakt:
Re: Måndagsfrågan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->

Men just Wittmer salufördes väl som vinterdäck till mopeder? <!-- </EdIndex> --></div>
Ja till exempel på denna:56:an skrev:Det blev ingen söndagsfråga så det får väl bli en måndagsfråga istället då....
Och vad tror ni det här däcket passar för någonstans?
http://www.tradera.com/mopeddack-26-trelleborg--auktion_100709_146138287

Men just Wittmer salufördes väl som vinterdäck till mopeder? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag tror också däcket passar till mopeden på bilden och just därför det är 26" och en moped. Wittmer var såvitt jag vet ett speciellt däcksmönster för vinter- och kanske även terrängkörning som Trelleborg tog fram. Jag har sett det mest på gamla bildäck men även MC och nu även till mopeder. En gång hade jag en motocrossombyggd HVA 120, på tanken stod det "Red Devil" och så hade den ett Wittmer däck bak som man tyckte var superbrett då. 
Fälgbanorna ser väldigt smala ut på mopeden ovan, nästan som om det vore cykelfälgar??? <!-- </EdIndex> --></div>

Fälgbanorna ser väldigt smala ut på mopeden ovan, nästan som om det vore cykelfälgar??? <!-- </EdIndex> --></div>
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Kontakt:
Fälgarna är i original och är i aluminium, om jag inte missminner mig är de gjorda av torpedo om dom nu gjorde fälgar men jag tror det.
De är ganska smala men ändå betydligt bredare än fälgarna på en cykel eller en tidig Novolette. <!-- </EdIndex> --></div>
Mopeden är min, en Zündapp Combinette 1954.56:an skrev:Ja, jag tror också däcket passar till mopeden på bilden och just därför det är 26" och en moped. Wittmer var såvitt jag vet ett speciellt däcksmönster för vinter- och kanske även terrängkörning som Trelleborg tog fram. Jag har sett det mest på gamla bildäck men även MC och nu även till mopeder. En gång hade jag en motocrossombyggd HVA 120, på tanken stod det "Red Devil" och så hade den ett Wittmer däck bak som man tyckte var superbrett då.
Fälgbanorna ser väldigt smala ut på mopeden ovan, nästan som om det vore cykelfälgar???
Fälgarna är i original och är i aluminium, om jag inte missminner mig är de gjorda av torpedo om dom nu gjorde fälgar men jag tror det.
De är ganska smala men ändå betydligt bredare än fälgarna på en cykel eller en tidig Novolette. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
Volvo 142 1969
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men snälla doktorn.... Det jag försöker säga är att dom däcken inte passar på dina 98:or och inte heller till mina militärhojar... 
Hmm.... låt mej tänka lite....

Har du provat att söka någonstans på andra sidan Bottenviken i Finland. Skulle inte förvåna mig om det är lättare att hitta den däcksdimensionen där än här. Norge är jag mer tveksam till. Jag har ett NOS Transport däck därifrån, tror den heter "Askim" men det verkar inte passa någonstans till mina fälgar. <!-- </EdIndex> --></div>

Hmm.... låt mej tänka lite....

Har du provat att söka någonstans på andra sidan Bottenviken i Finland. Skulle inte förvåna mig om det är lättare att hitta den däcksdimensionen där än här. Norge är jag mer tveksam till. Jag har ett NOS Transport däck därifrån, tror den heter "Askim" men det verkar inte passa någonstans till mina fälgar. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
- Lasse väss
- Forumsponsor
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har två 26" däck som setat på en NV-ped -54 , men dom är svarta, du ville väl ha gråa ... ellerdr.novolette skrev:mm va mysko att det inte passar när det är ett gammalt 26" det som inte brukar passa 98:or mm. är ju dom där nya 26" som tex. passar moderna MTB hojar..

-