övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Utan avgasplugg får ju mopedmotorn ut mer än den får in = mer el motorsyndrom och går kallare ? Väger mopedkolven 30kg när den vänder i cylindern på 2,82hp mopedmotor ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Ett fordon med mc vevhus kan aldrig godkännas som moped enligt lag (puch m50racing ) .
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

80c.c vevhus på puch m50racing = motorhaveri redan på tomgången
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

marklundt skrev:80c.c vevhus på puch m50racing = motorhaveri redan på tomgången
Vevstaken för lång för 50c.c cylinder och topplock ,kolven slår sönder nållagret bland annat
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Däremot kan en inte rå för att en har en storebror som inte tål puch bland annat ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Däremot kan en inte rå för att en har en storebror som inte tål puch bland annat ?
Men DT50R gillar han kanske?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Nä.det gör han inte,endast zyndapp tål han av nån orsak ? Däremot kan jag tänka mej en drac,enda problemmet är att det finns ingen återförsäljare längre i stan så läget är låst på yamaha dt50r och e-son säjer enbart honda vespor och övriga har slutat sälja mopeder så det är bara fortsätta köra yamaha dt50r,det var länge sedan yamaha slutade sälja yamaha tzr50r numera finns det bara väspor på marknaden,nästa år blir yamaha dt50r 8 år .men.dom påstår att allt kommer igen tids nog så jag får väl vänta och se om det dyker upp en vätskekyld puch nevada eller push dakota 3000 med 6 växlad växellåda med reedventil styrt insug och expansions kammare med 9 liters tankvolym t.ex ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Få tal om tomgångs körning,om jag lämnar motorn på för att köpa en varmkorv så har jag en kokande motor när jag kommer tillbaka för jag har ingen kylfläckt på yamaha dt50r för trotts kylare är den fartvindskyld.tomgångskörning lönar sig inte
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Nål höjningen gav bara minus i topp p.g av en viss avgasplugg på yamaha dt50r
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Dt50r låter som en tracktor på tomgången p.g av etanolet i all bensin.men.går bra ändå ? :D
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det enda jag trimmar med etanol i bensinen är miljön
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Hur dt50r kan göra 57km\h ? jo.jag kör på verkningsgraden upp i 57,hur så ? :|
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Det enda jag trimmar med etanol i bensinen är miljön
Ja e85 blev inte den succé som många trodde och hade hoppats på. Det beror på ett antal saker som hög bränsleförbrukning, tätare serviceintervall och i vissa fall även driftstörningar. Det uppkom även andra negativa effekter som att många mindre bensinstationer valde att lägga ner istället för att komplettera med etanolpumpar. Om jag minns rätt så var mackarna tvungna att kunna tillhandahålla e85. Jag vet inte om det stämmer men i så fall betraktar jag det som ett rättsövergrepp av staten och sett i stort blev e85 mer en flopp än framgång. Det är ju okey att förbjuda försäljning av en produkt som är farlig. Men inte rätt att förbjuda försäljning av bensin för att ett företag inte har råd att investera i anläggning för e85.

Man märker att miljöfrågor inte debatteras lika mycket som för ett antal år sedan och Miljöpartiet som var heta ett tag är nästan utraderade. Men de bidrog till att miljön har blivit ett självklart hänsynstagande i nästan alla sammanhang och är reglerat med många lagar vilket är bra.

Men det innebär inte att de delar av staten som beslutar om regler för bränslen som subventioner m.m. har slutat trampa i klaveret. Nästa fiasko är dieselbilar som har många fördelar både för driftekonomi och miljö. För dåliga regelverk har gjort det möjligt för biltillverkare att fuska med tester så att dieselbilar är lika farliga eller farligare för människan än bensin. Det gör att dagens dieselmotorer har gjort sitt inom bilbranschen och snabbt är på väg att fasas ut.

Det självklara alternativet är nu elbilar och det skulle vara mycket förvånande om de inte kommer att dominera bilparken inom några decennier. När en teknik blir billig och säker införs den mycket snabbt. Exempel på det är mekaniska räknemaskiner och räknestickor som försvann över en natt och datorer för hembruk och mobiltelefoner som inte existerade på 70-talet används nu av nästan hela jordens befolkning.

Så vill man bli rik är det bara att satsa seriöst på nästa stora grej för det kommer alltid nytt som kommer att säljas i ofantliga mängder. Med en ny teknik finns pengar att tjäna i alla faser från utveckling och tillverkning via försäljning och service hela vägen till skrotning. Vill man inte jobba själv med en viss teknik och produktområde så finns ju börsen om man vill sköta det hemifrån.

En liten tankeställare i alla fall på förmiddagen. För egen del skiter jag i hur mycket pengar som rinner in och ut så länge det går runt och strävar bara efter att ha ett bra liv och en god hälsa. Att hälsa och trivsel kommer först inser alla även om det inte utesluter att t.ex. arbeta åt andra.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Hur mycket bensin går det få ut ur en liter diesel om den krackeleras ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Etanol räknas inte i % utan i tusendelar ?
Skriv svar