
Rexxys Mopeder. | E-type MX
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kort och gott, startad! Den var lite tjurig i början tills jag fick in förtändningen. Landade på c:a 2mm nu, ska öka stegvis senare när man kan provköra ute. Förgasarinställning ska också göras! På filmen är den enbart startad, inga inställningar eller så är gjorda.
Jag har inte heller gjort något bakre fäste till avgasröret på filmen, jag var för taggad att startar den, så det fick vänta.
Den ryker en del för all olja som ligger i vevhuset, jag snålade inte med det direkt. :gloria:



Kåporna jag fick av Barre, som ska monteras på F50'n.

Bakre fästet blev gjort till slut!

Den låter mycket rappare i verkligheten! Bättre blir det när jag får lägga lite tid på förgasar och tändinställningarna!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hYEL5fHiBt8 <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har inte heller gjort något bakre fäste till avgasröret på filmen, jag var för taggad att startar den, så det fick vänta.

Den ryker en del för all olja som ligger i vevhuset, jag snålade inte med det direkt. :gloria:



Kåporna jag fick av Barre, som ska monteras på F50'n.

Bakre fästet blev gjort till slut!

Den låter mycket rappare i verkligheten! Bättre blir det när jag får lägga lite tid på förgasar och tändinställningarna!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hYEL5fHiBt8 <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 442
- Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Och svaret är, nej. Den sitter inte fast i svingen. Det går ett stag längs med svingen. <!-- </EdIndex> --></div>
Du är inte den första som tror det.. Du är den 8;e som tror det.kreidlertm skrev:kanske jag missuppfattar när jag tittar på bilden men sitter avgasröret fast i svingen?

Och svaret är, nej. Den sitter inte fast i svingen. Det går ett stag längs med svingen. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 442
- Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->aha! jag har följt den här tråden hela tiden och jag är nyfiken på moset.. hur uppfattar du orken i cylindern? var det värt jobbet... hur går den.. ja du förstår jag är impad av din insats men vänta lite på den fullständiga redogörelsen... <!-- </EdIndex> --></div>
- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
(Ursäkta att jag störade mej) <!-- </EdIndex> --></div>
Ja då blev det braRexxy skrev:Är vad jag hade i hyllorna, som försvar.alf-johan skrev:Här kommer lite kritik, den motorn går säkert utav bara fan men titta hur det hela ser ut, för mej är fart kombinerat med stil, ett litet hån mot denna motor

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->


<!-- </EdIndex> --></div>
Det finns fler som sattsar på FFF (funktion före finish)Rexxy skrev:Är vad jag hade i hyllorna, som försvar.alf-johan skrev:Här kommer lite kritik, den motorn går säkert utav bara fan men titta hur det hela ser ut, för mej är fart kombinerat med stil, ett litet hån mot denna motor





<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Spargrisen har väll varit begränsad och då blir det det man kommer åt typ,vilket kan vara roligt även det i bland.Man blir uppfinningsrik i mellanåt.
Jag har väll valt att ha ett sådan stuk för att ha motsattsen till allt annat man pysslat med
<!-- </EdIndex> --></div>
Rexxy skrev:Jo, hela hojen är lite halvt HPD. Tagit det jag haft i hyllorna, och tagit det första bästa jag kunde köpa. Det gäller delarna till mopeden.
Sen att jag har lagt lite mer tid och finnish inuti motorn syns ju inte.
Spargrisen har väll varit begränsad och då blir det det man kommer åt typ,vilket kan vara roligt även det i bland.Man blir uppfinningsrik i mellanåt.
Jag har väll valt att ha ett sådan stuk för att ha motsattsen till allt annat man pysslat med

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dagens update då. Blev lite småpyssel med ballansering av hjulen samt monterade däcklås. Det jävla däcket snurrar på fälgen, även med 3 bars lufttryck!
Biltema har mycket gott & blandat. Däcklås, ballanseringsvikter samt avgasfjädrar!

Hjul av! Som ni ser har jag uppgraderat svingen bak vid kedjesträckarna. Slipper dom lösa modellerna som sitter normalt på MCB moppar. Detta är mycket bättre!

Då ser vi vart hjulet är som tyngst. Vilket jag visste direkt, däcklåset.. Alla vikter kom på motsatta sida.

Inte direkt snyggt, men... Who Cares?

Framhjulet gick genom samma procedur. Där räckte det med 10g.



Sidokåporna fick sig en skvätt färg också.

Fixat ett perforerat rör också, ska bygga om ljuddämparen jag har. Stingern är på 18mm, ljuddämparen på 17... Det klingar inte bra.
Detta rör är på 22mm om jag minns rätt.

Sen blev jag även sugen att testköra hojen, fortfarande oinställd. Så jag slängde på kedjan och tog ut den. Startar fint på första kicken och har stabil och fin tomgång. Så motorn är tät! Underbart!
Det första jag märker när jag kör iväg, vilket jävla vrid den har på lägre varv? Är nog den tighta klämspalten som gör det.
Eftersom ingenting är inställt, samt att ljuddämparen nu är för trångt för röret ville jag inte köra den allt för hårt. Så enbart några snabba gaspådrag. Reser hejvilt på 1:an, på 2:an vill den nästan upp. Och skjuter på rejält i effektkurvan! C:a 2mm förtändning nu, ska nog upp till en 2,3-2,5mm. Beroende på vart den går som bäst/håller bäst. Då blir det nog lite mer skjuts i motorn.
Men innan jag kommer till inställningarna ska Kåporna på, och kanske lite eldragning. Måste lösa fram och baklyseproblemet. Med PVL har jag inte ström till ljus... och jag vill nå maximal ljusstyrka med minimal strömåtgång, då batteri ska användas.
Efter provturen märket jag att kylaren var helt dyngsur. När jag gasade märkte jag att det skvätte vid locket, så jag trodde att jag inte hade fått på locket ordentligt. Det visade sig att kylaren har spruckit precis under locket... -.-
Så en ny kylare sökes, gärna till Rieju som har liknande fästen. Andra modeller kan också vara av intresse!
Modifierade även verktygslådan så luftfiltret ska få plats. Batteriet ska också få bo här. Samt att jag får även tillbaka fästena till motorkåporna.
<!-- </EdIndex> --></div>
Biltema har mycket gott & blandat. Däcklås, ballanseringsvikter samt avgasfjädrar!

Hjul av! Som ni ser har jag uppgraderat svingen bak vid kedjesträckarna. Slipper dom lösa modellerna som sitter normalt på MCB moppar. Detta är mycket bättre!

Då ser vi vart hjulet är som tyngst. Vilket jag visste direkt, däcklåset.. Alla vikter kom på motsatta sida.


Inte direkt snyggt, men... Who Cares?

Framhjulet gick genom samma procedur. Där räckte det med 10g.




Sidokåporna fick sig en skvätt färg också.

Fixat ett perforerat rör också, ska bygga om ljuddämparen jag har. Stingern är på 18mm, ljuddämparen på 17... Det klingar inte bra.

Detta rör är på 22mm om jag minns rätt.

Sen blev jag även sugen att testköra hojen, fortfarande oinställd. Så jag slängde på kedjan och tog ut den. Startar fint på första kicken och har stabil och fin tomgång. Så motorn är tät! Underbart!
Det första jag märker när jag kör iväg, vilket jävla vrid den har på lägre varv? Är nog den tighta klämspalten som gör det.
Eftersom ingenting är inställt, samt att ljuddämparen nu är för trångt för röret ville jag inte köra den allt för hårt. Så enbart några snabba gaspådrag. Reser hejvilt på 1:an, på 2:an vill den nästan upp. Och skjuter på rejält i effektkurvan! C:a 2mm förtändning nu, ska nog upp till en 2,3-2,5mm. Beroende på vart den går som bäst/håller bäst. Då blir det nog lite mer skjuts i motorn.
Men innan jag kommer till inställningarna ska Kåporna på, och kanske lite eldragning. Måste lösa fram och baklyseproblemet. Med PVL har jag inte ström till ljus... och jag vill nå maximal ljusstyrka med minimal strömåtgång, då batteri ska användas.
Efter provturen märket jag att kylaren var helt dyngsur. När jag gasade märkte jag att det skvätte vid locket, så jag trodde att jag inte hade fått på locket ordentligt. Det visade sig att kylaren har spruckit precis under locket... -.-
Så en ny kylare sökes, gärna till Rieju som har liknande fästen. Andra modeller kan också vara av intresse!
Modifierade även verktygslådan så luftfiltret ska få plats. Batteriet ska också få bo här. Samt att jag får även tillbaka fästena till motorkåporna.

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund